Auto, fiets, vakantie: controleren op een ontspannen manier

0
500
Vakantie
© © Cory Woodruff / Shutterstock

Voor alles: controleren

Voordat u vertrekt, moet u zowel de auto als de fietsen grondig controleren. Lichten, remmen, bandenspanning, enz. moet u door een professionele garage laten controleren. Als u in uw kennissenkring een begaafde hobbymonteur met de nodige kennis heeft, kunt u ook daar hulp krijgen. Het is belangrijk dat u niet alleen de auto of caravan geschikt maakt voor de vakantie, maar ook de motor. Dit bespaart problemen op de vakantiebestemming.

Inpakken gereedschap, reserve-onderdelen

Tot de voorbereidingen op de reis behoort ook het inpakken van gereedschap en reserve-onderdelen die nodig kunnen zijn. Wat er in de auto moet zijn, is bij wet geregeld. Noodbanden, vesten en driehoek met hoge zichtbaarheid, krik en EHBO-doos zijn verplicht. Voor fietsen bestaan dergelijke voorschriften niet. Toch is het zinvol om te hebben:
– Luchtpomp, lekspray indien nodig
– reparatieset
– Een of twee reserve binnenbanden als u van plan bent veel te gaan fietsen.
– Verlichting in overeenstemming met de wettelijke voorschriften van het land van bestemming.
– Fietshelmen
– Stuurtas met kaartvak of houder voor smartphone/navigator

Boven of achter? Voordelen van de verschillende fietsdragers

Fietsen kunt u aan de achterkant of op het dak van de auto bevestigen als ze mee op vakantie gaan. Er zijn zelfs speciale fietssteunen voor de dissel van de caravan. Of u uw fietsen op het dak of achteraan vervoert, hangt af van het type auto dat u rijdt, de kosten en de moeite die u ervoor wilt doen.

Dakdragers zijn goedkoop, maar niet zo praktisch

Dakdragers voor fietsen zijn verkrijgbaar voor 50 euro, dus ze zijn niet te duur. Ze zijn echter veel ingewikkelder te monteren dan bagagedragers achteraan. In principe zijn er twee mensen nodig om de dakdrager te monteren, dus als u twijfelt, kunt u beter een garage raadplegen. Op het dak worden de wielen vastgehouden door twee dwarsbalken waarin de banden van de wielen als in rails worden geleid. Gewoonlijk kunnen twee tot drie wielen op de dakdrager worden vervoerd, en het gewicht moet gelijkmatig over het autodak worden verdeeld. De meeste auto’s kunnen tussen 35 en 100 kg (gewicht van de draagstructuur inbegrepen) op het dak dragen, afhankelijk van het model. En hoe de dakdrager precies wordt bevestigd, hangt ook af van het model. De dakdrager moet u dus in ieder geval passend bij de auto aanschaffen.

De aerodynamica is beter aan de achterkant

Achterrekjes hebben het voordeel dat u de fietsen in de slipstream van de auto vervoert en de aerodynamische eigenschappen van uw auto grotendeels behouden blijven. De achterdrager moet ook op uw auto passen, en de afzonderlijke producten zijn elk geschikt voor één of enkele autotypes. De constructie is vrij eenvoudig: het frame moet u op de achterklep van de auto monteren, de rails bevestigen, daarin schuift u de fietsen kruiselings. Spanbanden houden de fietsen vast aan het kofferdeksel. Voor het inladen van uw auto betekent dit dat u overal van binnenuit bij moet kunnen en dienovereenkomstig moet inpakken.
Dit is enigszins onpraktisch, dus een alternatief is het monteren van een speciale inrichting op de aanhangerkoppeling. Dit heeft het voordeel dat u de kofferbak van buitenaf kunt openen.

Let op, ook hier controleren!

Het kan praktisch zijn de fietsen met een dekzeil tegen wind en regen te beschermen. Dit is echter niet zo gunstig voor de rijveiligheid, omdat het dekzeil het zicht uit de achterruit kan belemmeren. Theoretisch is het mogelijk om alleen met spiegels te rijden, maar het is niet aan te raden.
Als u fietsen op de dakdrager hebt bevestigd, geldt voor u meestal een maximumsnelheid van 120 km/u. U moet weten dat de fietsen op het autodak de aerodynamica van uw auto veranderen. Daarom moet u voorzichtig rijden. Naast de luchtstroom en de zijwind moet u zich ook bewust zijn van de veranderde positie in bochten als gevolg van het hogere zwaartepunt.
Vóór het vervoer moet u alle kleine onderdelen van uw fietsen verwijderen: luchtpompen, mandjes en drinkflessen mogen tijdens het vervoer niet op de fiets zitten.