Automotive trends 2023

0
248
Automotive trends 2023
© GettyImages / Olena Ruban

Bent u nieuwsgierig of al de automotive voorspellingen voor dit jaar zijn uitgekomen?

Wilt u nog even een up-date hebben van wat er werkelijk dit jaar in de automotive branche is voorgevallen?

Lees dan deze blog!

Verkoop

De verkoop trekt aan, zoals verwacht. 18% meer verkopen in Nederland, 23% in België. Dat betekent een groter wagenpark van bijna 1 en ruim 1 procent voor respectievelijk Nederland en België. Waarbij het aantal dieselauto’s gestaag afneemt en de groei van de verkoop van ev’s grandioos groeit. In België wel met 93%.

Het wagenpark is verouderd

Meer dan de helft van de in Nederland geregistreerde auto’s rijd al zo’n 11,4 jaar rond, in Europa is dat 12 jaar. In België is dat 9,5. Op 1 januari 2023 – was 30 procent van alle personenauto’s in Nederland 15 jaar of ouder. En het wagenpark veroudert relatief snel.

Nieuwe auto?

Voor degene die een nieuwe auto wil aanschaffen, wordt de keus alvast erg gemakkelijk gemaakt: de elektrische auto (ev) is de auto waar niemand om heen kan. De ev heeft zoveel eigenschappen in zich die naar gelang de schrijver onder of over belicht worden. Hij is én duurder (de aanschafprijs) maar ook goedkoper (per gereden kilometer) in vergelijking tot de auto die rijdt op brandstof. Ook is hij groen (want elektrisch), én hij is niet groen (want de meeste elektrische stroom wordt opgewekt door fossiele brandstoffen te verbranden). Hij is stiller, schoner, comfortabeler, maar er zit ook een vies randje aan de ev: hij zit vol met zeldzame metalen die nog niet op een schone manier kunnen worden gewonnen. En vooralsnog is de oplossing daarvoor nog ver weg. De EV (electrical vehicle) schreeuwt zich een weg in de hersenen van de mens. Er is weinig anders meer te lezen dan over de ev en energietransitie, het bereik van de ev, subsidies voor de ev, belasting op de ev etc.:

De elektrische auto (ev: electrical vehicle)

Elektrische auto
© GettyImages / Greg Pease

EV: Bereik

Tot voor kort had men nog ‘range-anxiety’: gaat de ev het wel redden tot de volgende laadpaal. Hem door de ANWB laten opladen is een duur geintje. Dagelijks moeten de 10 opladers 2 keer uitrukken om een gestrande automobilist van stroom te voorzien. En dat kost de automobilist 90 euro. Maar nu er al 120.000 laadpalen staan in Nederland, is de range-anxiety een beetje voorbij. Daarbij loopt België nog wel achter, maar aan de andere kant heeft het het aantal laadpalen in een jaar verdubbeld.

De BEV Factory van Toyota wil een lithium-ionaccu batterij leveren, maar wel met een hoge energiedichtheid, zodat een bereik van 965 km mogelijk moet worden.

EV: Productie van de batterij in Europa

Gelukkig hebben Stellantis N.V. en CATL (CATL werkt momenteel aan een accu met een levensduur van minstens zestien jaar en 2 miljoen kilometer) de ondertekening aangekondigd van een niet-bindend Memorandum of Understanding (MoU) voor de lokale levering van LFP-batterijcellen en -modules voor de productie van elektrische voertuigen van Stellantis in Europa.

De batterij van de ev: gebruiksduur en recycling

Over het algemeen gaat de batterij relatief veel langer mee dan verwacht: zelfs na 13 jaar zit ie vaak nog voor 80 % vol. Alleen is een auto met een accu die voor 75 % vol zit, niet meer te gebruiken. De accu doet het nog wel als opslag voor duurzaam opgewekte energie van bijvoorbeeld zonnepanelen. De rest wordt gerecycled. Hoe? Omdat het financieel nog niet rendabel is vanwege de kleine toevoer van opgebruikte accu’s, is dat erg onduidelijk.

EV: Subsidies en belasting

De angst is er dat de overheid de subsidie op ev’s toch gaat verkleinen. Volgend jaar zal dit in Nederland op hetzelfde niveau als dit jaar blijven. Eigenaren van ev’s betalen nog geen motorrijtuigenbelasting. In België daarentegen kan men waarschijnlijk tot 5.000 euro subsidie krijgen (besluit nog niet gepubliceerd in het staatblad, maar wel principieel goedgekeurd door de regering) voor de aankoop van een nieuwe elektrische auto tot 40.000 euro. (De steun op zonnepanelen wordt dan wel vervroegd stopgezet).

EV: Energietransitie / CO 2 neutraal!

Hoewel er nog enige landen tegensputterden heeft de Europese Raad over gekomen om tegen 2035 een doelstelling van 100 procent CO2-emissiereductie in te voeren voor nieuwe auto’s en bestelwagens’. Oftewel na 2035 mogen er in Europa geen nieuwe auto’s met een benzine- of dieselmotor meer verkocht worden.

Energietransitie
© GettyImages / zhihao

 

Energietransitie / CO 2 neutraal?

Co2 neutraliteit voor auto’s? Zou dat gaan lukken? Wat is daar onder meer voor nodig wat betreft de elektrische auto en de gewone gebruiker?

Er zitten best nog wel wat haken en ogen aan die energietransitie, als bij elkaar opgetelt. Maar de ev zal er komen, als vervanging van de brandstofauto. Eventueel ondersteund met de waterstofauto. Dat is de Europese Raad overeengekomen.

Zelfrijdende auto’s

Zelfrijdende auto’s zijn er van verschillende niveaus. Van een beetje zelfrijdend tot helemaal autonoom (niveau 5). Voorlopig is het in Nederland en België verboden om met niveau 3 auto’s te rijden, hoewel het wettelijk al wel geregeld is dat zelfs auto’s van niveau 5 in de toekomst de wegen zullen berijden. Niveau 2 auto’s kunnen bepaalde taken van de chauffeur overnemen, maar de chauffeur moet nog steeds opletten en zijn handen aan het stuur houden. Niveau 3 auto’s kunnen in bepaalde omstandigheden de auto van de chauffeur overnemen en de chauffeur kan dan wat anders gaan doen.

In theorie worden auto’s natuurlijk steeds slimmer. Maar of ze ooit zo zullen denken en functioneren als de mens, is onwaarschijnlijk. En ondanks dat verwacht men dat zelfrijdende auto’s 3.900 levens per jaar kunnen redden. Maar ook dat men de auto heel anders zal gaan gebruiken en dat er dus andere functionaliteiten moeten worden geplaatst: zoals airbags zodat iemand / de ‘chauffeur’ die op de achterbank een dutje doet, toch goed beschermd is.

Ook zeggen deskundigen dat als men toch niet meer zelf hoeft te rijden, dat je dan net zo goed met de auto kunt gaan. In de tijd dat de auto rijdt, kan je andere dingen doen. Maar dan komt er dus wel meer verkeer op de weg. Meer verkeer betekent meer files en een lagere snelheid.

Autonome auto
© GettyImages / Witthaya Prasongsin

Chinese automerken

Chinese automarkt is de snelst groeiende ter wereld. Al jaren natuurlijk, maar de afgelopen tijd verschijnen er steeds meer nieuwe Chinese automerken op de Europese markt.  Europa is voor de Chinese automerken een goede afzetmarkt. Naar verluidt zijn er in Europa relatief meer mensen dan in China die de aanschaf van een elektrische auto overwegen. En de Chinese automerken die nu op de Europese markt hun geluk proberen, produceren voornamelijk elektrische auto’s.

De introductie van die auto’s gebeurd vaak eerst op de Nederlandse en Noorse markt: daar staan de meeste laadpalen. Als dat een succes is, worden op de rest van de Europese markt de chinese elektrische auto’s aangeboden. In de afgelopen vijf jaar is de EU-import van Chinese auto’s verviervoudigd. De groei komt vooral door sterke verkopen van het merk Lynk & Co. Daarnaast zijn ondermeer Aiways, BYD, Hongqi, Chery en Nio in Europa vertegenwoordigd.

Brandstofprijzen in 2023

Brandstof prijzen
© GettyImages / jhorrocks

 

Op dit moment is brandstof in de Europese Unie verschillend geprijsd. In de duurste landen is de prijs van brandstof 70% hoger dan in de landen met de laagste prijs.

De prijs wordt beinvloed door de hoogte van de accijns, het btw percentage, de productiekosten en de marktstructuur. Brandstof in Nederland is daardoor duurder dan in de omringende landen ook al is de hoogte van de brandstofaccijns bevroren. De accijns op brandstof zal ook nog aanhouden in het nieuwe jaar. Voor hoelang? Dat is afhankelijk van het nieuwe kabinet. In Belgię is de prijs dan wel lager, maar ook België behoort tot de landen met een hoge brandstofprijs.

Wat de brandstofprijs gaat doen in het komende jaar? Waarschijnlijk net zo als dit jaar: langzaamaan steeds hoger.

Dank u voor uw vertrouwen in ons en een heel gelukkig nieuwjaar voor u en de uwen.

 

  • Bronnen:
  • https://topgear.nl/
  • https://www.autoweek.nl/
  • YT: Dennis van der Meij: Problemen met de energietransitie deel 2
  • https://statbel.fgov.be/nl/themas/mobiliteit/verkeer/voertuigenpark
  • https://www.nationalgeographic.nl/zeldzame-metalen-zorgen-voor-stroom-voor-elektrische-autos-kan-ai-helpen-om-ze-te-vinden
  • https://www.automotivelogistics.media/battery-supply-chain/stellantis-and-catl-sign-mou-for-european-lfp-battery-supply/44962.article#:~:text=Stellantis%20has%20signed%20a%20non,the%20carmaker’s%20European%20EV%20production.
  • https://www.bebat.be/nl/blog/levensduur-batterij-elektrische-auto
  • https://www.stibat.nl/kennisbank/recycling-accu-elektrische-auto-zo-werkt-het/#:~:text=Bij%20een%20capaciteit%20rond%20de,of%20recycling%20van%20waardevolle%20materialen.
  • https://www.rtlnieuws.nl/economie/business/artikel/5373964/2035-verbrandingsmotor-benzine-efuel-e-fuel-duitsland-eu#:~:text=Ook%20na%202035%20mag%20auto%20met%20verbrandingsmotor%2C%20mits%20CO2%2Dneutraal,-25%20maart%202023&text=De%20Europese%20Unie%20en%20Duitsland,niet%20voor%20CO2%20uitstoot%20zorgen.
  • https://www.rabobank.nl/bedrijven/groei/duurzaamheid/elektrische-bedrijfsmiddelen/netcongestie-overbelast-stroomnet
  • https://www.leiden-delft-erasmus.nl/nl/nieuws/nieuwe-mijnen-zijn-belangrijk-maar-bij-de-raffinage-van-metalen-zit-ook-een-bottleneck
  • https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/11/07/zelfrijdende-auto-gilkinet/#:~:text=Niveau%203%3A%20wagens%20die%20de,rijden%20binnen%20een%20afgebakende%20zone.
  • https://topgear.nl/autonieuws/zelfrijdende-autos-kunnen-3-900-levens-per-jaar-redden/#:~:text=Die%20instantie%20voorspelt%20dat%20er,automobiel%20sector%2C%20zo%20denkt%20men.
  • https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nederland-een-van-de-beste-landen-voor-elektrisch-rijden/
  • https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09/13/europa-wil-goedkope-elektrische-wagens-uit-china-bannen/#:~:text=En%20in%20de%20afgelopen%20vijf,een%20schatting%20van%20zakenbank%20UBS.
  • https://www.icompario.com/nl-be/gids/brandstofprijsstatistieken/
  • https://www.anwb.nl/auto/autobelastingen/brandstofprijzen
  • https://www.consultancy.nl/nieuws/50020/prijsverschil-tussen-brandstof-en-elektrische-auto-nauwelijks-afgenomen#:~:text=Voor%20zijn%20studie%20nam%20het,gemiddelde%20verkoopprijs%20van%20een%20brandstofauto.
  • https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5387924/groene-stroom-grijze-stroom-garantie-van-oorsprong-noorwegen
  • https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5399773/elektrische-auto-china-merk-nio-aiways-polestar-lynck-co-zeekr