Vervangen van de remschijven in de VW Golf VII 1.4 TSI

0
707

Bij elke VW Golf VII 1.4 TSI moet u de remschijven vroeg of laat vervangen, afhankelijk van de rijstijl. We laten u stap voor stap zien welk gereedschap u nodig hebt voor de vervanging en hoe u de vervanging zelf kunt uitvoeren.

Gereedschapslijst voor het vervangen van de remschijven in de VW Golf VII 1.4 TSI

Niet alleen bij de VW Golf VII 1.4 TSI, maar bij elk voertuig dient u altijd de remschijven aan beide zijden te vervangen en nieuwe remblokken te gebruiken. Voor het vervangen van de remschijven in de VW Golf VII 1.4 TSI dient u de volgende gereedschappen en hulpmiddelen bij de hand te hebben:

Pneumatische schroevendraaier of wielsleutel (wielkruis) of ratel met verlengstuk

Dopsleutel (moer) 17 mm voor wielbouten en evt. wielslotadapter

2 x ringsteeksleutels 13 mm

Torx schroevendraaier 30 mm

Staalborstel

Remzuiger terugzetter

Momentsleutel, kort – voor de remklauw

Momentsleutel, lang – voor de wielbouten

13 mm dopsleutel voor de remklauwschroeven

21 mm dopsleutel voor de remjukbouten

Meetklok met magnetische houder

Om de remklauw vast te zetten tijdens het vervangen van de remschijven heeft u ook een schakelketting of een touw nodig waarmee u de remklauw aan de schokbreker kunt hangen. Ook dient u keukenpapier/vodden en indien nodig een remmenreiniger bij de hand te hebben. De tijd die nodig is om de remschijven te vervangen op de VW Golf VII 1.4 TSI is ongeveer 15 minuten per kant.

Controleer het remvloeistofpeil

Voordat u begint met het vervangen van de remschijven, moet u het remvloeistofpeil in het reservoir controleren. Als u de motorkap opent, ziet u het reservoir aan de achterkant ongeveer in het midden voor het schot. Het is belangrijk om het vloeistofpeil te controleren, zodat de remvloeistof niet uit het reservoir loopt als u de remzuigers teruggeduwt. Om dit te voorkomen, moet er aan de bovenkant van de reservoir ongeveer 1,5 tot 2 cm ruimte zijn.

Remschijven vervangen: Breng het voertuig omhoog

Het wordt aanbevolen om een ​​lift te gebruiken om het voertuig op te tillen. U kunt dan veilig en rugvriendelijk werken. Als alternatief kunt u uw Golf met een krik optillen. Beveilig het voertuig tegen wegrollen en plaats links en rechts een geschikte krik onder het voertuig. Werk niet aan het voertuig als het alleen wordt vastgehouden door de krik. Aan beide kanten heffen is belangrijk zodat u kunt sturen.

VW remschijven

Demonteer het wiel en verwijder de remschijfschroef

Wanneer uw VW Golf VII 1.4 TSI veilig is opgekrikt, kunt u het wiel aan één kant verwijderen. Als u het wiel verwijderd heeft, ziet u een schroef in de naaf van de remschijf die u moet verwijderen. De schroef houdt de remschijf op zijn plaats wanneer het wiel is verwijderd.

Verwijder de bevestigingsschroeven van de remklauw

Om de remklauw te demonteren, draait u het stuur zodanig dat de remklauw aan de voorkant naar buiten wijst. Voordat u de schroeven losdraait, moet u de ketting of het touw om de schokdemper leggen. De bevestigingsschroeven voor de remklauw bevinden zich aan de achterzijde. Zet de binnenmoer vast met een steeksleutel van 13 mm en draai de buitenste schroef los met de tweede combinatiesleutel of een ratel met een dopsleutel van 13 mm. Draai beide schroeven helemaal los, zodat u de remklauw kunt lostrekken.

Trek de remklauw eraf en zet hem vast

U kunt nu de remklauw van de remschijf trekken. Let op de flexibele remleiding. Haal het ene uiteinde van de ketting of het touw door de grote opening aan de bovenkant van de remklauw en sluit de ketting met een stuk binddraad of een carabine zodat de remklauw stevig aan de schokdemper hangt. Hang de remklauw zo dat u naar de remzuiger kijkt.

Verwijder het remklauwjuk

De volgende stap is het verwijderen van het remklauwjuk. Het juk wordt aan de achterkant vastgehouden door 2 schroeven. Draai de schroeven los en draai ze volledig uit. Dan kunt u het juk verwijderen.

Verwijder de remschijven

Nu kunt u de remschijf van de naaf trekken. Eventueel moet u de schijf rondom losmaken door er lichtjes op te tikken met een hamer.

Reinig de wielnaaf en controleer de concentriciteit

Voordat u de nieuwe remschijf kunt monteren, moet u twee extra werkstappen uitvoeren. Eerst moet u het contactoppervlak van de remschijf op de naaf reinigen. Dit kan met een koperen draadborstel of een wielnaafslijpopzetstuk voor de accuschroevendraaier / pneumatische schroevendraaier. Blaas na het reinigen het slijpstof uit de draadgaten en veeg de naaf schoon. U moet dan de meetklok gebruiken om de concentriciteit van de naaf te controleren. Plaats voor de controle de knop van de meetklok zo ver mogelijk naar buiten op de wielnaaf en draai de naaf langzaam een ​​keer helemaal rond. De toelaatbare tolerantie is 0,02 mm.

Nieuwe remschijven monteren

Als de concentriciteit van de naaf binnen de tolerantie valt, kunt u de nieuwe remschijf plaatsen en de remschijfschroef indraaien. Draai de remschijfschroef eerst handmatig vast met alleen de schroevendraaier. De schroef wordt tenslotte vastgedraaid met de momentsleutel en een koppel van 8 Nm.

VW remschijf

Reinig de remschijven

Gebruik geen remmenreiniger om een ​​gecoate schijf schoon te maken. Gecoate schivjen mag ualleen afvegen met een droge papieren handdoek voordat u alle andere onderdelen monteert.

Monteer het remjuk

Voordat u het remjuk monteert, dient u te controleren of deze sterk geroest is. Reinig indien nodig het remjuk met de staalborstel en verwijder de roest. Zet het juk op zijn plaats. Draai de twee bevestigingsschroeven met de hand in en draai ze vervolgens vast met de momentsleutel en een aanhaalmoment van 200 Nm.

Installeer nieuwe remblokken

Als het remjuk correct is gemonteerd, kunt u de nieuwe remblokken monteren. Let op de pijl in reliëf op de achterkant van de blokken. Na de montage moet de pijl in de rijrichting wijzen.

Installeer de remklauw

Controleer nogmaals of de remvoeringen goed op hun plaats zitten voordat u de remklauw terugplaatst. Om de remklauw te kunnen monteren, moet u de remzuiger terug in de uitgangspositie duwen. Hiervoor heeft u de remzuiger terugzetter en een geschikte drukplaat nodig. Houd bij het terugduwen van de remzuiger rekening met het vloeistofpeil in het remvloeistofreservoir. Vraag indien nodig een helper om het vloeistofpeil te controleren. Wanneer de remzuiger in de startpositie staat, kunt u de remklauw weer plaatsen en vastdraaien. Gebruik hiervoor altijd nieuwe schroeven. Als u de schroeven met de hand heeft ingedraaid, moet u beide schroeven nog aandraaien met een aanhaalmoment van 35 Nm.

Remschijven vervangen: Monteer het wiel

Plaats het wiel op de naaf en draai alle wielbouten met de hand vast, zodat het wiel volledig contact maakt. Voordat u de remschijf aan de andere kant vervangt, moet u nu het rempedaal een paar keer intrappen totdat u weerstand voelt. Hierdoor schuift de remzuiger uit en heeft u weer ruimte in het remvloeistofreservoir.

Draai de wielbouten vast en controleer de remvloeistof

Wanneer u de tweede remschijf heeft vervangen en het wiel weer heeft gemonteerd, laat u het voertuig zakken. Nu moet u de wielbouten van de VW Golf VII 1.4 TSI gelijkmatig aandraaien met het voorgeschreven aanhaalmoment van 120 Nm. Druk vervolgens opnieuw op het rempedaal en controleer het vloeistofpeil in het remvloeistofreservoir.

Maak een proefrit

Om de remschijfwissel te voltooien, moet u een proefrit maken. Rem de eerste kilometers voorzichtig en vermijd een noodstop. Allereerst dient u de beschermlaag van de nieuwe remschijven te verwijderen door voorzichtig de remmen aan te brengen. Bovendien moeten de remblokken en -schijven zich aan elkaar aanpassen om het volledige remeffect te bereiken.

Het vervangen van de remschijven in een VW Golf VII 1.4 TSI is niet veel werk en kan u met een beetje handvaardigheid zelf doen. Het is belangrijk dat u bij het monteren van remschijf, remjuk en remklauw ervoor zorgt dat de contactvlakken schoon zijn en dat u de voorgeschreven aanhaalmomenten gebruikt bij het aandraaien van de bevestigingsschroeven.