Hoe vervangt u remblokken achter in de VW Passat 2.0 TDI 2007?

0
746

Goed werkende remmen zijn essentieel voor de veiligheid tijdens het rijden. Versleten remblokken of zelfs remschijven verminderen het remeffect en hebben dus een negatieve impact. Daarom moet u versleten remblokken zo snel mogelijk vervangen. Onze blog laat u zien hoe u de remblokken van uw Volkswagen Passat 2.0 kunt vervangen zonder naar een garage te hoeven gaan en wat u nodig hebt om het werk aan uw voertuig uit te voeren.

Waarom is het zo belangrijk om versleten remblokken te vervangen?

Vooral in gevaarlijke situaties is het belangrijk dat de schijfremmen van uw auto hun volledige remwerking ontwikkelen en de auto zo snel mogelijk tot stilstand brengen. Door versleten remblokken neemt de remweg aanzienlijk toe. In een noodgeval kunnen mensenlevens echter afhangen van de vraag of uw auto goed remt. Verspil dus geen tijd als u merkt dat de remblokken van uw schijfremmen achter versleten zijn en vervang ze zo snel mogelijk.

Remmen
© Shutterstock / Iaroslav Neliubov

Wanneer moet ik de remblokken op de achteras van mijn Passat 2.0 vervangen?

Afhankelijk van uw rijstijl en het aantal kilometers dat u per jaar rijdt, varieert het sterk wanneer de slijtagegrens van remblokken is bereikt. Als u agressief rijdt en veel kilometers maakt, moeten de remblokken veel eerder worden vervangen. Er is geen vast vervangingsinterval. Het is daarom raadzaam de remmen van uw voertuig regelmatig te controleren en ze te vervangen wanneer ze versleten zijn.

Hoe vindt u de juiste remblokken voor de remmen van uw voertuig?

In onze online shop bieden wij u de mogelijkheid om zonder veel moeite de juiste remblokken voor de achteras van uw VW Passat 2.0 te vinden. Om dit te doen, voert u gewoon de KBA-nummers van het registratiedocument van uw auto in ons systeem in. Dit toont u dan alle remblokken uit ons assortiment die op uw voertuig passen. Dit zijn uitsluitend hoogwaardige reserveonderdelen van de beste OEM-kwaliteit.

Hoe vervang ik de remblokken op de achteras van de Passat 2.0?

Hieronder vindt u stapsgewijze instructies voor het vervangen van de remblokken op de achteras van uw voertuig. Volg de werkinstructies precies op en voer ze nauwgezet uit om de beste werkresultaten te bereiken. Dan is maximale rijveiligheid met uw auto ook in de toekomst gegarandeerd.

Vereist gereedschap

U heeft het volgende gereedschap nodig om de remblokken op de achteras van uw VW Passat 2.0 te vervangen:

Hefplatform of krik

Ratel

Koppelsleutel

Dopsleutel 17 mm

Dopsleutel 13 en 15 mm

Remzuiger trekkerof verstelbare tang (pijptang)

Remklauw slinger

Remmenreiniger

Voorbereidende werkzaamheden

Til de auto op aan de achteras met behulp van een krik of een hefapparaat. Als u een krik gebruikt, zet de voorwielen dan vast met wiggen om te voorkomen dat de auto onbedoeld wegrolt. Draai nu de wielmoeren los met een wielmoersleutel of een ratel en een 17 mm dopsleutel. Verwijder de achterwielen.

Losmaken van de remklauw

Maak de remklauw los met de 13 mm en 15 mm combinatiesleutels of de ratel en de bijbehorende bussen. Verwijder vervolgens de remklauw en verwijder eerst de oude remblokken. Zet ondertussen de remklauw vast met een remklauwstrop. Hang hem bijvoorbeeld aan de veerpoot of de as. Zorg ervoor dat er geen spanning op de remleiding staat.

Remklauw- VW Passat

Terugstellen van de remzuiger

Gebruik nu de remzuiger trekker of een verstelbare pijpsleutel om de remzuiger volledig samen te drukken. Zorg ervoor dat de rubberen huls van de remzuiger niet gedraaid of beschadigd is. Denk eraan: Door de remzuiger samen te drukken, stijgt het niveau van de remvloeistof in het reservoir. Zorg ervoor dat u dit controleert om overlopen te voorkomen. Indien nodig, hevel de remvloeistof af. Wees hierbij zeer voorzichtig, want remvloeistof is bijtend en schadelijk voor de gezondheid.

Reinigen van de remklauw

Maak nu de remklauw grondig schoon. Gebruik hiervoor remmenreiniger. Zwaar vuil of roestsporen worden het best verwijderd met een staalborstel. Reinig ook de remschijven met remmenreiniger.

Nieuwe remblokken plaatsen en de remklauw monteren

Plaats nu de nieuwe remblokken in de remklauw. Zorg ervoor dat de remblokken zich in de juiste positie bevinden, anders is een probleemloze installatie wellicht niet mogelijk of kunnen er remstoringen optreden. Plaats vervolgens de remklauw terug op het remklauwjuk en zet hem vast. Zorg ervoor dat u hiervoor nieuwe bouten gebruikt. Draai ze vast met een aanhaalmoment van 35 Nm met behulp van de momentsleutel.

Eindwerk

Plaats nu de wielen terug op uw VW Passat 2.0 door eerst de wielmoeren vlak aan te draaien met de ratel en de 17 mm dopsleutel. Gebruik vervolgens de momentsleutel met de 17 mm dopsleutel om de wielmoeren aan te draaien tot een aanhaalmoment van 120 Nm. Let erop dat de wielmoeren na ongeveer 1.000 kilometer opnieuw moeten worden gecontroleerd en zo nodig worden aangedraaid. Laat het voertuig zakken. Trap nu, terwijl het voertuig stilstaat, het rempedaal enkele malen lichtjes in tot u weerstand ondervindt. Controleer het remvloeistofpeil opnieuw en vul zo nodig bij. Maak dan een langzame testrit met een zorgvuldige remtest. U hebt nu met succes de vervanging van de remblokken van uw Passat 2.0 voltooid.

Vind nog meer hoogwaardige onderdelen voor uw VW Passat 2.0!

Naast het vervangen van de remblokken zijn er tal van reparaties en onderhoudswerkzaamheden die u gemakkelijk zelf kunt uitvoeren. In onze goed gesorteerde online winkel vindt u de juiste reserveonderdelen. Zo bieden wij bijvoorbeeld ook nieuwe remschijven, reserveonderdelen voor de koppeling, wiellagers en draagarmen, alsmede ophangingsgewrichten aan. Bovendien vindt u er reserveonderdelen van hoge kwaliteit voor het uitlaatsysteem en bijna alle andere onderdelen van uw voertuig. Deze zijn verkrijgbaar tegen gunstige voorwaarden en in bewezen OEM-kwaliteit. Net als bij de remblokken is de gemakkelijkste manier om geschikte reserveonderdelen uit alle categorieën te vinden, het invoeren van de gegevens van uw voertuig.