Waarom jammert het differentieel/cardan?

0
17541
Differentieel
© Shutterstock / Oleksandr Kostiuchenko

Het differentieel is een aandrijving dat vooral bij voertuigen met achterwielaandrijving als achterdifferentieel wordt gebruikt. Er zijn echter ook differentiëlen op terreinvoertuigen en op de voorassen van voertuigen met vierwielaandrijving. Bij de meeste voertuigen zal het differentieel nooit een reden zijn voor reparaties. Desondanks mag u het niet verwaarlozen. Als er toch schade optreedt, is die voor een deskundige betrekkelijk gemakkelijk op te sporen. Voor leken daarentegen kan schade van een differentieel moeilijk te constateren zijn.

De taak van het differentieel

Het differentieel of cardan is nodig wanneer een as wordt aangedreven via een cardanas. Voorwielaangedreven voertuigen hebben ook een differentieel nodig, maar hier is die opgenomen in de handgeschakelde of de automatische versnelling die het vermogen rechtstreeks van de versnelling via de aandrijfassen naar de voorwielen overbrengt. Er zijn twee verschillende differentieelontwerpen:

– met externe aandrijfassen

– met inwendige aandrijfassen (cardanas)

Bij binnenliggende aandrijfassen of cardanassen bestaat de differentieelombouw ook uit zijdelingse “verlengstukken” waarin de cardanassen ronddraaien. Dit zorgt ervoor dat de cardanassen ook worden gesmeerd.

Heeft het differentieel onderhoud nodig?

Sinds de jaren negentig vermelden de fabrikanten dat de asolie levenslang mee gaat. Vanuit het oogpunt van de autofabrikant kan dit waar zijn; de levensduur van het differentieel is immers ook voorbij en de olie zou tot dat moment “meegegaan” zijn. Enerzijds gaan autofabrikanten ervan uit dat de gemiddelde maximumleeftijd van een voertuig ongeveer acht tot tien jaar bedraagt. Bovendien is het aantal afgelegde kilometers van auto’s de afgelopen decennia aanzienlijk toegenomen.

Terwijl het zo’n 10 tot 15 jaar geleden gebruikelijker was dat voertuigen van bovengenoemde leeftijd meer dan 200.000 km aflegden, worden deze kilometers tegenwoordig vaak al na een paar jaar bereikt. Dit verhoogt ook de slijtage van de oliën. Daarom moet u het oliepeil van het differentieel regelmatig controleren. Als er geen specificaties zijn, moet u de olie na een bepaalde leeftijd of een bepaalde kilometerstand verversen. Voor veel oudere voertuigen volstaat eenvoudige hypoïde-olie (hydraulische olie) met een viscositeit tussen SAE 75 en SAE 90. Voor differentiëlen met ASD moet u een speciale hypoïde olie gebruiken. In ieder geval moet de olie zijn goedgekeurd door de fabrikant van het voertuig.

Waarom jammert of zingt het differentieel?

U kunt drie verschillende geluiden onderscheiden in een differentieel:

– brommen

– jammeren of zingen

– malen

Het brommen van het differentieel wijst op defecte lagers van de tandwielen. Het zingen of jammeren is makkelijker te identificeren. Het kan echter verschillende oorzaken hebben. Het kan één van de lagers zijn. Maar ook speling van het planetaire tandwiel in de differentieelombouw kan de oorzaak zijn. Het is zelfs mogelijk dat het differentieel bijna droogloopt.

Dan zou het kunnen zijn dat de differentieel niet goed is afgesteld. En om het echt moeilijk te maken, kan het ook aan een defect tandwiellager en inferieure banden liggen. Indien deze laatste oorzaken kunnen worden uitgesloten, spelen de leeftijd van het voertuig, eventuele onderhoudsstoringen en de bedrijfsomstandigheden een belangrijke rol. Als het differentieel na een olieverversing begint te zingen of te jammeren, kan het liggen aan verkeerde olie of een onjuiste olieviscositeit.

Het gevaarlijkste geluid is een knarsend geluid, omdat dit kan betekenen dat er metaalsplinters tussen de tandwielen zijn gekomen. Dit wijst op zijn beurt op een vrij hoge graad van slijtage. Dit zou betekenen dat de tandwielen van de planetaire tandwielkast moeten worden vervangen.

Wat zijn de gevolgen van dit defect?

Differentieel
© Shutterstock / Aerodim

Dit is even moeilijk te voorspellen als het duidelijk vaststellen van het defect zonder deskundige kennis en een proefrit door een bekwame monteur. Er wordt op gewezen dat sommige differentiëlen bij nieuwe voertuigen al beginnen te jammeren. Vaak probeert men het differentieel bij te stellen, maar steeds weer zonder succes. Een dergelijk gejammer of gezang kan dan vele honderdduizenden kilometers duren zonder grote schade aan het differentieel te veroorzaken. In elk geval moet u het differentieel controleren op dichtheid en lagers (lagerspeling).

De afdichtringen (oliekeerringen) hoeven niet onmiddellijk te worden vervangen als het differentieel alleen maar “zweet”. Als zich echter grote oliedruppels vormen, is het olieverlies ook groot en moeten de afdichtingen onmiddellijk worden vervangen. Als de speling te groot is, moeten de tandwielen eigenlijk worden vervangen. Dit is echter relatief duur. Als deze speling toeneemt, kan er een contactgeluid optreden bij het starten of bij het veranderen van de belasting. In het algemeen kunt u het jammerende, zingende of knarsende geluid goed lokaliseren door een verandering van belasting. Als het oliepeil correct is en er treedt nog steeds het al genoemde hamerende geluid op, dan neemt de speling van één van de tandwielen of van één lager toe.

De reparatie van het differentieel

Voor de reparatie zijn verschillende speciale gereedschappen nodig. Waaronder gereedschap om de lagers te demonteren en meters om de speling af te stellen. Net als bij het differentieel, moet de reparatie worden overgelaten aan een specialist. Goedkope reserveonderdelen, afdichtingskits en andere onderdelen voor het differentieel van uw voertuig kunt u voordelig en met OEM-kwaliteit kopen in onze uitgebreide online auto-onderdelenwinkel.