Wanneer is een schokdemper “lek”?

0
1188
Schokdemper
Schokdemper

Zogenaamd lekkende schokdempers hebben vaak geen defect, maar zijn absoluut dicht en functioneel. Een zekere mate van “zweten” is volkomen normaal en is zelfs nodig om de zuigerstangafdichting te smeren. Daarom mag u schokdempers nooit beoordelen na rijden in de regen. Het is van essentieel belang dat de schokdemper droog is wanneer u ze controleert.

U kunt het beste als volgt te werk gaan:

  • Raak de schokdemper met droge vingers aan.
  • Als de vingers droog blijven, zit de schokdemper meestal goed vast. Veeg bij twijfel de schokdemper grondig schoon en controleer deze na enkele dagen opnieuw.

Olienevel op de schokdemper

Schokdemper met olienevel
Olienevel op de schokdemper

Oorzaak:

Bij elke slag neemt de zuigerstang een zeer kleine hoeveelheid olie op uit de werkkamer om de afdichting te smeren.

Resultaat:

Een neerslag van olie is zichtbaar op een stofdroge schokdemper.

Opmerking:

De beschreven olienevel wijst niet op defecten aan de schokdempers, maar is heel normaal. Het kan na verloop van tijd zelfs zichtbaar zijn op ongeveer een derde van de reservoirbuis.

Schokdemper vertoont duidelijke sporen van olie

Shock asborber traces of oil
Schokdemper oliesporen

Oorzaak:

Als er duidelijke oliesporen op zitten, zijn er meestal versleten zuigerstangafdichtingen. Er zijn vele redenen voor slijtage, bijv.

  • Lange looptijd
  • Hard gebruik
  • Zand en straatvuil

Resultaat:

De defecte zuigerstangafdichting leidt tot olieverlies en dus tot een afname van de dempingskracht. De duidelijke oliesporen zijn een indicatie dat de schokdempers onmiddellijk moeten worden vervangen.

Bescherming van de onderkant van de schokdemper

Schokdemper olie op onderkant
Olie op de onderkant van de schokdemper

Oorzaak:

Soms vindt u coating of conserverende wax op de schokdempers van een auto. Dit komt zeker niet door een lekkende schokdemper. In de regel wijzen dergelijke resten erop dat de bescherming van de bodem of de wax met opzet met de hand werd aangebracht om een zo lang mogelijke levensduur van het onderdeel te garanderen.

Resultaat:

  • Vals olieverlies
  • Beperkte warmteafvoer

Opmerking:

Bodembescherming of conserverende was horen niet thuis op de schokdempers, dus verwijder deze! Vuil op de schokdempers wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd als een lek.

Chroomlaag op de zuigerstang doorgesleten

Schokdemper chroomlaag
Chroomlaag zuigerstan doorgesleten

Oorzaak:

Lekkage kan ook optreden als de chroomlaag op de zuigerstang is afgesleten. De redenen hiervoor zijn meestal:

  • Zware spanning op de schokdemper bij montage
  • Niet-uitgelijnende montagepunten

Resultaat:

Slijtage van de afdichting en zuigerstanggeleider, waardoor olie en vermogen verloren gaan.

Opmerking:

Schade aan de chroomlaag van de zuigerstang kan met succes worden voorkomen: Daartoe moet de schokdemper altijd alleen worden aangespannen wanneer het voertuig op zijn wielen staat.

Zuigerstang beschadigd

Schokdemper zuiger
Beschadigde zuigerstang

Oorzaak:

Schade aan het oppervlak van de zuigerstang kan er ook toe leiden dat de schokdemper gaat lekken. Meestal ontstaat deze schade als tijdens de montage een tang werd gebruikt om het op zijn plaats te houden.

Resultaat:

De geruwde zuigerstang scheurt de afdichting, waardoor olie en vermogen verloren gaan.

Opmerking:

Om beschadiging van de zuigerstang te voorkomen, mag deze alleen met speciaal gereedschap op zijn plaats worden gehouden.

Algemeen advies

De praktische tips van de SACHS-deskundigen zijn slechts bedoeld als overzicht. De montagehandleiding of gebruiksaanwijzing van de voertuigfabrikant en de daarin opgenomen waarschuwings- en veiligheidsvoorschriften voor reparaties moeten beslist in acht worden genomen! Alle werkzaamheden moeten worden uitgevoerd door een opgeleide specialist. De afbeeldingen in de praktische tips van de SACHS-experts en de beschreven procedure zijn voorbeelden en kunnen verschillen naargelang de voertuigfabrikant en het asontwerp.