Voor- en nadelen van het verlagen van uw auto

0
3819
Verlaging van uw auto
© Shutterstock / Dhammarat Nunart

Hier moet u beslist op letten bij het verlagen van uw auto!

De verlaging van het voertuig maakt hem niet sneller, maar het ziet er sportiever uit en hij heeft vaak een veel betere wegligging. Bijna geen enkele andere auto-tuning is zo populair als het gericht verlagen van het chassis. Het verlagen van de ophanging kan echter altijd stress geven en problemen met de APK wanneer u uw voertuig laat keuren. De politie is ook snel aanwezig bij controles en kijkt vooral graag naar verlaagde voertuigen. We laten zien waar u op moet letten bij het verlagen van het voertuig en welke grenswaarden u in acht moet nemen.

Dieper, sportiever, dynamischer: tot welke limiet?

Wilt u overgaan tot het verlagen van uw auto, dan kunt u terugvallen op twee verschillende opties. U kunt uw doel bereiken door de ophangveren te vervangen of door een complete ophanging met veren en dempers. In ieder geval zijn er ook grenzen aan het verlagen. De suto moet natuurlijk wel wegwaardig blijven. Maar de keuringseisen volgens de APK zijn meer gericht op roestschade en de staat van de schokbrekers.

Verlaging van uw auto
© Shutterstock / Dhammarat Nunart

De voor- en nadelen van verlagen in één oogopslag

In het beste geval kan het verlagen van het voertuig het rijgedrag van een voertuig aanzienlijk verbeteren. De volledige rijdynamiek lijkt strakker en gerichter. Hiervoor is het echter meestal nodig om een ​​compleet chassis te gebruiken. Daardoor kunt u veren en dempers optimaal op elkaar afstellen. Daarnaast spelen ook de juiste banden een niet onbelangrijke rol. Door de auto optimaal te laten zakken, wordt het zwaartepunt van het voertuig naar de weg toe verlaagd, waardoor het voertuig aanzienlijk meer grip in de bochten heeft. Hierdoor is de auto in veel situaties beter te besturen. Bovendien ziet een verlaagde auto er sportiever en agressiever uit.

De nadelen van het verlagen van de auto zijn vooral praktisch van aard. Enerzijds verliest het voertuig aanzienlijk bodemvrijheid, wat sneller kan leiden tot schade door stenen of soortgelijke factoren. Daarnaast biedt de kortere veerweg minder comfort en, door de hardere afstelling, ook veel meer belasting voor het lichaam.