Koppelstang: functie en wanneer vervangen

0
229
Koppelstang
© GettyImages / welcomia

Rijstabiliteit in bochten is een essentieel veiligheidskenmerk van moderne voertuigen. Verantwoordelijk daarvoor is de koppelstang van uw auto. Als de koppelstang defect is, wordt het rijgedrag sponzig en onveilig. Ontdek hier welke functie de koppelstang heeft en wanneer u deze moet vervangen.

Opbouw en functie van de koppelstang

De koppelstang is het verbindingsstuk tussen de stabilisator en de schokdemper. Hij is voorzien van twee kogelgewrichten die de verbinding tot stand brengen. Het wordt ook wel stabilisatorstang genoemd.

De koppelstang maakt deel uit van het chassis en heeft tot taak de rijbaan op oneffen wegen te stabiliseren. Het dient om de krachten die optreden tussen beide zijden van het voertuig over te brengen, zodat ze gelijkmatig worden verdeeld. Het werkt samen met de stabilisator. Samen verminderen ze het overhellen van de carrosserie in bochten en het sterke rollen van de auto op kasseien of verkeersdrempels.

Iedere auto beschikt over minimaal twee koppelstangen. Deze worden bevestigd aan de wielophangingen van de vooras. Bij voertuigen met onafhankelijke wielophanging zijn er twee extra koppelstangen op de achteras aanwezig.

Is er een vervangingsinterval voor de koppelstang van uw auto?

De levensduur van een koppelstang op een auto varieert sterk. Sommige moeten al na 80.000 kilometer vervangen worden, andere gaan 150.000 kilometer mee. Daarom is er geen vast verversingsinterval.

Wel wordt de koppelstang bij inspectie regelmatig gecontroleerd en bij de eerste tekenen van slijtage vervangen. Hoe snel een defect aan de koppelstangen ontstaat, is afhankelijk van de intensiteit van de belasting. Wanneer u bijvoorbeeld graag snel bochten maakt of vaak een zware lading aan boord heeft, zullen er sterkere krachten op de koppelstangen inwerken. De slijtage versnelt.

Wanneer vervanging nodig is

Omdat er geen vast interval bestaat, dient u bij een defect de koppelstang van uw auto te laten vervangen. U herkent dit aan deze symptomen:

  • Gerommel of geratel tijdens het rijden, verergerd op oneffen wegen
  • Gotere rolbeweging van de auto in bochten
  • Sponsachtig rijgedrag (bijvoorbeeld in bochten, bij het remmen, op oneffen wegen)
  • Er is meer inspanning nodig om te sturen
  • Schokken bij het rijden op kasseien of hobbels

Aan de ene kant kunnen deze tekenen geleidelijk verschijnen en steeds intenser worden – dit duidt op toenemende slijtage. Aan de andere kant kunnen symptomen ook plotseling optreden als er sprake is van een mechanisch defect.

Tip: Voordat u de koppelstang van uw auto laat vervangen, dient u eerst de andere oorzaken op te helderen. Soortgelijke klachten kunnen bijvoorbeeld veroorzaakt worden door een defect draagarmbeen, versleten stabilisatorlagers of versleten schokdempers.

Koppelstang defect – verder rijden mogelijk?

Mocht de koppelstang defect zijn, dan is uw auto nog rijklaar. Zo rijdt u gemakkelijk naar de dichtstbijzijnde werkplaats. Maar wees nog waakzamer dan normaal: vooral in bochten, op kasseien of andere oneffen oppervlakken neemt de stabiliteit van het voertuig aanzienlijk af. Vermijd hoge snelheden en rijd vooruitziend.

Vermijd echter indien mogelijk het rijden met een defecte koppelstang. Naast het veiligheidsrisico bestaat het risico op vervolgschade, bijvoorbeeld aan de stabilisator of de wielophanging. U dient de schade uiterlijk bij de volgende algemene inspectie te hebben hersteld. Anders keurt de inspecteur uw auto af.

Het vervangen van de koppelstang is een relatief eenvoudige reparatie. Met goede instructies en wat handigheid kunt u dit eenvoudig zelf doen. U heeft echter wel het juiste gereedschap nodig, vooral een trekker en een momentsleutel. Dienovereenkomstig zijn de kosten in de werkplaats beheersbaar met 80 tot 130 euro*.

Heeft u nieuwe koppelstangen nodig voor uw auto? De juiste reserveonderdelen bestelt u online bij Motointegrator in merkkwaliteit, maar tegen betaalbare prijzen.

*Marktprijzen per 1.9.2023