Activeer en deactiveer het automatische start-stopsysteem: Zo doe u dat

0
3116
automatisch start-stopsysteem
© GettyImages / bizoo_n

Milieubescherming is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden in de automobielsector. Het start-stopsysteem is een manier om het milieu te beschermen. Het vermindert het brandstofverbruik omdat het de motor automatisch uitschakelt wanneer het voertuig stilstaat. Vraagt ​​u zich af hoe u het automatische start-stopsysteem activeert – of wilt u het uitschakelen? Wij vertellen u hoe het werkt, hoe u een defect in de functie kunt herkennen en of u het achteraf kunt inbouwen.

Hoe werkt het start-stopsysteem?

Elke rit kent fasen waarin de motor niet per se hoeft te draaien. Dit is bijvoorbeeld het geval bij het stoppen voor een verkeerslicht of bij een overweg. Het automatische start-stopsysteem schakelt de motor automatisch uit wanneer deze stationair draait.
Een dergelijk systeem gebruikte Toyota voor het eerst in de jaren 70. Toen schakelde de regeleenheid de motor uit bij stationair draaien uit na 1,5 seconde. De technologie is nu aanzienlijk gevorderd. Moderne systemen zetten de motor alleen af ​​wanneer de motor en transmissie stationair draaien en de bestuurder de koppeling loslaat. Zodra u het koppelingspedaal indrukt, start de motor weer. Bij automatische transmissies daarentegen start de motor zodra u het rempedaal loslaat.

Kunt u het automatische start-stopsysteem deactiveren?

U kunt het start-stopsysteem eenvoudig met één druk op de knop voor de duur van de huidige rit uitschakelen. Veel chauffeurs willen echter een meer permanente oplossing: na de volgende motorstart wordt het automatische systeem opnieuw geactiveerd.
Hoewel er geen wettelijke verplichting is een start-stopsysteem te gebruiken. U kunt het echter niet permanent deactiveren met behulp van middelen aan boord. Als u het automatische start-stopsysteem permanent wilt uitschakelen, kunt u een zogenaamde automatische start-stopgeheugenmodule (SSAM) gebruiken. Deze onthoudt de laatste instelling en deactiveert de functie de volgende keer dat u deze start. Als alternatief kunt u het ook deactiveren door opnieuw te coderen. Dit betekent echter een serieuze ingreep in de elektronica van uw auto, wat kan leiden tot storingen in andere componenten.
Tip: Ook al is het start-stop systeem soms onwenselijk, het heeft toch veel voordelen. Het kan merkbare brandstofbesparingen opleveren, vooral in stadsverkeer.

Is het automatische start-stopsysteem schadelijk voor de motor?

Het start-stopsysteem treedt pas in werking als de motor zijn volledige bedrijfstemperatuur heeft bereikt. Het deert hem dus niet. Vooral de startmotor en de accu van de auto worden aanzienlijk extra belast. In moderne voertuigen zijn deze echter van meet af aan sterker om de belasting te kunnen weerstaan. Het automatische start-stopsysteem heeft ook geen nadelig effect op de turbocompressor. Daar zijn meerdere redenen voor:

  • De turbocompressor wordt in principe aangedreven door de stroom uitlaatgas.
  • Het lager wordt dan nog minimaal dertig seconden van olie voorzien.
  • De functie is ook niet schadelijk voor de compressor, aangezien deze via een magnetische koppeling wordt in- en uitgeschakeld.

Retrofit of repareer automatisch start-stopsysteem

In principe is het mogelijk om achteraf een automatisch start-stopsysteem in uw voertuig aan te brengen. De kosten voor de bijbehorende ombouwsets beginnen bij 150 euro*. Bereken kosten van 300 tot 500 euro voor installatie in een garage.
Een niet werkend start-stopsysteem dient u altijd te laten controleren. Bij de eerstvolgende APK zal de keurmeester een defect uiteindelijkerlijk constatern. Zoek de oorzaken dus tot op de bodem uit. Mogelijke redenen zijn onder meer:

  • De accu is defect.
  • De accu is te zwak of defect.
  • De temperatuursensor werkt niet correct.
  • De koppelingsschakelaar is aan vervanging toe.

Verwar een defect echter niet met een tijdelijke deactivering. Het automatische start-stopsysteem wordt automatisch gedeactiveerd als één van deze omstandigheden zich voordoet:

  • Buitentemperatuur lager dan 3°C of hoger dan 30°C
  • Zwaar ontladen accu
  • Te weinig vacuüm in de rembekrachtiger
  • Losse riem
  • Open bestuurdersportier of motorkap

Of het automatische start-stopsysteem werkt, kunt u zien aan het bijbehorende symbool op het dashboard. Het actieve start-stopsysteem wordt weergegeven door een groene A in een ronde pijl. Indien uitgeschakeld, wordt hetzelfde pictogram rood doorgestreept.
Heeft u reserveonderdelen nodig voor de auto-elektra of de turbo? Bestel ze gemakkelijk online bij Motointegrator.

*Marktprijzen per 1-6-2022