Rijveiligheid in het donker: juiste afstelling van koplampen noodzakelijk

0
797
Verlichting
© zoe_illingworth / Shutterstock

Een onjuiste afstelling van de koplampen brengt uw eigen veiligheid en die van andere weggebruikers in gevaar. Hoe kunt u de hoogte van de lichtkegel correct instellen?

Waarom de afstelling van koplampen nodig is

Vooral in de donkere maanden van het jaar rijden mensen vaak met hun koplampen aan. In tegenstelling tot dagrijlichten dienen deze niet alleen om gezien te worden, maar moeten ze ook de weg zo goed mogelijk verlichten zonder het tegemoetkomende verkeer te verblinden.

Correcte instelling koplampen

Dit compromis is echter alleen mogelijk als de koplampen correct zijn afgesteld. Een te laag afgestelde koplamp vermindert de zichtbaarheid, terwijl een te hoog afgestelde koplamp tegenliggers verblindt. Omdat de bestuurder een verkeerde afstelling vaak nauwelijks opmerkt, is het een van de meest voorkomende redenen voor het niet krijgen van een nieuwe keuring voor het eigen voertuig – hoewel een afstelling eigenlijk betrekkelijk eenvoudig zou zijn. Ook de verticale afstelling moet correct zijn, d.w.z. dat de koplampen niet te ver naar links of rechts mogen schijnen. Met de asymmetrische koplampen,  geïntroduceerd in de jaren 1950, reikt de lichtkegel aan de rechterkant iets hoger, maar dat is opzettelijk. Dit maakt het gemakkelijker om de rand van de weg en vooral verkeersborden te zien.

Is de 10-meter methode nog steeds actueel?

Tot op heden wordt een testmethode voorgeschreven die eigenlijk nogal anachronistisch lijkt om de juiste afstelling van de koplampen te bepalen. Het voertuig moet op een afstand van 10 meter van een witte muur worden geplaatst. Een door de fabrikant voorgeschreven helling, die zich meestal op de koplamp bevindt, kunt u dan met een duimstok controleren – een beetje rekenwerk is echter wel nodig. Als u bijvoorbeeld de aanduiding “1,2 %” aantreft, betekent dit dat de helling 1,2 meter bedraagt over een afstand van 100 meter. Op 10 m is dat dus 12 cm. De afbakeningslijn op de muur moet dus 12 cm lager liggen dan in het midden van de schijnwerper, hetgeen u met behulp van de vouwmeter kan controleren. Indien nodig kunt u de hoogte bijstellen met een stelschroef op de spot.

Nadeel 10-meter methode voor afstelling koplampen

Hier wordt het nadeel van deze methode duidelijk: u hebt een betrekkelijk lichte, eenkleurige muur nodig en een vlakke vloer ervoor. Indien het oppervlak al een lichte helling vertoont, is het niet langer mogelijk exacte waarden vast te stellen. Om de benodigde ruimte te beperken, worden koplampafstelinrichtingen gebruikt in gespecialiseerde garages en bij de hoofdinspectie. Zij projecteren het bereik van de koplamp op een meetafstand van ongeveer 50 cm.

Koplampen
© Wasant / shutterstock

Xenon koplampen: automatische niveauregeling van de koplampen verplicht

Overigens is handmatige niveauregeling van de koplampen al sinds 1990 verplicht. Als het voertuig zwaar beladen is, verandert de helling – daarom moet u de lichtbundel van de koplampen bijstellen. Bij voertuigen met xenonkoplampen is handmatige afstelling niet langer zinvol of mogelijk; hier is automatische niveauregeling van de koplampen verplicht. De reden: als de instelling niet juist was, zou het verblindende licht van het tegemoetkomende verkeer bijzonder verwoestend zijn.

Conclusie: lichtregeling op een lichte muur is ook op eigen initiatief mogelijk

Al met al is het duidelijk dat een juiste afstelling van de koplampen van essentieel belang is – anders verblindt u het tegemoetkomende verkeer of is het bereik van de koplampen minder dan mogelijk. Bovendien wordt de auto afgekeurd bij de jaarlijkse keuring als de afstelling onjuist is – voor sommige voertuigmodellen is de onjuiste lichtafstelling zelfs een van de meest voorkomende redenen voor een nieuwe keuring. In principe kunt u de aanpassing ook zelf uitvoeren, maar de benodigde ruimte is vrij groot. Als u een lichte muur met een plat vlak ervoor kunt gebruiken, kunt u de controle ook zelf doen. Professionele garages gebruiken een toestel van instapniveau, dat echter nauwelijks de moeite waard is voor uw eigen behoeften vanwege de hoge kosten van enkele honderden euro’s.