Elektronische motorregeleenheid: wat is een ECU?

0
497
Pluto
© GettyImages / Winai_Tepsuttinun

De afkorting ECU verwijst naar een van de belangrijkste componenten in uw auto. Het is een bedieningsapparaat dat belangrijke functies in uw auto overneemt. Ontdek hier hoe een ECU werkt, wat het regelt en hoe u een defect aan de elektronische regeleenheid kunt herkennen.

Wat is een ECU?

De afkorting ECU staat voor ‘Electronic Control Unit’ en verwijst naar de motorregeleenheid in de auto. Het regelt de motor en zijn werking, stuurt deze aan en bewaakt de correcte werking. Dit is een nauwkeurig afgestemde interactie van microprocessors of controllers.

De ECU-regeleenheid zorgt ervoor dat de kleppen in de motorunit op precies een bepaald tijdstip open en dicht gaan. Dit betekent dat de resulterende uitlaatgassen correct kunnen worden afgevoerd. Ook de toevoer van verse lucht voor een efficiënt verbrandingsproces wordt geregeld. Pas als de ECU-eenheid zijn taak heeft volbracht, kan de motor het benodigde vermogen en koppel leveren. Als de motorregeleenheid niet goed functioneert, kan het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen toenemen.

Tip: Andere bedieningsapparaten in de auto worden vaak ECU’s genoemd – dit hoeft niet noodzakelijkerwijs de motorregeleenheid te zijn.

Toepassingsgebieden: Waar wordt een ECU voor gebruikt?

Zoals reeds vermeld is het belangrijkste toepassingsgebied de motorbediening. Er zijn echter ook veel andere elektronische bedieningsapparaten in de auto die de kleinste details van het voertuig regelen. Het zorgt bijvoorbeeld voor optimale remprestaties in het antiblokkeerremsysteem (ABS). De regeleenheid ondersteunt de stabiliteit van de auto tijdens het remmen door te voorkomen dat de wielen blokkeren. Ook wordt een ECU gebruikt voor het aansturen van snelheidsmeters, brandstofniveau, oliedruk of toerentellers.

ECU defect: veel voorkomende symptomen van problemen met een besturingseenheid

Welke klachten een defecte regeleenheid precies veroorzaakt, hangt af van welke ECU in de auto getroffen is. Typische tekenen van een defecte motorregeleenheid zijn onder meer:

  • hoger brandstofverbruik
  • lager motorvermogen
  • Ruwe werking van de motor
  • Problemen met het starten van de motor
  • Het controlelampje gaat branden

Als er echter sprake is van een andere regeleenheid, kan het zijn dat de bovenkant van een cabriolet niet meer werkt of dat u uw navigatiesysteem niet meer kunt gebruiken. Bij het zoeken naar de betreffende ECU speelt het storingsgeheugen van het voertuig een centrale rol. Als de communicatie tussen de besturingseenheid en het bestuurde voertuigonderdeel niet goed werkt, ontstaan ​​er fouten die met een uitleesapparaat kunnen worden uitgelezen.

Oorzaken van een ECU-defect

Een verscheidenheid aan oorzaken kan tot een ECU-defect leiden. Dit bevat:

  • Een kortsluiting kan een defect veroorzaken. Als alternatief kunnen ook de kabels worden beïnvloed.
  • Trillingen veroorzaken schade aan de printplaat van besturingsapparaten.
  • Als de ECU met veel water in aanraking komt, kan dit de werking beïnvloeden, bijvoorbeeld als er op ondergelopen wegen water in de motorruimte terechtkomt of als de motor op een verkeerde manier wordt gewassen.
  • Ook sterke schokken, zoals veroorzaakt door een ongeval, kunnen een defect veroorzaken.
  • Leeftijdsgebonden defecten komen ook voor.

Omdat een juiste motorbediening relevant is voor de veiligheid, dient u bij een defect de reparatie snel te laten uitvoeren. De kosten van een nieuwe besturingseenheid kunnen tussen de 500 en 1.500 euro liggen. Daarom besluiten veel autobezitters hun auto te laten repareren, zoals sommige aanbieders nu aanbieden. De kosten hiervoor bedragen vaak slechts 150 tot 500 euro.

Heeft u vervangende onderdelen nodig voor de besturingseenheid van uw auto ? Bij Motointegrator kunt u online geschikte onderdelen voor uw voertuig bestellen.

*Marktprijzen per 1.8.2023