Een Chrysler Crossfire in het kruisvuur?

0
415
Chrysler_Crossfire
Chrysler Crossfire

De Chrysler Crossfire was een gedurfd concept van de DaimlerChrysler Groep, het traditionele bedrijf Karmann bouwde de coupés en de roadsters in Osnabrück. Wat doet de Duitse design-Amerikaan vandaag? Wat zijn zijn kwaliteiten, wat zijn zijn eigenaardigheden? Hieronder een subjectieve youngtimer test.

Chrysler Crossfire: anders dan andere

Auto’s die er op de een of andere manier anders uitzien, hebben voor velen aantrekkingskracht. Ze polariseren bijna altijd, en zelfs tijdens de productie en daarna vormt zich een trouwe fanclub, maar ook het kamp van degenen die er niet van houden of er om lachen. Visueel is de Crossfire zeker een blikvanger! In die tijd vonden de mensen hem onmiddellijk mooi – of ze besteedden er gewoon geen aandacht aan, wat niet moeilijk was, aangezien veel mensen nooit in een tweedeursmodel rondreden. De Chrysler is zijn hele leven onder de radar van de “normale” kopers van nieuwe auto’s gebleven, omdat hij noch gezinsvriendelijk noch vernuftig qua vorm was.

Chrysler_Crossfire
Chrysler Crossfire

Deze criteria maken de Crossfire na bijna 20 jaar tot een interessant youngtimer-object: de instapprijzen voor de retro-racer zijn relatief laag, met de onderdelen is het nog redelijk goed gesteld en het uiterlijk verslaat vandaag elke Porsche 911.

Chrysler maal twee

De Crossfire is een concept car die werkelijkheid is geworden, gebaseerd op de Mercedes-Benz SLK 170 serie (dankzij het modulaire systeem van het concern). Twee motorvarianten: Ook van Mercedes is de volwassen zescilinder M112 met een cilinderinhoud van 3,2 liter, die alleen verkrijgbaar was als natuurlijk aangezogen versie met 218 pk of als de SRT6 met een ongelooflijke 335 supercharged pk. Om in de corporate spreektaal te blijven, deze had quasi AMG niveau en ook heel wat technologie uit Affalterbach aan boord!

Chrysler_Crossfire
Chrysler Crossfire

Twee carrosseriën: Een jaar na de presentatie van de Coupé werd de Roadster uitgebreid met een elektrische softtop, omdat de bestaande verstevigers van de open SLK daar om schreeuwden. Meer varianten waren er niet. Twee versnellingsbakken: als basis roerden de bestuurders in de handgeschakelde zesbak of bestelden de iets duurdere Mercedes vijftraps automaat met Tipshift. De SRT6 was alleen leverbaar zonder koppelingspedaal.

Chrysler_Crossfire
Chrysler Crossfire

Hoofdruimte op sportwagen niveau

Als u eenmaal door de lange deuren in de coupé bent gestapt, gaat u goed beslagen ten ijs – als u tenminste niet 1,90 meter lang bent. Er is gewoon geen ruimte naar boven. Dus voor lange mensen is een soort van liggende zitpositie of permanent wegknikken van het hoofd noodzakelijk. Dus de liefde voor de auto moet echt groot zijn.

Chrysler_Crossfire
Chrysler Crossfire

Dat kan snel gebeuren, want het uitgebreide, overzichtelijke instrumentarium en de sportieve ambiance zijn echt stijlvol. U zit eigenlijk in een SLK, alleen de middenconsole heeft een iets andere knop en het stuur lijkt vreemd. Aan de voorkant strekt de extra lange motorkap zich uit, en aan de achterkant gaat het smalle zicht door de kleine achterruit in een van de coolste achterkleppen van die tijd. Koelte in plaats van overzicht. De Crossfire is duidelijk gebouwd om het grootste deel van de tijd vooruit te rijden.

Chrysler_Crossfire
Chrysler Crossfire

De Chrysler Crossfire is geen racewagen, maar…

En vooruit rijden met een Chrysler Crossfire is best goed. De MB krachtbron duwt goed vooruit, zelfs in de niet-compressor variant, maar niet in de wilde ontketening die u zou verwachten van deze visuele supercar. Het ziet er uiteindelijk Amerikaanser uit dan het is, maar het is nog steeds erg flot. De dubbele uitlaat rommelt hees, maar niet opdringerig. De vering is stevig, maar niet ronkend. De zes versnellingen schakelen erg onhandig, dus als u daar niet van houdt, moet u op zoek naar de boterzachte automaat.

Chrysler_Crossfire
Chrysler Crossfire

De taps toelopende stuurinrichting is indirecter dan tandheugelstuur, maar we kunnen zeker een paar perfectieslagjes maken voor instapprijzen rond 5000€. De Crossfire is leuk om mee te rijden, zowel in de stad als op het platteland. Maar de rijbanen mogen niet te smal zijn, de draaicirkel van 11,5 meter ligt op vrachtwagenniveau. Het verbruik van de “normale” M112 is een aanvaardbare 10 liter premium. De meeste andere auto’s in dezelfde cliché categorie verbruiken aanzienlijk meer.

Zwakke punten van de Chrysler Crossfire

De Chrysler Crossfire heeft geen typische zwakke punten die iedereen een uitroep van  afschuw ontlokt. Zijn Daimler roots en de assemblage bij Karmann hebben geresulteerd in een Chrysler van hoge kwaliteit die niet langer de roestproblemen deelt van verschillende Mercedes modellen uit de late jaren ’90. U vindt ze soms onder afdichtrubbers, op de deurranden of de achterklep, maar worden we niet allemaal ouder?)

Chrysler_Crossfire
Chrysler Crossfire

Aanvankelijk waren er problemen met de accu, maar dat zou nu opgelost moeten zijn. Als de Crossfire nog steeds de eerste heeft, moet u hem naar het accu-museum brengen. De Mercedes R 170 Roadster is ook een ijzersterke auto, dus de zwakke punten blijven echt beperkt tot de “usual suspects”. Werken al die kleine helpers? Rammelt er niets bij 120 en doen de remmen hun werk? Zitten de motor en de hydraulica overal goed vast?

Onderdelen Chrysler Crossfire

Met de Chrysler Crossfire moet u wat vindingrijker zijn dan met “doorsnee-” auto’s. Natuurlijk is het handig dat bijna 40% van de gebruikte onderdelen een Mercedes-Benz onderdeelnummer heeft, dat teruggaat op de SLK roots. Dus als het om heel speciale onderdelen gaat, zullen clubs en forums zeker kunnen helpen. De geluiddempers en de waterkoeler zijn niet zo gemakkelijk te krijgen, maar bijna alle andere slijtdelen zijn goedkoop en onmiddellijk leverbaar.

Conclusie

De Crossfire is in de basis een solide auto, die veel plezier biedt voor twee. Voor een auto in deze klasse, gaat het meer om het “willen” en het “leuk vinden”. Voor een redelijke prijs bent u opvallend maar niet opzichtig onderweg en met goed onderhoud verliest u zeker niet meer aan waarde. Er is echter ook geen sprake van een grote waardestijging, want het is en blijft een Chrysler die 76.000 keer is gebouwd. Maar is dat altijd het punt? Nee. Zeker niet met de Chrysler Crossfire. U kunt er mee rijden en weten dat u aankomt. Niet alle anderen kunnen dat ook garanderen 😀

Vanaf 2004 was er ook het speciale model “Black Line”, dat, in tegenstelling tot de naam, een goedkopere, afgeslankte versie was. Tegelijkertijd bood de “Silver Line” (waartoe ook ons fotomodel behoort) carbonoptiek, DVD-navigatie en CD-MP3-wisselaar. Toen de productie in 2007 werd stopgezet, gingen Daimler en Chrysler weer uit elkaar. Dit zal echter niet te wijten zijn aan de Crossfire.

 

Chrysler Crossfire Specs:
Bouwperiode: 2003 – 2007
Carrosserie: Coupé, Roadster/Cabriolet
Benzinemotoren: 3.2 liter M112
Vermogen (pk): 218/335 bij 5700/6100 1/s
Topsnelheid: 250/255 km/u
Aantal eenheden: 76.045
Prijzen* 2022: 5.000 € – 15.000 €

*Marktprijzen per 1.8.2022