De huidige Euro-emissienorm: de functie, de emissieklasse en tabel

0
935
euro-emissienorm
© GettyImages / deepblue4you

De emissienorm bepaalt hoeveel vervuilende stoffen voertuigen mogen uitstoten. Het is van invloed op de motorrijtuigenbelasting, speelt een rol bij het gebruik van milieuzones en is daarom van het grootste belang bij het kiezen van een voertuig. In dit artikel leest u welke emissienorm momenteel van toepassing is, wat u moet weten over hun functie en hoe u de emissieklasse van uw auto kunt achterhalen.

Wat is een emissienorm?

De Europese Gemeenschap heeft in de jaren zeventig emissienormen voor auto’s ingevoerd. De Euro 1-emissienorm is op 1 juli 1992 ingevoerd, waarmee het huidige systeem is ontstaan. Aanvankelijk werden de tests voorafgegaan door opwarmfasen van 40 seconden. Sinds de invoering van de Euro 3-norm in 2000 wordt de uitstoot van schadelijke stoffen direct na een koude start gecontroleerd. Sindsdien zijn er regelmatig om de drie tot vijf jaar nieuwe emissienormen gepubliceerd, met strengere grenswaarden.
De huidige emissienorm Euro 6 bestaat sinds 31 december 2012. Het werd echter nooit als zodanig genoemd: het werd pas echt van kracht op 1 september 2014 en werd toen de Euro 6b-emissienorm genoemd. De grenswaarden die met deze norm worden gespecificeerd zijn sindsdien niet veranderd – maar hun aandacht voor verschillende soorten uitlaatgasmetingen wel.

Euro 6c, 6d-Temp en 6c-ISC-FCM – waar gaat het over?

Hoewel de grenswaarden niet veranderden, werden er steeds weer nieuwe aanduidingen voor de Euro 6-emissienorm toegevoegd. Tot nu toe wordt de zogenaamde NEDC-methode gebruikt om de uitstoot van vervuilende stoffen te controleren. In het geval van andere testmethoden verschilt de naleving van de grenswaarden:

  • Euro 6c: Als een voertuig wordt getest met behulp van de WLTP-meetmethode op de testbank, mag een benzineauto de NOx-grens bijvoorbeeld niet met meer dan 60 milligram per kilometer overschrijden – voor dieselvoertuigen is de grens 80 milligram per kilometer.
  • Euro 6d: De wegmeting RDE stelt de grens voor benzineauto’s op 126 milligram en voor dieselauto’s op 168 milligram per kilometer.
  • Euro 6d-Temp: De test wordt uitgevoerd op een vergelijkbare manier als de Euro 6d-emissienorm – de resultaten op de testbank kunnen echter slechts een kleinere factor afwijken. Deze norm was geldig tot eind 2019. Het betekende dat een auto in de praktijk maximaal 110 procent meer NOx mag uitstoten dan gemeten in de WLTP-testprocedure.
  • Euro 6d-ISC-FCM: Sinds 2020 mogen de WLTP-meetresultaten slechts met 50 procent worden overschreden.

Daarna komt de Euro 7-emissienorm, naar alle waarschijnlijkheid op zijn vroegst in 2025. De grenswaarden voor de uitstoot van vervuilende stoffen worden dan weer flink aangescherpt. Het doel op lange termijn is om auto’s klimaatneutraal te kunnen besturen.

Emissietabel: Welke emissienorm heeft u?

De eenvoudigste manier om de emissienorm voor uw auto te achterhalen, is door het kentekenbewijs, deel 1 te gebruiken. De emissienorm staat in veld 14 van het kentekenbewijs. In de regel wordt het gegeven in de vorm “EURO 4”. Daarnaast kunt u de emissieklasse afleiden uit de laatste twee of vier cijfers of letters van het sleutelnummer dat op het kentekenbewijs staat. In de emissienormtabel ziet u welke emissieklasse uw auto heeft:

Emissienorm:Sleutelnummer
euro 636N0-36Y0, 36ZA-36ZL, 36AA-36AR, 36BA-36BC, 36BG-36BI, 36CG-36CI, 36DG
5 euro35A0, 35B0, 35C0, 35D0, 35E0, 35F0, 35G0, 36H0, 35I0, 35J0, 35K0, 35L0, 35M0
euro 432, 33, 38, 39, 43, 62-70, 73, 75
euro 330, 31, 36, 37, 40-42, 44-49, 53-61, 72
euro 225-27, 35, 49-52, 71
euro 101, 02, 11-14, 16, 18, 21, 22, 28, 29, 34, 77
euro 000, 03-10, 15, 17, 19, 20, 23, 24, 88, 92
zonder toewijzing30ZX-30ZZ

Wilt u achteraf een roetfilter op uw diesel monteren om beter aan de emissienorm te voldoen? Bij Motointegrator kunt u online geschikte reserveonderdelen voor het uitlaatsysteem kopen.