Lekkende radiateur in de auto: Symptomen, vervanging en kosten in één oogopslag

0
2776
Radiateur
© GettyImages / chiewr

Als de temperatuur te hoog is, raakt de motor oververhit en beschadigt deze. Daarom zorgt de radiateur in de auto voor de nodige verkoeling. Dit vermindert de warmte die wordt gegenereerd tijdens het verbrandingsproces. Als de radiateur in de auto lekt, werkt het koelwatercircuit niet meer goed en bestaat er kans op oververhitting. In deze blog leest u aan welke symptomen u het defect kunt herkennen en hoe de reparatie in zijn werk gaat.

Lekkende radiateur in de auto: een overzicht van de symptomen

Er zijn verschillende typische symptomen die wijzen op een lekkende autoradiator:

  • het verlies van koelwater (vaak bijvullen)
  • Het waarschuwingslampje koelwaterniveau gaat branden
  • Er ontsnapt stoom uit de kap
  • Roodachtige, groenachtige of blauwachtige vlekken onder de auto (herkenbaar aan een vaak vrij zoete geur)
  • Motor oververhit – controleer de temperatuurmeter naast de snelheidsmeter

Het koelwatersysteem kan onder druk worden getest om de oorzaak van de klachten met zekerheid vast te stellen. Daarbij komt het onder druk te staan ​​en herkent het meetapparaat of de druk wordt gehandhaafd of dat het een uitweg zoekt.

Gevaar! Open het expansievat van het koelwatercircuit pas als de motor een tijdje heeft stilgestaan ​​en koud is. Anders kan er stoom ontsnappen, waardoor u zich kunt verbranden.

Repareren of vervangen?

Allereerst rijst de vraag of u de radiateur van uw auto kunt repareren of dat deze direct vervangen moet worden. Door de delicate structuur van de koelribben en -kanalen is reparatie meestal niet zinvol en ook niet mogelijk. Als er slechts kleine haarscheurtjes zijn, kunnen deze eventueel worden afgedicht met een speciale radiatorkit. Dit wordt aan het koelwater toegevoegd en sluit het systeem van binnenuit af. Deze remedie werkt echter niet in alle gevallen.

In de regel vervangt de specialist de radiateur door een nieuw onderdeel. Gebruik gebruikte onderdelen alleen als ze absoluut lekdicht zijn. Om de radiateur van de auto te vervangen, moet u eerst de motorkap en de onderrijbeveiliging demonteren. Tap het koelwater af en vang het op in een emmer. Let op: het bevat gevaarlijke stoffen die niet in het milieu mogen vrijkomen.

Stel vervolgens de radiator bloot. Hiervoor moet u vaak andere onderdelen verwijderen, zoals de bumper. Koppel nu de invoer- en uitvoerlijn los van de auto-radiateur. Plaats de nieuwe radiator van de autofabrikant en bevestig andere componenten die u eerder hebt gedemonteerd weer. Ontlucht het waterkoelcircuit. Hiervoor moet u de radiateur bijvullen. Gebruik de juiste mix van water en koelvloeistof. Test of de motorkoeling en de verwarming in het voertuiginterieur werken.

De radiateur vervangen: zelf doen of werkplaats?

Als u ervaring heeft en bekend bent met de motorruimte van uw voertuig, kunt u de radiateur wellicht zelf repareren. Controleer echter vooraf of u over het benodigde speciale gereedschap beschikt. Daarnaast moet u het uitstromende koelwater veilig opvangen en vervolgens op de juiste manier afvoeren.

Veel autobezitters besluiten daarom om de radiateur van de auto in een werkplaats te laten vervangen en het koelwater te laten bijvullen. Natuurlijk is deze beslissing ook een kwestie van kosten. De kosten van de radiateur van de auto zijn met 100 tot 400 euro beheersbaar. Daarnaast zijn er kosten voor het bijgevulde koelwater van zo’n 30 tot 50 euro. De hoeveelheid werk is meestal ongeveer anderhalf tot twee uur – afhankelijk van het voertuigmodel kan de reparatie ook tot vier uur duren. Bij een uurtarief van 100 euro levert dit 150 tot 400 euro arbeidskosten op. De totale kosten liggen daarmee rond de 280 tot 850 euro.

Moet u de radiateur van uw auto vervangen ? In de bekroonde online winkel van Motointegrator vindt u reserveonderdelen van hoge kwaliteit.