Injectiepomp defect: Overzicht symptomen, revisie en kosten

0
736
Injectiepomp
© GettyImages / KoliadzynskaIryna

Als u zich afvraagt ​​​​over een gebrek aan motorprestaties, kan de oorzaak mogelijk een defecte injectiepomp zijn. Helaas is het moeilijk om een ​​injectiepomp te reviseren. In dit bericht leest u hoe u ze kunt laten repareren en wat de kosten zijn.

De belangrijkste symptomen: Tekenen van een defecte injectiepomp

In het motorsysteem neemt de injectiepomp de taak op zich om de brandstof op het juiste moment in de benodigde hoeveelheid beschikbaar te stellen. Het injecteert benzine of diesel in de motorruimte, waar het wordt verbrand om energie op te wekken. Het is een complex systeem waarbij zelfs het kleinste lek of mechanische schade verwoestende gevolgen kan hebben.

Er zijn veel symptomen die kunnen wijzen op een storing in de injectiepomp:

  • Motorwaarschuwingslampje gaat branden
  • Invoer in het foutgeheugen
  • Afnemende motorprestaties of ruw draaiende motor
  • problemen met starten
  • verhoogd brandstofverbruik

Het duidelijkste teken zijn zeker de afnemende motorprestaties. Het vermogensverlies is vooral merkbaar bij motoren met minder dan zes cilinders – afhankelijk van het voertuig kan het zelfs helemaal niet starten. Vanaf acht of meer cilinders merkt u de defecte injectiepomp waarschijnlijk niet eens tijdens bedrijf. Als één cilinder uitvalt, compenseren de andere cilinders het gebrek aan vermogen. U kunt echter ook vaststellen dat de motor ongelijkmatig loopt.

Injectiepomp defect: hoe sluit u andere oorzaken uit?

Helaas zijn de symptomen van een defecte injectiepomp niet duidelijk en moet u ook andere oorzaken overwegen. De vakwerkplaats zal daarom eerst het storingsgeheugen uitlezen. Als dit naar de pomp wijst, zal de specialist deze niet zomaar vervangen. In plaats daarvan voert hij meer tests uit om andere oorzaken uit te sluiten:

  • Elektronische schade duidt op een defecte regeleenheid.
  • Problemen buiten de pomp kunnen ervoor zorgen dat de hogedrukpomp defect raakt. Dergelijke problemen zijn los contact, gebrekkige prestaties of onvoldoende spanning van de tandriem,
  • Mechanische schade als gevolg van corrosie kan ook reparaties aan de injectiepomp noodzakelijk maken, bijvoorbeeld aan glijvlakken, pompzuigers, lagers of kleppen.

Injectiepomp reviseren of vervangen?

Als de brandstofpomp defect is, is snelle actie vereist. Anders bestaat het risico op dure motorschade. De vakwerkplaats kan beoordelen of u de injectiepomp moet laten reviseren of vervangen. Er zijn nauwelijks experts die een defecte injectiepomp kunnen repareren. De reparatie is in principe mogelijk, maar economisch oninteressant. Het is erg tijdrovend en dus duur. En het ergste is: als het om revisie gaat, is er geen garantie dat het onderdeel daarna echt weer betrouwbaar werkt.

Daarom wordt meestal de beslissing genomen voor de vervanging. Zo gaat de specialist te werk (procedure kan per model verschillen):

  1. Koppel de accu los om te voorkomen dat de defecte hogedrukpomp opstart
  2. Demonteer het inlaatspruitstuk en de koelslangen
  3. Koppel de stekker en leidingen los van de injectiepomp
  4. trek de pomp eraf
  5. een nieuwe pomp plaatsen en vastzetten, slangen en connectoren opnieuw aansluiten
  6. Stel de pomp in
  7. Voer een lektest uit
  8. testrit

De reparatie of vervanging van de injectiepomp dient altijd door een specialist te worden uitgevoerd.

Injectiepomp vervangen: de kosten op een rij

Hoeveel het kost om een ​​injectiepomp te vervangen, hangt sterk af van het voertuigmodel. De kosten voor het onderdeel liggen meestal tussen de 800 en 1.700 euro*, maar afwijkingen naar boven of naar beneden zijn mogelijk. Ook de reparatiekosten variëren. Reken op garagekosten van rond de 400 tot 1.200 euro*. Helaas betekent voor een oudere auto met een lage restwaarde een defect aan de pomp vaak dat vervangen niet meer rendabel is .

Ontdek bij Motointegrator hoogwaardige injectiepompen voor uw voertuig, ook van de originele producent.

*Marktprijzen per 1.10.2022