Hoofdremcilinder defect? – symptomen, reparatie en kosten in één

0
2131
Hoofdremcilinder
© GettyImages / Drbouz

Als de auto remvermogen verliest, kan een defecte hoofdremcilinder de oorzaak zijn. In dit geval moet u beslist direct naar de werkplaats om het onderdeel te vervangen of te repareren.
Hoofdcilinders zetten de druk op het rempedaal om in hydraulische remkracht in schijf- en trommelremmen. Als de hoofdremcilinder uitvalt, wordt het voertuig niet langer als veilig beschouwd en moet het onmiddellijk worden gerepareerd. Om het risico op ongevallen nog steeds te verkleinen, zijn de auto’s van vandaag uitgerust met twee afzonderlijke remcircuits. Tandem-hoofdcilinders genereren de hydraulische druk voor deze twee afzonderlijke remcircuits. Als één van de remcircuits uitvalt, wordt de remdruk opgebouwd in het nog werkende remcircuit, zodat het voertuig alsnog kan remmen.

Hoofdremcilinder defect – symptomen

Verminderde remprestaties zijn altijd een indicatie van een defecte hoofdremcilinder, omdat er slechts twee wielen worden geremd in plaats van vier. Verdere pedaalslag van de rem is ook een indicatie van een defect in de hoofdremcilinder. Omdat één van de drukkamers niet meer met remvloeistof is gevuld, schuift het drukpunt in dit geval merkbaar naar achteren en moet het pedaal veel verder worden ingetrapt totdat het remmen voelbaar is. Een zacht rempedaal tijdenshet indrukken, dwz uw voet zakt naar het vloerpaneel, is ook een waarschuwingssignaal voor een defecte hoofdremcilinder. Tegelijkertijd geeft de remdruksensor ook een alarm en geeft via het waarschuwingslampje op de boordcomputer een defect aan een onderdeel aan. In dit geval moet u met gepaste snelheid rijden of het voertuig laten slepen.

Symptomen op een rijtje:

  • Verminderde remprestaties
  • Verdere rempedaalslag tijdens het remmen
  • Zacht rempedaal bij het remmen
  • het waarschuwingslampje gaat branden
  • Waarschuwingssignaal via de boordcomputer

Hoofdremcilinder vervangen

Aangezien de hoofdremcilinder één van de veiligheidsrelevante onderdelen van een voertuig is, moet het onderdeel in een gespecialiseerde werkplaats worden vervangen. Door ondeskundige reparaties brengt u niet alleen uzelf, maar ook andere weggebruikers in gevaar. Er bestaat ook een risico op beschadiging van andere componenten bij het vervangen van de hoofdcilinder, b.v. de ABS-eenheid. Het probleem bij een wissel is het vervangen van de remvloeistof en de kleppen en afdichtingen van het expansievat. Als de kleppen niet goed sluiten, bouwt zich druk op in het expansievat – het wordt als het ware opgepompt.

Kosten voor het vervangen van de hoofdremcilinder

Hoewel de kosten van een hoofdremcilinder relatief laag zijn, is het meestal de arbeid die tot enorme kosten leidt. Afhankelijk van de stand van de hoofdremcilinder kan het vervangen van het onderdeel zeer tijdrovend zijn. In moeilijke gevallen kan het tot drie uur duren om de hoofdcilinder te vervangen. U dient dus rekening te houden met kosten tussen de 300 euro en 700 euro* voor het vervangen van de hoofdremcilinder.
In de online winkel van Motointegrator vindt u de juiste hoofdremcilinder voor uw voertuig tegen een redelijke prijs. Kijk even.

Veelgestelde vragen

Wanneer moet u de hoofdremcilinder laten vervangen?

Een defecte remcilinder wordt aangegeven door mogelijk ontsnappende hydraulische olie en ongewoon gedrag bij het remmen. Bovendien heeft een voertuig met een defecte wielremcilinder de neiging om krom te trekken. Uiterlijk moet u nu een remcilinder laten vervangen.

Wat zijn de verschillen in remvloeistoffen?

Remvloeistof is niet zomaar remvloeistof. De vloeistoffen verschillen in de afzonderlijke klassen DOT 3, DOT 4, DOT 5 en DOT 5.1 en hier tussen het kookpunt en de koude viscositeit. Dus als u nieuwe remvloeistof nodig heeft, moet u een gespecialiseerde dealer vertrouwen of de handleiding van het voertuig raadplegen.

Hoeveel hoofdremcilinders heeft een auto?

Een voertuig heeft in totaal vijf remcilinders: een hoofdremcilinder en vier remcilinders op elk wiel.

Hoe bepaalt u of de rembekrachtiger defect is?

Een defecte rembekrachtiger laat zich door duidelijke tekens zien, zodat ook leken het defect kunnen herkennen. Een voertuig met een defecte rembekrachtiger vertoont nog steeds een remeffect, maar pas na een veel hogere druk op het rempedaal dan normaal. Een moeilijk in te trappen rempedaal bij uitgeschakelde motor is ook een indicatie van een defect aan de rembekrachtiger. De rembekrachtiger sist door lekkage in de afdichtingen of roestgaten in de behuizing, wat ook een indicatie is van een defecte rembekrachtiger.

*Marktprijzen per 1.10.2022