Mythe of slimme truc? De panty als vervanging van de poly V-riem

0
334
Poly V-riem
© AXpop / Shutterstock

Kousentruc

Decennia lang waren dames met panty’s welkome passagiers. Voor het geval de ventilatorriem tijdens de reis brak, konden ze spontaan helpen met een van hun kousen. Mobiele telefoons bestonden immers nog niet, dus moesten chauffeurs inventief zijn als ze niet de nacht in de auto wilden doorbrengen of lange afstanden wilden lopen. De nylon kousen van de metgezel waren precies goed. Ze waren lang en scheurvast genoeg om de ventilatorriem te vervangen tot de volgende garage. Een beetje overredingskracht was echter wel nodig, want de meeste dames waren niet erg enthousiast over het opofferen van hun kostbare ondergoed als poly V-riem. Ze waren immers niet meer bruikbaar nadat ze in de motor waren gebruikt. Maar werkt de kousentruc vandaag de dag nog?

Nylon kous als V-snaar alleen mogelijk in oldtimers

De nylonkous kan vandaag de dag nog steeds dienen als vervanging van de V-snaar – maar alleen als u een oldtimer bezit zoals een Trabant of VW Kever. In de voertuigen van weleer werd nog steeds een gladde rubberen riem gebruikt om de kracht van de motor over te brengen op de accu, alsmede op de ventilator en de waterpomp om elektriciteit op te wekken. Hier was het voldoende om de nylonkous die de bijrijder zo vriendelijk had geschonken, te draaien, rond de katrollen te spannen en de twee uiteinden stevig aan elkaar te knopen. Dit voorkwam dat de kous op de rollen heen en weer schoof en voorzag de hoofdsystemen van stroom tot de volgende garage.

In moderne auto’s mogen dames hun kousen aanhoudenPoly V-riem

https://www.motointegrator.nl/producten/33174-poly-v-riem-contitech-6pk1856

Als de V-snaar scheurt tijdens het rijden in een moderne auto, zal zelfs de stevigste dameskous niet helpen. Ten eerste is het bij de huidige volledig afgedekte motoren nauwelijks mogelijk om bij de V-snaar te komen, laat staan deze te vervangen door een nylon kous. Anderzijds gebruiken de motoren van vandaag V-riemen of platte riemen. Zij hebben groeven die in de katrollen grijpen en zijn beter bestand tegen spanning dan een nylonkous ooit zou kunnen zijn. Bovendien zijn ze zo vervaardigd dat ze meer dan 100.000 kilometer probleemloos meegaan. De dames zijn blij omdat zij niet langer het risico lopen hun mooie kousen te moeten opofferen tijdens een weekendrit.

Hulp in nood bij de auto’s van vandaag

Maar wat als de rubberen riem van een moderne auto midden in het bos breekt en de mobiele telefoon geen ontvangst heeft? Ook in dit geval is er een truc: breed plakband is scheurvast genoeg om een riem met V-ribben te vervangen. Om dit te doen, rolt u de tape uit tot rond de katrollen en vouwt u hem in de lengte in het midden. Dit verhoogt de scheurweerstand nog meer. De band kan zich goed aan de ribben aanpassen en gaat zo gemakkelijk enkele kilometers mee bij lage toerentallen. En mocht hij scheuren, dan heeft de rol hopelijk nog genoeg tape voor een tweede V-snaar.