Aparte gebeurtenissen van het afgelopen jaar

0
233
Opladende snelweg
© GettyImages / kateafter

Iedere dag een blog voor u over de gebeurtenissen in de automobielbranche die het herhalen waard zijn. Omdat er veel over gesproken werd of omdat ze apart zijn. Als samenvatting van het afgelopen jaar. Vandaag een blog over de meest uitgesproken en aparte nieuwsitems van het afgelopen jaar.

De trolleyvrachtauto

Het Verenigd Koninkrijk wil vanaf 2040 vrachtwagens op diesel verbieden. Het alternatief zijn elektrische vrachtauto’s. Maar vrachtauto’s hebben enorme accu’s nodig om een redelijke actieradius te bereiken. Daarom is gekozen voor de trolleyvrachtwagen; deze krijgt zijn stroom van een bovenleiding. Zo’n vrachtwagen heeft een pantograaf die deels meebeweegt om ervoor te zorgen dat de wagen van links naar rechts kan bewegen. Als de wagen van rijbaan verwisselt, of een afslag neemt, wordt het contact verbroken. De truck schakelt over op diesel als hij niet meer zijn vermogen van de bovenleiding krijgt.

In 2030 moeten dan 65% van de vrachtroutes voorzien zijn van bovenleidingen. Dit gehele plan kost zo’n €20,9 miljard.

Te koop: de roestigste Ferrari ter wereld

Een Ferrari Dino 308 GT4 uit 1978, op Ebay te koop voor het schamele bedrag van Euro 17.500. Slechts 2800 werden er geproduceerd. Ze zijn dus uitzonderlijk, en, opgeknapt en wel, een vermogen waard. Maar zo niet dit aparte exemplaar. Dit aparte exemplaar is de naam roestbak meer dan waardig. De roest heeft de auto opgegeten.

Er is maar 43.000 km mee gereden. En hoewel de auto van buitenuit is opgegeten door de roest, is ie van binnen eigenlijk nog best goed. Qua interieur, want de motor en de versnellingsbak zitten er niet bij. Een ongelooflijk verhaal. Hij stond in de schuur, de papieren waren kwijt. De auto werd dus niet verkocht en rotte weg. En dat terwijl toendertijd er maar weinig mensen zo fortuinlijk waren dat ze deze auto konden aanschaffen.

Een snelweg die oplaad

Ev’s die, terwijl ze rijden worden opgeladen. Dat kan. In Noord-Italie. Daar wordt als proef zo’n stuk opladende snelweg gebouwd door het Israelische ElectReon.

ElectReon houdt zich bezig met het op duurzame wijze ontwikkelen van laadtechniek voor EV’s. De laadtechniek komt van ElectReon, de auto’s waar de techniek mee wordt getest komen onder meer van Iveco en Stellantis. Want de EV’s moeten wel ontvankelijk zijn voor draadloos laden.

Deze weg bevindt zich tussen Milaan en Brescia, parallel aan de A35 en de EV’s kunnen  ongeveer een kilometer lang worden opgeladen, dankzij de aansluiting van ongeveer 1 megawatt. En dit zonder fysieke aansluiting. Dat kan dus niet alleen als de auto stil staat, maar ook als ie rijdt.

ElectReon onderzoekt de technische kant van het project, maar onderzoekt ook naar de mogelijkheden om geld te verdienen aan zo’n “elektrische tolweg”. Ook worden er tal van ‘Internet of Things’-toepassingen getest, die de veiligheid en efficiëntie van EV’s verder moeten verhogen.

Smartphones en verkeerslichten

De komende jaren staat een verdubbeling voor het aantal ‘slimme stoplichten’ in de planning. Deze zetten het licht automatisch op groen voor ambulances die met sirene en zwaailicht aankomen bij een kruising. Door deze techniek wordt het verkeer veiliger en duurzamer.

Maar er is nog een andere manier die er voor zorgt dat verkeerslichten veranderen van kleur: gebruik van de smartphone tijdens het rijden. Verkeerslichten springen sneller op rood wanneer autobestuurders hun smartphone gebruiken voor het stoplicht. Dit verwart de detectielussen van de slimme verkeerslichten. Aan de hand van detectielussen bepalen slimme verkeerslichten hoe lang het licht op groen blijft staan. Is er weinig verkeer, dan spring het licht sneller op rood. Gebruiken mensen hun smartphone als ze staan te wachten op groen licht, dan trekken ze minder snel op op het moment dat het verkeerslicht ook echt op groen springt. Het verkeerslicht denkt daardoor dat er weinig verkeer is en dus springt het sneller opnieuw op rood.

BOB

Bob is voor ons geen onbekende. De bewust onbeschonken bestuurder, die na het feestje de feestgangers die wel gedronken hebben naar huis brengt. Bob is een begrip. In Belgie staat daar een tegenhanger tegenover. Letterlijk een hangertje. Voor een persoon die gedronken heeft en toch is gaan rijden. Wordt hij gepakt, dan krijgt ie een hangertje met de naam van een persoon die omkwam bij een ongeluk veroorzaakt door een dronken bestuurder. Alle verhalen van deze overledenen zijn terug te lezen en te luisteren op https://nonbob.be/nl. Erg indrukwekkend. Een mooi initiatief. De Belgen weten reclames te maken met impact.

Groene flitspalen

Nog een initiatief van onze zuiderburen: de groene flitspaal. Het verwijderen van het roetfilter zonder consequenties, dat deden veel Belgen maar er nu mee weg komen, dat gaat een stuk moeilijker.

Een onderzoek waarbij 200.000 voertuigen werden gemeten met een innovatief meetprogramma met sensoren op de openbare weg op verschillende plaatsen in Vlaanderen, is niet zo lang geleden afgerond. De conclusie: een kleine groep “roetfilterfraudeurs” veroorzaken veel milieuschade. Het gaat om vrachtwagens waarvan de katalysator niet werkt door fraude met AdBlue, maar ook personenauto’s met een dieselmotor van voor 2019 stoten regelmatig veel meer stikstofoxiden uit dan de fabrikanten beloven. De ‘groene flitspalen’ om auto’s zonder roetfilter of met een niet goed functionerend exemplaar te detecteren en uit het verkeer te halen gaat van start in Brussel en in de haven van Antwerpen. Daarnaast wordt vanaf 1 juli 2022 bij de apk van dieselauto’s ook gecontroleerd of de auto nog wel in het bezit is van een roetfilter. Deze wordt ook getest. Een punt van keuring waardoor de auto wel, of niet door de APK komt.

Camera

© GettyImages / chinaface

Max Verstappen

He’s Max by name, and max by nature. Dat zijn de eerste woorden van zijn biografie. En dit jaar heeft hij dat ook zeker waar gemaakt. Wereldkampioen. Dankzij die allerlaatste perfecte ronde op de Grand Prix van Abu Dabi, en die enorme lijst aan voorafgaande overwinningen in de afgelopen jaren. De titelstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton was verbeten. Aan het einde van het seizoen stond Max bovenaan in bijna alle lijstjes: meeste overwinningen (10), meeste poles (10), meeste snelste ronden (6), meeste podiums (18, een record) en reed ook meer ronden aan de leiding (652) dan alle andere coureurs bij elkaar opgeteld (645). En tot slot het wereldkampioenschap. Een prestatie om trots op te zijn voor de vierde jongste wereldkampoen uit de geschiedenis.

Met een gietertje in de wolken

Tot afsluiting een filmpje van een ongekend fenomeen: de plaatselijke regenbui. Dit filmpje toont de plaatselijke regenbui op het dak van maar liefst één auto. https://www.gemistvoornmt.nl/aflevering/1764824-buitenland-valt-op-slechts-een-auto

Bron: https://www.autoweek.nl/