Vernieuw de holte-afdichting – effectieve bescherming tegen roest

0
650
Holte-afdichting
© GettyImages / BraunS

Bijna elke auto roest vroeg of laat min of meer ernstig. Vaak tast de roest alleen bepaalde delen van de carrosserie, zoals deurstijlen, dorpels of wielkasten, aan. De reden hiervoor is vocht dat in holtes in de carrosserie en chassis kan doordringen. Met een afdichting vermijdt of vertraagd men roest. In deze blog leest u wat een holte afdichting is, wat de functie is en hoe u zelf de holte-afdichting van de auto kunt maken.

Wat is een holte-afdichting?

Het beschermen van holtes in de carrosserie en delen van het chassis tegen corrosie wordt holte-afdichting van de auto genoemd. Elke auto heeft tal van bouwgerelateerde of productiegerelateerde holtes waarin vocht kan binnendringen en roest kan veroorzaken. Er zijn holtes in de auto, bijvoorbeeld in de zijschorten, A-, B- en C-stijlen, deuren, wielkasten, langs- en dwarsbalken, motorkap, achterklep en kofferdeksel

Deze holtes zijn niet hermetisch afgesloten, maar hebben meestal enkele openingen. Deze openingen zijn nodig zodat de primer bij het primen van de carrosserie in deze holtes kan dringen om roest te voorkomen. De in de fabriek gemaakte roestbescherming is echter niet erg duurzaam omdat deze niet is beschermd door verf zoals de buitenkant van het plaatwerk. Om kostenredenen passen de fabrikanten voor sommige van hun voertuigen geen extra conservering op deze plaatsen toe.

Wat zijn de voordelen van holte-afdichting?

Een holte-afdichting voorkomt dat de carrosserie van uw auto van binnenuit doorroest door het binnendringen van vocht in de onvermijdelijke holtes. De holte-afdichting past men dan ook vooral toe om de waarde van het voertuig op peil te houden. Een gebruikt voertuig met een holte-afdichting behaalt een hogere inruilwaarde dan een voertuig dat roestplekken vertoont door een ontbrekende holte-afdichting of al is aangetast door roest. Het tweede voordeel van holte-afdichting is dat roestvrije carrosseriedelen bij een ongeval meer slagenergie kunnen opnemen dan bijvoorbeeld een deurstijl die van binnenuit is verroest.

Hoe werkt het?

U kunt middelen op basis van was, vet en olie gebruiken om holtes in de auto af te dichten. Deze middelen verdringen vocht en vormen een beschermende film op de oppervlakken. Doe-het-zelf cavity seals in spuitbussen zijn gebruiksklaar en bevatten meestal een oplosmiddel waarin een was of vet is opgelost. Dit zorgt voor een gelijkmatige verdeling. Het oplosmiddel verdampt relatief snel, zodat alleen de beschermende was of vetfilm achterblijft. Door het oplosmiddel is de viscositeit van de holte-afdichting ook erg laag. Dit betekent dat de holte-afdichting dun is. Hierdoor kan het in zeer fijne spleten doordringen. Deskundigen spreken van pentreerbaarheid.

Holte-afdichters op wasbasis

Verwarm professionele holte-afdichters op wasbasis voor gebruik, afhankelijk van het middel, tot 45 tot 100 graden, zodat de was vloeibaar genoeg is om deze in de holte aan te brengen. Na afkoeling blijft er een 0,5 tot circa 2 mm dikke waslaag achter, die verhindert dat vocht het oppervlak bereikt. Door de verhitting worden deze wasafdichtingen ook erg dun, zodat ze in fijne spleten kunnen doordringen. Voor het aanbrengen van een professionele holte-afdichting op wasbasis zijn geschikte verwarmingsapparaten en meestal airless spuitpistolen met speciale sproeiers nodig.

Lichte roestaanslag

Lichte roestaanslag hoeft u niet per se te verwijderen voordat u de holte wordt afdicht. Sommige middelen kunnen de roest binnendringen en het vocht verdringen, waardoor de corrosie wordt gestopt. De afdichting zorgt ervoor dat vocht en luchtzuurstof de roestplek niet meer kunnen bereiken. Verschillende fabrikanten raden echter aan om roestplekken vóór het afdichten te behandelen met een roestomvormer om de corrosie te stoppen.

Roest
© GettyImages / NIKILAY GLUHOV

 

Hoe lang gaat de holte-afdichting mee?

De duurzaamheid van een holte-afdichting in een auto is onder meer afhankelijk van het aantal kilometers dat de chauffeur op jaarbasis rijdt. Hoe meer een auto rijdt, hoe meer hij wordt blootgesteld aan vocht van regen en sneeuw en, in de winter, strooizout. De houdbaarheid van een holte-afdichting is ongeveer 2 jaar in een vaak gereden auto. Als het voertuig vaak stil staat, kan een holte-afdichting na 5 jaar of langer nog intact zijn. U dient de holte-afdichting van de auto nog steeds elke 2 jaar te controleren of in een garage te laten controleren. Zo kunt u roest in een vroeg stadium herkennen en zonder buitensporige kosten verhelpen.

Wanneer moet u het vernieuwen?

Holte-afdichting moet u in ieder geval vernieuwen als u plaatwerkdelen vervangt, bijvoorbeeld in de buurt van de deurstijlen of dorpels, na een ongeval. Reparatieplaten hebben alleen een dunne roestbeschermingslaag. Het inlasproces vernietigt dit volledig in het gebied van de laspunten. De naden van de reparatiepanelen kunt u ook maar vanaf één kant afdichten. Afdichting is niet mogelijk in de holte.

Elke twee jaar controle

Over het algemeen moet u de holte-afdichting ongeveer elke twee jaar controleren. Een goede gelegenheid hiervoor is een inspectie van uw auto in de garage, die u sowieso moet uitvoeren. Elke voertuigcarrosserie is enigszins flexibel en beweegt bij elke rit. Door deze bewegingen ontstaan ​​na verloop van tijd fijne scheurtjes in de holte-afdichting. Door deze scheuren kan vocht op het plaatwerk komen en roest veroorzaken. Cabrio’s waarvan de carrosserie door het ontbreken van een dak minder torsiestijf is, maar ook SUV’s en terreinwagens die daadwerkelijk offroad rijden, zijn bijzonder gevoelig.

Wanneer u een nieuwe auto koopt, is het een goed idee om de dealer te vragen of de holtes afgedicht zijn. Is dit niet het geval, dan dient u ook zelf de holte-afdichting uit te voeren of zo snel mogelijk bij een nieuw voertuig te laten uitvoeren.

Kunt u zelf de holte-afdichting in de auto vernieuwen?

Holte-afdichting
© GettyImages / Jae Young Ju

U kunt zelf de holte-afdichting van de auto vernieuwen. In speciaalzaken zijn middelen op basis van was of vet voor het afdichten van holtes in een auto in spuitbussen verkrijgbaar. Een blikje kost ongeveer 12 tot 24 euro. Controleer indien mogelijk de holtes roest met een endoscoop voordat u ze afdicht.

Voordat u de anti-roest spray gebruikt, dient u de vloer onder het voertuig af te dekken. Dek de remmen ook af. Spetters olie of was kunnen de werking van de remmen aanzienlijk verminderen. U moet uw auto opkrikken zodat u er comfortabel onder kunt werken. Als u bijvoorbeeld de mogelijkheid heeft om een ​​lift te gebruiken, moet u het voertuig optillen, zodat u er staand onder kunt werken. Voor uw persoonlijke bescherming is het essentieel dat u een veiligheidsbril, handschoenen, een gasmasker en wegwerpoverall draagt.

Hoe kunt u holte-afdichting vernieuwen

Gebruik een systematische benadering van het conserveren van holtes. Begin bijvoorbeeld aan de voorkant van het voertuig en werk dan terug. Dit is een geweldige manier om ervoor te zorgen dat u geen enkel gebied mist. Wanneer u de holtes die van onderaf toegankelijk zijn behandeld heeft, is het de beurt aan de bovenste toegankelijke holtes. Bijvoorbeeld deuren, kofferdeksels en motorkappen. Diverse holtes zijn toegankelijk via de fabrieksopeningen voor de corrosiewerende primer. Sluit deze openingen af met plastic pluggen.

U kunt deze stoppen verwijderen en de spouwconservering relatief eenvoudig door de openingen spuiten. Bij holtes zonder toegang kan het zijn dat u een klein gaatje in het plaatwerk moet boren waardoor u de aanbrenghulp van de spuitbus of de spuitmond van een spuitpistool kunt steken. Na de behandeling dient u alle openingen weer af te sluiten met geschikte stoppen. Het is belangrijk dat u zoveel mogelijk hetzelfde conserveermiddel gebruikt wanneer u de holte-afdichting na enkele jaren herhaalt.

Hoeveel kost holte-afdichting?

De kosten van holte-afdichting zijn afhankelijk van verschillende factoren. Bijvoorbeeld door de nodige voorbereidende werkzaamheden zoals het verwijderen van roest en het maskeren / afdekken van het voertuig. Ook het aantal en de bereikbaarheid van de holtes en de grootte van het voertuig spelen een rol. Een volledige holte-afdichting zonder roestbehandeling / verwijderingskosten afhankelijk van de inspanning:

Kleine auto ongeveer 600 tot 1.200 euro

Auto’s uit de midden- en luxeklasse ongeveer 1.000 tot 1.600 euro

SUV’s en bestelwagens rond de 1.400 tot 1.800 euro

Campers rond de 1.000 tot 1.600 euro

Doet u zelf de holte-afdichting van de auto, dan moet u rekening houden met kosten van rond de 100 tot 150 euro inclusief materiaal, beschermende kleding en huur van een hefplatform.