Wat brengt ons 2023

0
228
2023
© GettyImages / MicroStockHub

Iedere dag een blog voor u over de wetenswaardigheden uit de automobielbranche die het herhalen waard zijn. Omdat er veel over gesproken werd of omdat ze apart zijn. Als samenvatting van het jaar 2022. Vandaag een blog over wat 2023 ons waarschijnlijk brengen zal.

Brandstofprijzen in 2023

We schrijven 2021. De prijzen van brandstof zijn hoog. En iedere maand werd daar een blogje over geschreven. De prijzen komen voor het eerst boven de 2 euro uit. De portemonnee is leeg en de consument huilt. De reden? Nadat economieen hebben stilgelegen trekt nu de vraag weer aan en daarom stijgen de prijzen.

Er komt een nieuw jaar en de prijzen dalen niet. Weer iedere maand een blog over brandstofprijzen. We schrijven 24 februari 2022. Rusland heeft Oekraine aangevallen. De schuldige is gauw gevonden: het is Putin. En de blogs buitelen over elkaar heen met 2 keer per maand een update over de prijs: omhoog, omlaag, omhoog, omlaag.

En in 2023? Veel landen passen accijnsverlaging toe om de prijzen voor brandstof binnen de perken te houden. Dus is het goed mogelijk dat in die landen de prijs van brandstof iets gaat dalen. Maar ach, zoals dit jaar het hele jaar het geval was: voor elke blog met de conclusie “de prijzen gaan omlaag”, zal waarschijnlijk een blog staan met de conclusie “de prijzen gaan omhoog”.

Het magische jaar 2035 voor de auto-industrie

Alle 27 landen in Europa hebben besloten dat brandstofauto’s niet meer mogen worden verkocht vanaf 2035.

In de 12 jaar die ons resteert zullen ev’s hopelijk een schappelijker prijs hebben voor de gewone consument. Vooralsnog ligt de prijs van een ev nog ongeveer 10.000 euro boven die van een ice.

Laten we dan nog eens de blog van vorig jaar erbij pakken: Als het aan de Europese Commissie ligt, verdwijnen benzine- en dieselauto’s binnen vijftien jaar uit de showrooms. Die transitie naar een puur elektrisch auto-aanbod kan een half miljoen banen kosten bij toeleveranciers. Neuwe soorten accu’s voor ev’s liggen nog op de tekentafel.

En dit jaar? Waar vorig jaar gesproken werd over binnen vijftien jaar geen ice’s, staat nu een accoord: binnen 12 jaar geen ice’s. Geen zorgen over banenverlies. Geen zorgen over accu’s of productieprocessen. Dit jaar kan alles waar vorig jaar nog best een beetje stroef over gedaan werd. En deze tendentie zal zeker doorgaan in 2023.

Tweedehands auto in 2023

Een opeenvolging van oorzaken zorgde ervoor dat de tweedehands auto gretig werd gekocht. Eerst zorgde de corona-crisis voor een vergrootte markt voor tweedehands auto’s. Het OV reed niet, daana reed het OV wel maar wilden mensen niet bij hoestende mensen zitten. Liever in je eigen auto zitten, dachten toen veel mensen. Dus het aantal auto’s dat verkocht werd, ging omhoog.

Het aatal nieuw afgeleverde auto’s werd met de maand kleiner. Door lockdowns stond de productie stil. Maar ook het chiptekort heeft zijn bijdrage geleverd. Dus waren er ook zeker mensen die in plaats van een nieuwe auto, dan toch maar een tweedehands auto kochten.

Het aantal tweedehands auto’s dat werd aangeboden op de markt, steeg ook niet. En waar de vraag groot is en het aanbod klein, daar stijgen de prijzen. Deze tendentie zal ook in 2023 waarschijnlijk aanhouden.

Tweedehands auto
© GettyImages / SasinParaksa

Doelgerichte mobiliteitsoplossingen

Mobiliteit zien als dienst. Dat is een totaal andere manier om naar mobiteit te kijken. In de toekomst is dit de enige manier om auto’s te produceren die aangepast zijn aan nieuwe technologische en consumententrends.

Voor autoproducenten de taak om de kosten te verlagen, de brandstofefficiëntie te verbeteren, de uitstoot te verminderen en kapitaalefficiënter te worden. En daarnaast auto’s uit de rusten met ADAS/actieve veiligheid, connectiviteit en infotainment (met andere woorden: softwarecompetentie). De producent moet dus op meerdere fronten bezig zijn, meer dan ooit te voren. En degene die hieraan het beste kan voldoen is in staat om zich een goede marktpositie te verwerven. De marktposities van producenten kunnen dus nog wel eens behoorlijk gaan wijzigen.

Bronnen:

https://www.mckinsey.com/

https://www.autoweek.nl/