PT Cruiser – De Retro die het verschil maakt

0
310
PT cruiser
U kunt het ontwerp mooi vinden, maar dat hoeft niet.

De eigenzinnige Chrysler PT Cruiser interpreteert de jaren ’30 met veel ruimte en plastic en onderscheidt zich van de massa. U kunt de in het oog springende auto nu heel goedkoop krijgen, maar een zekere portie Amerikaanse kalmte is zeker goed in het dagelijks leven.

Anders dan de anderen

Voor wie een VW New Beetle of een Fiat 500 te klein, een Dodge Challenger of Chevy Camaro te dik en een Ford Scorpio 95 of Multipla Fiat te gênant vindt – die kunnen Chrysler proberen! En met verrassend veel ruimte en vooral dat bepaalde “iets”. De Chrysler PT Cruiser (PT staat voor Personal Transportation) polariseert subtieler. Maar dat doet hij niet erg discreet, wat op de één of andere manier de huidige ontwerpuniformiteit van het modellengamma verzoent.

Chrysler
Open aan de bovenkant – goedkope zonaanbidding

Een grote plastic kamer

Het is comfortabel zitten in de stationwagen van Toluca, Mexico. Achterin chillt u bijna meer ontspannen dan voorin, zelfs in de zeldzamere cabrioversie. Stof en plastic domineren, maar doen er op de een of andere manier niet toe. Duidelijke retro-instrumenten en een weelderige basisuitrusting van airconditioning, cd-radio en lederen stuur tot de elektrisch verstelbare bestuurdersstoel verzoenen prijsbewuste retro-kopers snel.

Chrysler
Ook binnen is alles retro en bijzonder.

Als 1.90m lange Europeaan kan ik comfortabel zitten, zelfs met de kap gesloten, maar we vouwen hem elektrisch in voor de reis. Alles werkt (nog) perfect. Is de verwerking bij Chrysler echt zo slecht als de reputatie?

PT kruiser
De instrumenten veinzen sportiviteit.

Taai en zuipend

De dwarsgeplaatste viercilinder trekt traag aan het leeggewicht van 1,5 ton. Het bromt en trilt onder belasting bij het accelereren, maar voelt op de één of andere manier solide aan. Ondanks de handgeschakelde versnelling verbruikt het 143 pk blok in de praktijk zelden minder dan 10 liter Super, met wind mee en half gas is iets minder mogelijk.

PT kruiser
Zelfs de motorkap is speciaal gevormd

Anders… Hoe Amerikaans het design ook is – het cliché van een robuuste Slant Six of een stevige V8 vindt u hier niet. De 1.6 liter viercilinder met 116 pk is de meest voorkomende motor. Zelfs de grotere 2.0 en 2.4 liter machines zijn geen racemachines en net zo dorstig als de 223 pk sterke turbo. Alleen de 2.2 liter dieselmotor van het toenmalige zusterbedrijf Mercedes-Benz, verkrijgbaar in twee uitvoeringen, biedt meer koppel van onderaf.

PT kruiser
De motoren zijn traag en zuipen, maar zijn wel stevig

Bouwkwaliteit … nou ja, …..

Het zilveren speciale model “Breeze” heeft nog geen 75.000 kilometer op de teller, dus er zijn (nog) geen geluiden of gerommel van het chassis. Zelfs de elektra biedt ons geen verschillende waarschuwingslichten, wat ze graag doen als ze ouder worden. Over het algemeen ziet alles er een beetje goedkoop en slecht gemaakt uit. Maar om vergevingsgezind te zijn: de rijervaring “made in Mexico” is niet uncool met de Personal Transporter Cruiser. Het uiterlijk, de ruimte en de vele kleine knoppen, die op de één of andere manier allemaal tot op zekere hoogte werken, zijn erg leuk.

 

Doe het zelf voor weinig geld

Er zijn geen overmatige roestproblemen met de Chrysler PT Cruiser, zelfs de uitlaat is robuust en duurzaam. Alle andere gebruikelijke reserveonderdelen zijn goedkoop en gemakkelijk te verkrijgen. Het bereik tussen goedkope no-name onderdelen en de tegenhangers van bekende fabrikanten is vrij groot. Hier hangt het af van uw eigen persoonlijke filosofie. Iedereen die originele apparatuur heeft geïnstalleerd en er goed mee heeft gewerkt, zal dat blijven doen.

 

De aanschaf bestaat uit drie cijfers

Met de Chrysler PT Cruiser kunt u financieel niet onderuit, de goedkoopste voertuigen beginnen bij €500 met een geldige algemene keuring. Goede exemplaren met weinig kilometers en geen reparatieachterstand kosten rond de €3000, de cabrio’s over het algemeen iets meer. Als u nu nieuwsgierig bent geworden, bekijk dan de prijsvergelijking voor de reserveonderdelen. Vroeg of laat heeft u ze nodig. Maar dat is niet alleen het geval bij de PT Cruiser. Maar deze auto kan, met een goede levenshouding, zeker een plaatsje in uw hart veroveren. Doe een cd in de gleuf (dat is weer een beetje retro) en zing mee!

PT kruiser
De achterkant van de PT Cruiser loopt nog schuiner af dan de rest

Conclusie:

De simpele techniek maakt de Chrysler PT Cruiser tot een ruim voertuig dat ook als hobbymonteur redelijk goed te onderhouden is. De motoren zijn allemaal wat te slap voor het zware voertuig, maar als u geen racewagen nodig hebt, krijgt u niet te maken met een zekere honger naar meer.

Vreemde geluiden zijn vooral merkbaar bij hoge kilometerstanden. Alleen zeer goed onderhouden exemplaren met een lage kilometerstand konden de Mexicaanse nonchalance een beetje vertragen bij het monteren. Na vele jaren sluit de cabriokap niet meer zoals het hoort, de kunststof panelen vervagen en slijten na intensief gebruik. Toch staan ​​de PT Cruisers niet bekend om stil te staan. Het is meer het aantal kleine dingen dat u over het hoofd moet zien als u niet constant geïrriteerd wilt zijn. Maar u krijgt het model, maar ook letterlijk, naar u toe gegooid. Er zijn veel betrouwbaardere voertuigen op de markt, maar ze zien er niet allemaal even cool uit.

zandman

PT kruiser
Alleen iets voor gepassioneerde individualisten

Chrysler PT Cruiser 2.4
Bouwjaar: 2000-2010 (Cabriolet vanaf 2004)
Carrosserieën: Stationwagen, Cabriolet
Benzinemotoren: 1,6 liter – 2,4 liter
Dieselmotoren: 2,2 liter
Prijzen 2022: € 500 – € 6000