Uw auto aan de praat krijgen: Hoe start u uw auto effectief!

0
1335
Starthulp
© GettyImages / Natnan Srisuwan

De auto start niet omdat de accu leeg is – wat nu? Geen probleem als u een startkabel heeft en een leuke buurman met een auto die dat probleem kan overbruggen. Om de starthulp te laten werken, moet u de stappen in de juiste volgorde volgen. Met deze instructies bereik u uw doel en maakt u een succesvolle start!

 

Wat heeft u nodig om starthulp te geven of te krijgen?

De startkabels of startkabels zijn eigenlijk twee kabels: een rode met rode klemmen en een zwarte met zwarte klemmen. Als u er zelf geen heeft, kan uw helper er één hebben. Maar let op: een kabel met een doorsnede van 16 mm² is alleen voldoende voor een benzinemotor met een cilinderinhoud tot 2 liter. Als de pechwagen groter is, heeft u een dikkere kabel nodig!

De buurman – of wie u ook wist te overtuigen om te helpen – moet zijn auto zo dicht bij de pechwagen parkeren dat de kabels van de motorruimte naar de motorruimte lopen. Zijn auto-accu moet dezelfde spanning hebben als de accu die de elektriciteit moet ontvangen. Oudere auto’s hebben meestal 12 volt, nieuwere auto’s kunnen er ook meer hebben. Terwijl u de accu’s aansluit, moeten alle verbruikers in beide auto’s en de motor van de hulpauto uitgeschakeld zijn!

Starthulp geven
© GettyImages / joebelanger

In welke volgorde zijn de startkabels aangesloten?

 

1e stap: sluit de rode kabel aan

De positieve polen zijn verbonden met de rode kabel. Verbind de eerste rode klem met de positieve pool van de hulpauto. Verbind vervolgens de andere rode pool met de pluspool van de pechwagen.

 

2e stap: sluit de zwarte kabel aan

Verbind de eerste zwarte klem met de negatieve pool van de hulpauto. De tweede zwarte klem komt NIET op de minpool van het defecte voertuig, maar op het aangegeven massapunt, dat u kunt vinden in de gebruiksaanwijzing. Maar het werkt ook met een kaal stuk metaal, van de accu verwijderd, bijvoorbeeld op het motorblok.

 

3e stap: start de motor van de hulpauto

De helper kan nu de motor starten.

 

4e stap: Start de motor van de pechwagen

Nadat de motor van het hulpvoertuig een beetje heeft gelopen, kan ook het pechvoertuig worden gestart. Als hij nog niet start, wacht dan een minuut en probeer het opnieuw. Als de derde poging ook niet lukt, is het beter om professionele hulp in te roepen. Er kunnen ook andere redenen zijn waarom de auto niet start. De kabels worden verwijderd zoals in stap 7.

 

5e stap: laat beide motoren draaien

Als het pechvoertuig met succes kan worden gestart met starthulp, moeten de motoren van beide auto’s een paar minuten draaien.

 

6e stap: Schakel de verbruikers in de pechwagen in

Bereid u nu voor om de kabelverbinding te verwijderen. Om spanningspieken te voorkomen en de elektronica aan boord te beschermen, schakelt u enkele krachtige verbruikers in de pechwagen in, bijvoorbeeld verlichting, ventilatie of achterruitverwarming.

 

7e stap: verwijder de zwarte kabel

De kabels worden nu in omgekeerde volgorde verwijderd, eerst die bij het massapunt.

 

8e stap: verwijder de rode kabel

 

9e stap: Schakel de verbruikers uit in de pechwagen

Nu kunt u de verbruikers uitschakelen die u niet nodig heeft.

 

10e stap: laad de accu op door te rijden

De accu van het defecte voertuig laadt zichzelf weer op als er een lange afstand mee wordt gereden. De bestuurder dient op foutmeldingen te letten. Schakel de motor in geen geval onmiddellijk na een succesvolle start uit, anders kunt u opnieuw beginnen.

 

Hoe dik moet de starterkabel zijn?

De starterkabel moet voldoende vermogen naar het pechvoertuig kunnen transporteren. Als de kabels te dun zijn, komt er te weinig aan en raken ze oververhit en smelten ze sneller. Vertrouw er daarom niet op dat uw helper de juiste kabel bij zich heeft en bespaar ook geen geld aan de verkeerde kant. Een startkabel met een doorsnede van 16 mm² is voldoende voor een kleine benzinemotor tot 2 liter. Voor grotere benzine- en dieselauto’s moeten kabels worden gebruikt met een doorsnede van minimaal 25 mm².

Zeer lange kabels zijn handig als het defecte voertuig zich in een ongemakkelijke positie bevindt en het hulpvoertuig er niet direct naast kan worden geplaatst om het gat te overbruggen. Een dikkere doorsnede is dan ook nodig omdat de weerstand toeneemt met de lengte van de kabel. Startkabels van koper met doorsneden van 16 mm² tot 40 mm² zijn in de handel verkrijgbaar. Aluminiumkabels zijn niet zo geleidend als koper en moeten dienovereenkomstig dikker zijn.

Startkabel
© GettyImages / DonNichols

Waarom mag de minpool niet met de minpool worden verbonden?

Deze aanbeveling is een voorzorgsmaatregel. De minpool van de accu is verbonden met de carrosserie van het voertuig (“massa”). Vonken kunnen vliegen bij het aansluiten van de laatste kabel. Er kunnen explosieve gassen in de buurt van de accu zijn, die vervolgens ontbranden. Dit risico is kleiner als gekozen wordt voor een locatie die iets verder van de accu verwijderd is. De kabel is ook via het massapunt of het motorblok met de carrosserie verbonden, maar is veiliger voor het voertuig en de gebruiker.

 

Waarom moet u eerst de positieve pool aansluiten?

Nogmaals, deze aanbeveling is een voorzorgsmaatregel. Als er eerst een verbinding met de minpool wordt gemaakt en u bent onzorgvuldig met het aansluiten van de pluspool later, kan er kortsluiting ontstaan. Dit kan gebeuren als u bijvoorbeeld per ongeluk een verbinding maakt met een moersleutel of ander stuk gereedschap dat op de minpool is aangesloten. Een kortsluiting kan enorme elektrische schade of zelfs brandwonden veroorzaken.

 

Hoe lang duurt de starthulp?

Als er geschikte startkabels beschikbaar zijn en het hulpvoertuig gemakkelijk naast het pechvoertuig kan worden geplaatst, duurt de starthulp niet lang: na tien minuten moet de vriendelijke helper weer weg kunnen rijden. De individuele poging om het pechvoertuig te starten, duurt slechts enkele seconden. Meer dan drie pogingen zijn meestal niet zinvol. Als het niet werkt, is er mogelijk een ander probleem of is de apparatuur niet geschikt.

 

Hoe start u de auto met een powerbank?

Een auto met een lege accu kan ook gestart worden met een geschikte powerbank. Of dit hiervoor geschikt is, leest u in de bedieningshandleiding. Ga te werk alsof de powerbank de accu van het hulpvoertuig is. De kabels worden in dezelfde volgorde aangesloten: eerst rood, dan zwart en de laatste zwarte klem op het aardingspunt van het voertuig. Wacht na een succesvolle start een paar minuten voordat u de powerbank loskoppelt.

 

Hoelang moet u na de starthulp rijden totdat de accu weer vol is?

U zou minstens een kwartier onderweg moeten zijn, beter nog. Een korte afstand is niet genoeg! Als de auto niet meer start ondanks dat u al langere tijd rijdt, is de accu waarschijnlijk te oud of defect.

 

Kunt u een verbrandingsmotor starthulp geven met een elektrische auto?

Naast de aandrijfaccu heeft een elektrische auto ook een 12 volt accu voor de elektrische verbruikers. Dit is echter meestal kleiner dan dat van een verbrandingsvoertuig, omdat het geen startmotor hoeft te starten. Daarom is het waarschijnlijk niet voldoende om grotere voertuigen te starten.