Het oliefilter- Welke olie voor welk filter?

0
2666
Oliefilter
© Shutterstock / Nejron Photo

In het verleden moest de motorolie vaker worden ververst, maar de eigenaar van het voertuig wist vrij goed welke motorolie hij nodig had. Aanvankelijk veroverden halfsynthetische en volsynthetische oliën de markten naast minerale oliën. Motoren van de nieuwe generatie lopen gedeeltelijk op olie met een lange levensduur. Er zijn ook verschillende oliefiltersystemen. Nu weten veel bestuurders niet precies welke motorolie ze nodig hebben en of ze ook het oliefilter moeten vervangen.

De verschillende motoroliën

Een verbrandingsmotor is zo ontworpen dat veel mechanisch bewegende delen met elkaar in wisselwerking staan. Deze bewegende delen, zoals nokkenassen, krukassen, zuigers in de cilindervoering, moeten worden gesmeerd. Hiervoor wordt motorolie gebruikt. De motorolie heeft echter een secundaire taak: zij moet de motor ook koelen. Daarom hebben sommige motoren een oliekoeler op de oliefilterflens of in de radiatorruimte. Voor dit doel worden verschillende oliën gebruikt:

– minerale olie

– synthetische olie

– semi-synthetische olie

– olie met lage viscositeit

Minerale en synthetische oliën

In principe kunnen minerale oliën en synthetische oliën worden gemengd; het resultaat is een halfsynthetische motorolie. Het is echter niet aan te bevelen oliën te mengen. Elke motorolie heeft verschillende classificaties. Bovendien stellen autofabrikanten tabellen op van goedgekeurde motoroliën, aangezien niet alle oliën mogen worden gebruikt. Als blijkt dat motorschade is ontstaan met een gemengde olie of een olie die niet is goedgekeurd, kan dit grote problemen opleveren tijdens de garantieperiode. Het is bijna onmogelijk te bewijzen dat de olie de motorschade niet heeft veroorzaakt.

Olie met lange levensduur of olie met lage viscositeit

Oliën met lage viscositeit worden ook wel oliën met lange levensduur genoemd. Sommige motoren hebben deze speciale oliën nodig. In dit geval is echter ook een dienst met lange levensduur aan het voertuig gekoppeld. Dit zijn motoren die nog gevoeliger zijn. Tegelijkertijd meten de verschillende sensoren de olietemperatuur, het acceleratiegedrag, de uitlaatgaswaarden, enz. Al deze gegevens en meer worden door de regeleenheid geëvalueerd. Op basis van deze evaluatie geeft de regeleenheid een signaal aan de bestuurder wanneer de volgende oliewissel moet worden uitgevoerd. Indien nodig moet de eigenaar van het voertuig echter zelf zijn olieverversingsintervallen bepalen. Meer hierover later in de tekst.

Zomer-, winter- en alle-seizoenen-oliën – viscositeit

Bij conventionele motoroliën (alle met uitzondering van longlife motoroliën) moet naast de afgifte ook rekening worden gehouden met de viscositeit, d.w.z. hoe viskeus een olie is bij lage temperaturen. Indien geen multigrade olie wordt gebruikt of een bijzonder strenge of hete zomer wordt verwacht, moet in elk geval een olie met de overeenkomstige viscositeit worden gebruikt. Hoe hoger het voorste getal (bijvoorbeeld 10W40), hoe viskeuzer de motorolie. Neem echter ook hier de goedkeuringen van de voertuigfabrikant in acht. Bovendien moet u altijd olie van hoge kwaliteit kopen. De benaming “verkregen bij de eerste persing” sluit opnieuw verwerkte oliën uit.

Wanneer moet de olie worden ververst?

Voor elke motor staan in het servicecheckboek of onderhoudsboekje de tijdsintervallen of kilometerstanden vermeld die bij het verversen van de olie in acht moeten worden genomen. Dit kan bijvoorbeeld 20.000 km of 2 jaar zijn. Welke het eerst wordt bereikt, bepaalt het tijdstip voor de olieverversing. Nu worden auto’s op heel andere manieren gebruikt. Sommige voertuigen rijden bijna uitsluitend korte afstanden of stadsverkeer, andere vooral lange afstanden op autosnelwegen.

Oliefilter: verversing afhankelijk van uw rijstijl

Bij voertuigen die op oliën van hoge kwaliteit rijden, kan de olieverversingsdatum gemakkelijk worden overschreden voor voertuigen die lange afstanden afleggen zonder motorschade te veroorzaken. Er is echter altijd een zeker restrisico indien de intervallen worden overschreden. Het is dus aan u om te beslissen. Voor auto’s die hoofdzakelijk worden gebruikt voor korte ritten of in stadsverkeer, is het raadzaam de olie ruim vóór de voorgeschreven onderhoudstermijn te verversen. In sommige gevallen verstrekt de fabrikant hierover informatie.

De reden hiervoor is dat er zich condensatie vormt in de motor. Tijdens lange ritten verdampt deze condens. Tijdens korte ritten, blijft het in de olie. Dit kan de smeerfilmprestaties van de olie sterk verminderen. Hoe hoog het watergehalte kan zijn, is de laatste jaren helaas gebleken bij een aantal nieuwe motoren. Er zijn rijen defecte cilinderkoppen geweest omdat bevroren condenswater ze later beschadigde. Een paar jaar geleden was dit een veel voorkomend probleem bij alle fabrikanten. Overigens hebben korte-afstandsvoertuigen om dezelfde reden vaker geluiddempers nodig. Dat komt omdat het water zich hier ook afzet en het uitlaatsysteem van binnenuit corrodeert.

Het oliefilter vervangen of niet?

Ölfilter
© Shutterstock / grafvision

Dit is een andere vraag die autobezitters vaak stellen. In principe moet het filter ook worden vervangen telkens de motorolie wordt ververst. Omdat een verstopt oliefilter niet echt merkbaar is. Het is ontworpen als hoofdstroom- of als bypassfilter. In het off-line filter stroomt slechts een kleine hoeveelheid olie door het filter, dat nog fijnere poriën heeft. Dus als het oliefilter verstopt is, stroomt de olie langs het filter en wordt helemaal niet meer gefilterd. Het hoofdstroomfilter is vergelijkbaar, behalve dat de poriën in het filter iets groter zijn. Meer olie wordt gefilterd, de rest stroomt door een bypass.

Sommige oliefilters kunnen het reeds genoemde water afscheiden. Maar natuurlijk is ook deze eigenschap beperkt. Vooral voertuigen die in het plaatselijke verkeer worden gebruikt, moeten daarom altijd van een nieuw filter worden voorzien wanneer de olie wordt ververst.

Welk oliefilter moet ik kopen?

Vertrouw voor oliefilters uitsluitend op merkproducten van hoge kwaliteit. Koop geen motoroliefilters als de leverancier buiten de EU is gevestigd (mogelijk kopieën) of als het merkloze filters zijn. De iets hogere prijs van merkfilters is te danken aan de fijne poriën, waarvan de permeabiliteit precies is afgestemd op de oliedrukvereisten van de motor. Kopieën of goedkope filters hebben vaak inferieure filterinzetstukken met zeer grote poriën of zelfs ontbindend filterpapier.

Conclusie: Ververs de olie altijd met een oliefilter

Oliefilters zijn geen grote kostenfactor. Maar een defecte motor wel. Pas de verversingsintervallen aan uw rijeigenschappen aan en houd de intervallen kort in plaats van lang. Hierdoor blijft de waarde van een voertuig aanzienlijk behouden. Dit is dus ook een goed verkoopargument tegen een hogere prijs, aan de andere kant, als u lang met het voertuig in kwestie wilt rijden, bespaart het u een hoop onnodige reparaties aan de motor en dus een hoop kosten.