Defect flexibel uitlaatstuk: wanneer moet u deze vervangen

0
480
Flexibel uitlaatstuk
© GettyImages / Hispanolistic

Het defect flexibel uitlaatstuk is een belangrijk onderdeel van het uitlaatsysteem van uw voertuig. Als er plotseling een verhoogd geluidsniveau optreedt in de auto, kan dit te wijten zijn aan een defecte flexibele leiding. In deze blog leest u welke functie de flexibele uitlaatstuk heeft, wanneer u deze moet vervangen en hoe de reparatie in zijn werk gaat.

Wat is een flexibel uitlaatstuk?

Het is een speciale buis die bedoeld is om trillingen te absorberen. Het bestaat uit drie lagen:

  • Binnenlaag: De binnenlaag bestaat uit een draadgaas dat zorgt voor het verdere transport van uitlaatgassen en tegelijkertijd de hoge temperaturen afschermt.
  • Middenlaag: In het midden bevindt zich een ribbelbuis die de buis afsluit ten opzichte van de uitlaatgassen. Dit betekent dat niets kan ontsnappen.
  • Buitenlaag: De buitenlaag is gebaseerd op draadgaas dat bedoeld is om de buis meer stabiliteit te geven.

De flexleiding bevindt zich aan de onderzijde van de auto. U kunt hem dus alleen inspecteren op de lift of bij het opkrikken van uw auto. De flexibele pijp in de auto is bedoeld om het uitlaatsysteem van de motor te ontkoppelen. Dankzij het speciale ontwerp absorbeert hij trillingen en vermindert zo het geluid. Om ervoor te zorgen dat hij stevig zit, is de buis, die meestal zo’n 25 centimeter lang is, bevestigd met twee vaste aanslagen. De flexibele leiding bevindt zich altijd in de buurt van de motor, meestal op de katalysator.

Hoe lang gaat het flexibel uitlaatstuk mee?

Een flexibele leiding is geen typisch slijtageonderdeel dat u met een vast onderhoudsinterval moet laten vervangen. Het is echter niet gemaakt om eeuwig mee te gaan: de flexibiliteit van de buis in combinatie met de enorme spanning, veroorzaakt door de sterke trillingen, kan tot voortijdige slijtage leiden. In de regel wordt uitgegaan van een duurzaamheid tussen de 75.000 en 125.000 kilometer.

Het draadgaas van de flexibele buis wordt meestal aangetast door een defect. Als deze beschadigd raakt, kunnen uitlaatgassen ontsnappen. Dit is niet alleen schadelijk voor het milieu, maar kan ook de luchtkwaliteit in uw auto negatief beïnvloeden.

Wanneer moet u het flexibel uitlaatstuk vervangen?

Als hete flexibele uitlaatstuk beschadigd raakt, kan dit zich afhankelijk van de positie en het soort schade op verschillende manieren uiten. Een typisch symptoom zijn zoemende, trillende geluiden. Deze ontstaan ​​wanneer de pijp door het defect het uitlaatsysteem niet langer kan beschermen tegen motortrillingen. Bovendien kan het lek ertoe leiden dat uitlaatgassen van auto’s in het interieur van de auto terechtkomen. Dit merkt u als u inademt.

Tip: Zelfs met een defecte flexleiding is uw auto in principe nog rijklaar. U dient het onderdeel echter uiterlijk bij de eerstvolgende algemene inspectie te laten vervangen. Afhankelijk van de ernst van de schade constateert de inspecteur een klein defect of zelfs uitval van het voertuig.

Repareren of lassen?

Om geld te besparen proberen hobbyisten herhaaldelijk de flexibele buis te repareren door deze tijdelijk te ‘patchen’ met een reparatieset. Een klem wordt bevestigd met behulp van een kit. Dit is bedoeld om de pijp af te sluiten. Dit is echter niets meer dan een tijdelijke oplossing. Door de zware belasting zal er snel nieuwe schade aan de uitlaatsysteemleiding ontstaan.

Het is beter om de flexibele leiding te vervangen. Als de buis met klemmen is vastgeschroefd, kunt u deze eenvoudig demonteren, een nieuwe buis plaatsen en deze weer met klemmen vastzetten. De situatie is anders als de buis niet individueel kan worden vervangen. In sommige gevallen moeten complete onderdelen van het uitlaatsysteem inclusief de flexibele pijp vervangen worden. Als alternatief kunt u proberen de flexibele buis in te lassen. Om dit te doen, wordt het defecte onderdeel verwijderd, een nieuw onderdeel geplaatst en aan het uitlaatsysteem gelast. Deze methode moet echter met voorzichtigheid worden toegepast: er kan spanning op het uitlaatsysteem komen te staan, wat tot gevolgschade kan leiden.

De kosten voor het vervangen van het flexibele uitlaatstuk bestaan ​​vooral uit arbeidskosten. De flexpijp zelf kost tussen de 15 en 70 euro en is dus relatief goedkoop. Afhankelijk van de reparatiemethode die u kiest, moet u bereid zijn enkele honderden euro’s aan de werklast uit te geven.

Wilt u de reparatie zelf uitvoeren? Bestel de juiste flexpijp voor uw auto eenvoudig online bij Motointegrator.