Het koudlassen van de zuiger – een gevaar voor de hele motor

0
4609
Koud lassen
© Shutterstock / APTX4869

Als de motor onverwacht stopt bij vol toerental, kan het koudlassen van de zuiger de oorzaak zijn. Onder ongunstige omstandigheden leidt dit tot onherstelbare motorschade die een volledige vervanging van de motor noodzakelijk maakt. Vastlopen van de zuiger is een van de ernstigste vormen van schade aan een verbrandingsmotor en leidt vaak tot de onherstelbare ondergang ervan. Dat gebeurt wanneer een van de zuigers “vastloopt” in de omliggende cilinder. Hierdoor komen de twee onderdelen permanent en stevig aan elkaar vast te zitten, zodat de motor bij slag tot stilstand komt.

Hoe ontstaat koudlassen?

In een verbrandingsmotor komt veel warmte vrij. Deze is ongelijk verdeeld omdat de zuiger en de cilinder van verschillende materialen zijn gemaakt en de laatste kan de warmte beter naar buiten afvoeren. Als gevolg daarvan zet de zuiger meer uit en neemt de wrijving toe, waardoor de twee onderdelen nog meer verhitten. Bij een zuigerbevestiging is de temperatuur zo hoog dat de bewegende delen door wrijvingslassen met elkaar vergroeien.

Het koudlassen van de zuiger kan verschillende oorzaken hebben

Om de wrijving laag te houden en de ontstane warmte permanent af te voeren, moet u de zuiger smeren met motorolie. Bij een tweetaktmotor voegt u dit aan de brandstof toe, terwijl viertaktmotoren gewoonlijk een aparte oliepomp hebben. In de meeste gevallen is onvoldoende smering verantwoordelijk voor het vastlopen van de zuiger. Dit kan gebeuren wanneer er te weinig of geen olie is of wanneer het verkeerde smeermiddel wordt gebruikt. Overtollige olie is ook gevaarlijk. In dit geval slaat de krukas in de olie, waardoor deze veel luchtbellen vasthoudt en schuimig wordt. Dit mengsel kan veel minder warmte absorberen en vermindert de smeerprestaties.

Onzuiverheden

Een andere oorzaak zijn onzuiverheden of vreemde lichamen. Zij leiden ofwel tot sterke slijtage ofwel tot afzettingen op bepaalde punten. Op deze punten scheurt de oliefilm af, zodat voldoende smering niet meer gewaarborgd is. Als gevolg daarvan warmen zij onevenredig op en worden het beginpunt van het koudlassen van de zuiger. Met een tweetaktmotor kan een lange afdaling ook de trigger zijn. In dit geval draait de motor met hoog toerental, maar wordt hij alleen via het stationaire toerental van smeermiddel voorzien. Dit leidt tot onvoldoende smering, met als gevolg een gevaarlijk hoge temperatuur over een lange periode. Hetzelfde effect treedt op wanneer de olietoevoer naar een viertaktmotor door een defect opdroogt. Dit komt bijvoorbeeld voor bij een defecte oliepomp of een verstopping van toevoerleidingen of kleppen.

Reparatie is in sommige gevallen mogelijk

Zuigerbevestiging
© Shutterstock / underworld

In principe kunt u een zuiger die koudgelast is, repareren. Indien de diameter van de holte in de cilinder door de werkzaamheden toeneemt, moet u een overmaatse zuiger monteren. Het grootste gevaar voor de motor is echter niet de zuiger, maar alle bewegende delen die ermee verbonden zijn. Deze kunnen in één klap stoppen, waarbij een zeer hoge kinetische energie vrijkomt. Als gevolg daarvan kan de drijfstang breken of volledig losraken en het carter binnendringen. De krukas en het aslager worden soms vervormd door de enorme kracht.

Gezien de veelheid en de ernst van de schade kunt u een dergelijke motor niet meer repareren en moet u hem volledig vervangen door een nieuwe. Onder gunstige omstandigheden kan een oplettende bestuurder een dreigende zuigeraanval in een vroeg stadium herkennen en voorkomen. Vaak treedt het koudlassen van de zuiger op voordat u de motor met verhoogde inspanning in beweging kunt brengen. Een ratelend of “nagelend” geluid kan wijzen op een zuigerslip, waarbij een zuiger te veel speling in de cilinder heeft. Dit geluid verdwijnt meestal als de motor warm wordt.