Uw accu is leeg – wat u nu kunt doen

0
604
Accu
© GettyImages / wakila

U draait de sleutel om in uw auto, maar er gebeurt niets. Lees hier hoe u alsnog kunt starten, of in ieder geval een dergelijke storing in de toekomst kunt voorkomen. De accu speelt hierbij een grote rol.

Als uw auto niet start

Uw auto zit vol elektronica. Bij uitgeschakelde motor voedt de accu alle elektrische verbruikers, zoals de interieurverlichting bij het openen van de deur, maar indien nodig ook de stadslichten of de alarmknipperlichten. Zelfs de centrale vergrendeling werkt niet meer zonder accu-voeding. De starter, een krachtige elektromotor die de motor start, wordt ook aangedreven door de accu. Hiervoor moet de accu functioneel en volledig opgeladen zijn. Hiervoor wordt hij tijdens het rijden via de door de motor aangedreven alternator van laadstroom voorzien.

U luistert toch graag naar de radio of cd, de stoelen en ramen worden meestal elektronisch bediend – er zijn enkele elektriciteitsverbruikers.

In het donkere seizoen is er veel meer: ​​verwarming, ventilatoren, verlichting of ruitenwissers.

Een lage buitentemperatuur kan ook de capaciteit van de accu verminderen. Als u alleen korte afstanden met uw auto rijdt, is het wellicht niet voldoende om de accu volledig op te laden met de alternator.

Het kan voorkomen dat u de motor niet kunt starten als de accu te zwak of helemaal leeg is. Er kunnen ook andere oorzaken zijn, die we later zullen bekijken. De beschreven diepe ontlading is waarschijnlijk de meest voorkomende oorzaak van startproblemen.

Dit gebeurt ook als uw auto lange tijd heeft stilgestaan ​​of als er kortsluiting is.

Accu vervangen
© GettyImages / joebelanger

Accu van de auto leeg? Mogelijke redenen

Een auto start na een koude nacht vaak ’s ochtends niet. U kunt de redenen als volgt achterhalen:

– Controleer of u het licht hebt aangelaten.

– Kijk naar de accupolen: als deze sterk gecorrodeerd zijn, kan de laadstroom niet voldoende stromen.

– Er is een defect in de aansluiting op de accu, in de laadregelaar of in de alternator zelf. Als er nog voldoende stroom is, wordt deze in de cockpit weergegeven met een bijbehorend waarschuwingslampje met een stroom- of accusymbool.

– De accu is al te oud.

In het verleden was de aangelaten verlichting vaak de oorzaak. Tegenwoordig worden we vooral akoestisch en optisch gewaarschuwd als we uitstappen en het licht nog aan is.

Maar ook een geheime stroomverbruiker kan zich in de elektronica verschuilen. Tenzij u de lichten duidelijk aan hebt laten staan, is dit een van de andere genoemde oorzaken. Dit is vooral het geval als u verschillende startproblemen heeft gehad:

U heeft al meerdere malen gemerkt dat de starter de motor bijna kan starten, maar veel langzamer draait dan normaal. Als de alternator defect is, wordt het helaas ingewikkeld en duur. In dergelijke gevallen kan de accu ook overladen zijn, en dit heeft ook een nadelig effect op de levensduur van een accu.

Maar aangezien u eigenlijk met de auto aan de slag wilt, zijn er verschillende mogelijkheden dat die auto alsnog aanslaat.

Mogelijke startopties

De meest gebruikelijke methode is om het voertuig te starten met een startkabel. Het is daarom altijd goed om zo’n kabelpaar in de auto te hebben: deze moet lang genoeg zijn (3 – 4 meter) zodat u ook onder minder gunstige omstandigheden een verbinding met het hulpvoertuig tot stand kan brengen. Het bestaat uit een rode en een zwarte kabel. Eerst worden beide positieve polen van de accu’s met de rode kabel verbonden. Vervolgens start u het hulpvoertuig om daarop volgend de minpolen met de zwarte kabel te verbinden. Hier is voorzichtigheid geboden: een storing kan beide accu’s door kortsluiting beschadigen. Als u niemand kunt vinden om u snel van start te laten gaan, kunt u in veel steden ook een taxi bellen, die u voor een vaste prijs (10 – 15 euro) een vliegende start geeft. Start uw auto dan was de voor de hand liggende oorzaak een diep ontladen accu. Als hij niet start, kunt u de accupolen controleren en deze schoon schrapen als er roest op zit.

Sommige chauffeurs hebben een startaccu in hun auto. Hiermee kunt u, net als bij een powerbank op een mobiele telefoon, zorgen voor voldoende stroom om te starten. U bent dan niet afhankelijk van hulp van buitenaf.

Als opladen niet mogelijk is, kunt u proberen de auto met meerdere helpers te duwen terwijl deze stationair draait. Als de snelheid voldoende is, schakelt u de tweede versnelling in met het contact ingeschakeld. Soms start een voertuig op deze manier. U rijdt dan een half uur op landwegen of de snelweg met zo min mogelijk stroomverbruikers ingeschakeld. Hiermee wordt een lege accu voldoende opgeladen.

Nieuwe accu – altijd een geval voor de werkplaats?

Rijdt u in een ouder voertuig? Als u een beetje autokennis en geschikt gereedschap hebt dan is het vrij eenvoudig om de accu zelf te vervangen. Maar bij nieuwere modellen is de accu in de zeer compacte en ruimtebesparende motorruimte niet meer zo gemakkelijk bereikbaar. Het volledig loskoppelen van een lege accu die nog wat reststroom afgeeft, kan fouten veroorzaken in de complexe boordelektronica van vandaag. Tegenwoordig moet ook een nieuwe accu weer aan het energiemanagementsysteem worden “aangeleerd”. Vraag bij twijfel een autowerkplaats of laat het vervangen van de accu over aan professionals. Bij twijfel voorkomen ze grotere schade. Een autowerkplaats zorgt ook voor de correcte afvoer van de oude accu. Als u zelf een accu koopt, kunt u de oude accu inleveren voor recycling.

Accu opladen
© GettyImages / CatLane

Uw nieuwe auto-accu gaat langer mee

Als een nieuwe auto-accu nodig was omdat de oude oud was, is dit nog steeds een relatief goedkope en uiteindelijk noodzakelijke routinemaatregel. Auto-accu’s hebben een gemiddelde levensduur van vier tot zes jaar, en soms gaan ze veel langer mee. Zeker als u deze tips volgt:

  • Gebruik uw auto niet alleen voor korte afstanden
  • Stroomverbruik verminderen. Zet de radio, verlichting, stoelverwarming etc. altijd pas aan nadat de motor is gestart
  • Als u geen elektriciteitsvoorziening meer nodig heeft (bijv. achterruitverwarming bij open ruit), schakelt u deze uit
  • Laat één keer per jaar een keuring uitvoeren
  • Wrijf af en toe met een antistatische doek over de accupolen van de auto en de behuizing. Dit voorkomt lekstromen
  • Of het corrosiewerend is om de polen te coaten met paalvet of technische vaseline in moderne accu’s, is tegenwoordig een kwestie van discussie
  • Het helpt zeker om af en toe de contacten en polen glad te poetsen
  • Meet na lange stilstand of na vele korte ritten de laadtoestand met een geschikte lader en houd de accu op een hoog laadniveau door deze met de lader op te laden.

Een beetje aandacht geeft u te allen tijde een veilige start en een mogelijke levensduur van uw auto-accu van 10 jaar en meer.