Brommobiel – perfect met een bromfietsrijbewijs

0
692
Brommobiel
© GettyImages / primovich

De brommobiel of het 45-km-autootje is erg populair met een bromfietsrijbewijs. Geen wonder. Een APK is niet verplicht voor het besturen van de voertuigen en een rijbewijs voor óf bromfietsrijbewijs óf motoren óf auto is verplicht. Daarnaast zijn de voertuigen belastingvrij, maar brengen ze ook risico’s met zich mee.

De brommobiel kort gedefinieerd

De brommobiel wordt ook wel 45 km auto genoemd. U rijdt maximaal 45 km/u en heeft alleen een klein verzekeringsnummerbord nodig. Daarnaast mogen de voertuigen worden bestuurd vanaf de leeftijd van 16 jaar. Dit is ook de reden waarom vooral jongeren in de brommobiel rijden. De voertuigen zijn ook interessant voor mindervaliden die geen klassiek autorijbewijs hebben en toch mobiel willen zijn. Ook ouderen profiteren van de brommobiel.

Voordelen van de brommobiel

In bijna elke stad zijn parkeerplaatsen schaars. Door hun kleine formaat zijn de voertuigen zeer geschikt voor deze steden met een tekort aan parkeerplaatsen. Winkelen gaat ook veel comfortabeler met de brommobiel dan met de auto. Afhankelijk van de uitrusting zijn er zelfs modellen met een navigatiesysteem, of autoradio met handsfreesysteem. De brommobiel kan meestal overal komen waar conventionele auto’s gaan. Alleen de snelweg is taboe.
De brommobiel maakt ook indruk op het gebied van brandstofverbruik. De meeste modellen hebben slechts ongeveer drie liter brandstof per 100 kilometer nodig, waardoor de onderhoudskosten laag zijn. Ook de reguliere hoofdkeuringen en belastingen komen te vervallen.

Totaal thuis op de Nederlandse wegen

In Nederland waren er begin dit jaar ruim 19.000 brommobielen. Dat is 5 procent meer dan twee jaar geleden, volgens het statistiekbureau CBS. Vooral het aantal elektrische modellen neemt snel toe.

Toch worden de voertuigen nog steeds als exotisch beschouwd. Jaarlijks worden er slechts 1.000 tot 2.000 lichte voertuigen geregistreerd. Omdat lichte motorrijtuigen/bromfietsen echter niet goed geregistreerd hoeven te worden, zijn er weinig betrouwbare cijfers. De reden voor het relatief lage aantal registraties is de hoge aanschafprijs vanaf zo’n 8.000 euro. Maar daar zijn al echte auto’s voor.

Veiligheid is ook een probleem. Omdat de lichte voertuigen/bromfietsen op echte auto’s lijken, maken veel automobilisten zich zorgen dat de lichte voertuigen zo langzaam zijn. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties. Het resultaat is riskante inhaalmanoeuvres en kop-staartbotsingen. Het is bijzonder gevaarlijk voor de inzittenden, omdat de carrosserieën beschermen tegen weersinvloeden, maar niet tegen verwondingen bij een ongeval. Enkele jaren geleden stelde de ADAC vast dat de kans op blessures groot was. Verschillende verzekeraars kwamen tot dezelfde conclusie. Het veiligheidsrisico van lichte bedrijfswagens/bromfietsen is beduidend lager dan dat van normale voertuigen en verschilt per fabrikant.

Ellenator – Alternatief voor het lichte voertuig

De vraag of een lichte motor-/bromauto echt zinvol is, ligt uiteindelijk bij de bestuurder zelf. Als het absoluut noodzakelijk is om een ​​auto zonder rijbewijs te hebben, kan een zogenaamd Ellenator het alternatief zijn. Dit zijn normale kleine voertuigen, b.v. Fiat 500 of Seat Ibiza, die worden gesmoord tot een snelheid van 45 km/u. Ze hebben het voordeel dat ze een volledig uitgeruste kleine auto zijn. Toch blijven ze bij deze lage snelheid ook een verkeersbelemmering voor andere weggebruikers. Daarom moet vóór de aankoop de beslissing worden genomen of deze mobiliteit echt nodig is. In steden zijn vaak goedkopere oplossingen, b.v. een goed ontwikkeld openbaar vervoersysteem.

In de online winkel van Motointegrator vindt u uw nieuwe onderdelen voor lichte voertuigen of de brommobiel in een assortiment van ca. 5 miljoen voertuigonderdelen en accessoires. Kijk zelf eens.