De mythe van Ducati – de geschiedenis en legende van de racemachine

0
667
Ducati
© Shutterstock / Benru3

De Italiaanse motorfietsfabrikant uit Bologna staat als geen ander merk voor luxe en snelheid op twee wielen. Het in 1926 opgerichte bedrijf staat al sinds de jaren vijftig synoniem voor motorfietskwaliteit. Ze heeft zelf sinds die tijd een aantal tijdloze klassiekers voortgebracht. Sinds 2012 is het lang gevestigde Italiaanse bedrijf een dochteronderneming van Audi AG. Het bedrijf is niet alleen populair onder motorliefhebbers, maar is ook actief in de racerij via haar Ducati Course racing divisie. Een overzicht van het merk, de geschiedenis en een beoordeling van Ducati als merk vindt u hier.

De klassieker onder de klassiekers – de meest populaire modellen

De geschiedenis van Ducati als fabrikant van luxe motorfietsen begint kort na de Tweede Wereldoorlog. Toen werd begonnen met de wederopbouw van de vestiging in Bologna, Italië. Met de productie van een viertaktmotor voor fietsen veranderde het bedrijf. Het werd van een familiebedrijf voor elektronische componenten in de tweede generatie, en is nu een fabrikant van voertuigen.

De eerste Ducati motorfiets

De eerste motorfiets, ontworpen door Fabio Taglioni, was de Gran Sport 100, ook wel de Marianna genoemd. Met de Marianna werd het merk ook meteen in het luxesegment gecementeerd, want de eencilindermotor had niet alleen een nokkenas, maar ook een lijnas. De technologie in de Grand Sport 100 was duur, maar de produktiemotor liet de concurrentie ver achter zich op het racecircuit.

De Ducati Scrambler

Bepalend voor de stijl van de jaren 60 en de culturele mix van popmuziek en Amerikaanse gidscultuur was de Ducati Scrambler. Het model was een bestseller tot het einde van de jaren 70. Met zijn centrale zitplaats en kleurrijk design is de tweecilindermachine ook vandaag nog een echte blikvanger.

Een volbloed racemotorfiets

1979 lanceerde Ducati de 600 TT2, een volbloed racemotorfiets. De lichtheid leverde de 600 TT2 zo veel titels op en was de raceversie van de vergelijkbare Pantah 500.
Ducati ging nog een stapje verder in het ontwerp in 1993 met de naked bike, de Ducati Monster. Ontwerper Miguel Galluzzi zag af van de vele kuipdelen en bezorgde het Monster een cultstatus met zijn naakte charme. Met meer dan 300.000 verkochte modellen is de Monster een van de grote successen van de Italianen.

De rode Ducati

De rode Ducati’s van de MotoGP bepaalden niet alleen de stijlstandaard in het begin van de jaren 2000, maar waren ook een echte zeldzaamheid op de weg. In feite was de Desmosedici GP7 strikt gelimiteerd. Wereldwijd zijn er slechts 1.500 straatmodellen – wat deze prestatiegerichte machine tot een echt collector’s item maakt.

Een echte head-turner

Jongere fans van het merk zijn misschien enthousiaster over de 205 pk van de 1299 Panigale S. Een cilinderinhoud van maar liefst 1299 kubieke centimeter en het bekroonde ontwerp van de 199 Panigale maken van deze motor een echte head-turner.

Als je van Ducati houdt, moet je ook Ducati betalen

elke motorliefhebber houdt van Ducati modellen, omdat elk model één ding gemeen heeft: de prijs. Ducati is niet alleen een fabrikant van ultrasnelle motorfietsen, maar ook van extreem dure. Als u een Ducati wilt kopen, koopt u niet alleen de technologie, maar ook het ontwerp, de geschiedenis van het bedrijf en de merknaam. Dit onderscheidt het merki niet van Ferrari, maar het is wel een factor die veel motorliefhebbers kwaad maakt.