Het meest besproken onderwerp van dit jaar: de elektrische auto

0
306
Elektrische auto
© GettyImages / kadmy

Iedere dag een blog voor u over de gebeurtenissen in de automobielbranche die het herhalen waard zijn. Omdat er veel over gesproken werd of omdat ze apart zijn. Als samenvatting van het afgelopen jaar. Vandaag een blog over het meestbesproken onderwerp van dit jaar uit de automobielbranche: de elektrische auto.

Opmars

De opmars van de elektrische auto gaat sneller dan verwacht. Dat het sneller gaat, heeft te maken met het feit dat overheden met steeds strengere uitstootregelgeving komen en de interesse van consumenten in elektrische auto’s stijgt. Voor Nissan heeft onderzoeks- en accountantskantoor EY een enquete gehouden onder 7.000 ev- en brandstofauto-rijders uit 9 Europese landen, waaronder Nederland. Natuurlijk is dit een staaltje van “wij van wc-eend adviseren wc-eend”, maar het zegt toch wel iets over het animo van de Europeaan om in de toekomst een ev te gaan rijden. Ongeveer 70 procent van de Europeanen overweegt de aanschaf van een ev.

Voorspelling

EY voorspelt dat de elektrische auto in 2033 waarschijnlijk het meest ter wereld zal worden verkocht. Binnen 12 jaar zal de verkoop van elektrische auto’s groter zijn dan die van diesel- of benzineauto’s. Uiteindelijk zal dan in 2045 de hoeveelheid wereldwijde verkopen van brandstofauto’s nog minder dan 1 procent van de nieuw verkochte auto’s uitmaken.

Overigens is de voorspelling van Arcadis een tikje anders: Arcadis denkt dat in deze landen rond 2040 zo’n 54 procent van alle nieuwe autoverkopen zal bestaan uit elektrische modellen.

En in Noorwegen betekent op dit moment de aankoop van een nieuwe auto, de aankoop van een ev (90% is ev).

Redenen voor de overstap van branstofauto naar ev

Milieuvriendelijk

Bijna de helft (49%*) van de eigenaren van een auto met verbrandingsmotor overweegt om over te stappen, blijkt uit het onderzoek. De reden hiervoor is dat de elektrische auto onder de streep 35 tot 55 procent minder CO2-uitstoot dan een vergelijkbare benzineauto. En een elektrische auto heeft een lagere fijnstofuitstoot: circa 25 tot 40 procent lager dan die van een benzine- of dieselauto. 40% van de ev-eigenaren zijn juist overgestapt van een brandstofauto naar een ev vanwege deze reden.

Brandstofbesparing

Lagere gebruikskosten is de volgende reden die voor 31% van de ev rijders de belangrijkste reden is geweest om over te stappen op een ev. Daarbij geeft 83% van de bestuurders aan dat de gebruikskosten ook echt lager uitpakken dan verwacht.

De voordelen van overstappen

Uit het onderzoek blijkt dat elektrisch rijden aangenaam en plezierig is; 89% van de Europese EV-bestuurders is tevreden over hun nieuwe auto, terwijl 78% vindt dat deze beter is dan verwacht.

Stroomverlies

De accu van een ev trekt meer stroom dan er in de accu hoort te kunnen. Want niet iedere kWh stroom gaat zonder verlies naar de accu. Ze gaan ook naar de koeling van de auto tijdens het laden, of systemen die het bijladen sofwarematig regelen. En verschillen zijn er. Soms is dat zelfs meer dan 20%. Dan valt het rendement dus tegen. Controleer dit voordat u uw auto aanschaft.

Reserve

Gelukkig heeft ook een ev een reserve. Zelfs al staat de accucapaciteit op nu, u kunt toch nog best een aantal kilometers rijden. Die reserve ligt tussen de 14 en bijna 38 kilometers. Goed om te weten hoeveel de reserve van uw auto bedraagt, zodat u nooit onverwacht stil komt te staan.

Opladen

In Europa staan ruim 200.000 oplaadpunten. Snelladen kan bij meer dan 20.000 van die laadpunten. Met name in Noordwest-Europa is de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s, maar ook in andere Europese landen groeit het laadnetwerk. Waarvan er maar liefst 80.000 in Nederland staan, 60.000 in Duitsland en 38.000 in Frankrijk. Een ritje naar het buitenland met uw ev moet, qua opladen, dus toch nog wel gepland worden.

Efficiëntieclassificatie

Om kopers van elektrische auto’s duidelijkheid te geven over de meest efficiënte modellen is er een zogenaamde E-rating voor ev’s bedacht. Een efficiëntieclassificatie voor ev’s. Het slimme algoritme van de E-Rating zet complexe factoren om in een eenvoudig te begrijpen score van ‘A++’ tot ‘E’. Deze classificatie omvat onder meer hoe goed elektrische stroom wordt omgezet in kilometers, de snelheid waarmee de accu kan worden opgeladen en functies, zoals warmtepompen, slimme rem recuperatie en climate control preconditionering die allemaal helpen om het stroomverbruik te beperken.

Elektrische auto accu monitor

© GettyImages / Peter Dazeley

Veranderingen in de maatschappij dankzij de ev

Dit was een hommage aan de elektrische auto. Maar de elektrische auto zal nog veel meer doen veranderen aan onze maatschappij, dan alleen het wagenpark.

Auto-industrie

Er werden in 2019 250.000 ev’s in Europa geproduceerd (4%). In 2025 moet dat een marktaandeel van 22 procent zijn volgens transportenvironment.org. Dat betekent meer dan 4 miljoen auto’s.

Voor elektrische voertuigen in het algemeen staat de Volkswagen Groep op de eerste plaats met ongeveer 1,2 miljoen EV’s, gevolgd door PSA met 700.000 eenheden en zowel Daimler als Renault-Nissan met bijna een half miljoen eenheden in 2025. Samen zijn zij goed voor twee derde van de geplande EV-productie in de EU in 2025.

Banen

Als het aan de Europese Commissie ligt, verdwijnen benzine- en dieselauto’s binnen vijftien jaar uit de showrooms. Die transitie naar een puur elektrisch auto-aanbod kan een half miljoen banen kosten bij toeleveranciers.

In Duitsland viel vooral de waarschuwing van Volkswagen Group-topman Herbert Diess op. Die zou hebben gewaarschuwd voor het verlies van 30.000 banen bij zijn concern door de transitie.

De 226.000 banen die zouden ontstaan door het verhogen van de productie van elektrische auto’s kunnen maar een deel van het verlies goedmaken. Bovendien hebben medewerkers daar vaak een andere opleiding voor nodig.

Accu’s

Elektrische auto’s hebben accu’s nodig. Speciale accu’s. T&E (Transport & Environment) deed onderzoek van T&E (Transport & Environment) blijkt dat in Europa 38 accufabrieken komen te staan met een totale investeringswaarde van bijna €40 miljard. Gezamenlijk moeten die fabrieken uiteindelijk, in 2030 een productiecapaciteit hebben van meer dan 1.000 gWh per jaar.

Tussen droom en daad

Wetten

In het jaar 2030 zal er volgens de voorspellingen behoefte zijn aan 485 gWh per jaar. Dat is dus de helft minder dan de productiecapaciteit. Om de productiecapaciteit toch voluit te kunnen benutten, bepleit de lobbygroep T&E dat de emissienormen aangescherpt moeten worden. Bijvoorbeeld met de Euro 7 norm in 2025 en een aanvullende bindende doelstelling voor 2027. Kortom: volgens de lobbygroep staan er wetten in de weg.

Praktische bezwaren

Daarentegen luidt de Duitse branchevereniging VDA nu al de noodklok. Volgens VDA-topvrouw Hildegard Müller zorgt de Euro 7 norm, zoals de plannen er nu liggen, voor een onwerkbare situatie. Zij verklaart volgens Automobilwoche: “Met de introductie van de geplande Euro 7-norm zal de Europese Commissie de facto auto’s met verbrandingsmotoren verbieden vanaf 2025”. Wat natuurlijk tot enorme concequenties leidt voor alle fabrikanten en toeleveranciers in de automobielbranche. Een zeer praktisch bezwaar dus.

En zo blijkt eens te meer, indachtig Willem Elsschot: “Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren”.

Hoe deze discrepantie zal worden opgelost? Dit zullen we volgend jaar en de jaren daarna zeker gaan meemaken.

Bron: https://www.autoweek.nl/