Onderhoud remschijven goed – vervang ze zelf – rem veilig

0
1502
Remschijf
© Shutterstock / Dmitry Kalinovsky

Het belang van remschijven: waar moet u op letten bij het vervangen?

Het vervangen van de remschijven is zelden nodig, maar kan in een gespecialiseerde garage duur zijn. Met een paar tips kunt u de vervanging snel zelf doen.

De remmen zijn ongetwijfeld één van de belangrijkste onderdelen van het voertuig. Moderne schijfremsystemen zorgen doorgaans voor een hoge remwerking over de gehele levensduur van de schijven en voeringen. Zogenaamd fading, de afname van de remkracht bij hoge belasting, speelt nauwelijks een rol – in tegenstelling tot trommelremmen. Bovendien hoeven er geen aanpassingen aan de schijfrem te worden gedaan.

Vliegroest op de remschijven is geen probleem

Permanente vochtigheid kan echter problematisch zijn: vanwege hun ontwerp zijn remschijven niet gemaakt van roestvrij staal. Roestvrijstalen schijven zullen niet corroderen, maar ze zouden kunnen barsten. Dit betekent dat er al na enkele dagen vliegroest kan ontstaan, wat meestal geen probleem is. Bij licht remmen, wordt de roest verwijderd van de remblokken. Corrosie kan alleen problemen veroorzaken als het voertuig zeer weinig wordt gebruikt: zware roest veroorzaakt zeer ruwe remschijven en een ondefinieerbaar rempunt. Over het algemeen kan de remkracht moeilijker te doseren zijn. Omdat de roest ook de sterkte van het staal vermindert, kan de APK weigeren een nieuwe sticker af te geven als er een hoofdkeuring moet komen. Er is geen echte remedie, regelmatig rijden beschermt de remschijf het meest effectief.

Wanneer verwisselen

De remschijf moet worden vervangen wanneer de door de fabrikant opgegeven minimale dikte is bereikt. De dikte kan worden bepaald met behulp van twee munten en een schuifmaat. De munten compenseren de rand van de remschijf, die niet verslijt en het meetresultaat kan vervalsen. Ook sterke groeven herinneren eraan om de schijf te vervangen.

Waar moet u op letten bij het verwisselen?

U kunt de remschijven zelf vervangen. De vervanging moet altijd aan beide zijden plaatsvinden, zodat het remeffect even gelijkmatig is. Eerst moet u de wielmoeren losdraaien en vervolgens het voertuig opkrikken. Hiervoor is idealiter een hefplatform beschikbaar. Wel is het belangrijk dat u de auto vastzet voordat deze wegrolt. Na het optillen van de trolley de losgedraaide wielmoeren volledig losdraaien.

Remschijf BREMBO 09.4883.10
https://www.motointegrator.nl/producten/202324-remschijf-brembo-09488310

Wanneer het wiel is verwijderd, wordt de stofkap van de remklauw opgetild, wat kan worden gedaan met een eenvoudige schroevendraaier. Dan moet u de zuiger iets terug duwen met de schroevendraaier tussen de remschijf en het remblok. De remklauw wordt meestal op zijn plaats gehouden door twee binnenzeskantschroeven die nu worden losgeschroefd. De remklauw kan dan eenvoudig worden verwijderd. De remblokken worden alleen vastgehouden door twee bouten, die ofwel worden geschroefd of met een klem worden vastgeklemd. Na het verwijderen van de bouten kunnen de voeringen van de drager worden verwijderd. De slijtage-indicator kan eenvoudig worden verwijderd met de tang. Ongeacht de staat van de oude schijven, moeten ze hier worden vervangen. Toch loont het de moeite om eens naar de oude onderdelen te kijken: De binnenvoering zou iets sneller moeten slijten; echter sterk verschillende niveaus van slijtage moeten kritisch worden beoordeeld.

De remklauw hangt nu alleen nog aan de remleiding, die echter niet aan deze belasting mag worden blootgesteld. Beter: Zet het zadel vast met een kabelbinder of een stuk draad. De remschijf wordt meestal ook met een bevestigingsschroef aan de wielnaaf bevestigd; maar dit is niet verplicht. De schijf is misschien wat verroest en dat kan met een paar hamerslagen worden verwijderd; daarna zou de vervanging geen probleem moeten zijn.