Trekhaak – wetenswaardigheden rondom de trekhaak

0
2110
Trekhaak
© Shutterstock / MakDill

Waarmee moet u rekening houden

De kogel die de belangrijkste rol speelt in aanhangerkoppelingen voor auto’s heeft een nauwkeurig genormaliseerde diameter van vijf centimeter. Deze zogenaamde kogelkopkoppeling is het punt waar u aanhangwagens en andere accessoires aan de auto kunt koppelen. Maar zelfs als uw auto al af fabriek met een trekhaak is uitgerust, zijn er een paar dingen waarmee u rekening moet houden bij het gebruik ervan in de praktijk.

Maximale kogeldruk

Van bijzonder belang zijn de respectieve specificaties voor de maximale kogeldruk, d.w.z. het gewicht dat verticaal op de aanhangerkoppeling inwerkt en, in het ergste geval, de voorwielen van de auto omhoog en van de weg tilt. Dit gevaar mag u niet verwaarlozen, vooral bij de populaire fietsendragers achterop.

Toegestane maximumsnelheid en rijbewijs

Het is ook van belang dat een aangekoppelde aanhangwagen de toegestane maximumsnelheid kan wijzigen. Dit komt omdat typische aanhangwagens met een totale lading tot 750 kilogram geen eigen remmen hebben en dus door de auto worden geremd. Dergelijke aanhangwagens mag u vervoeren met het normale rijbewijs voor personenauto’s van klasse B. Voor zwaardere aanhangwagens – zoals caravans of paardentransporters – is sinds 2013 het rijbewijs BE of de rijopleiding B 96 vereist.

Welk voertuig is geschikt voor een aanhangerkoppeling

Niet elk voertuig is geschikt voor een aanhangwagenkoppeling. Een voertuig uit de subcompactklasse kan geen paardentrailer trekken. Zelfs de supersportwagen is niet de juiste keuze. Hieruit blijkt reeds dat het voertuig over een aantal bijzondere kenmerken moet beschikken om überhaupt geschikt te zijn voor het trekken van een aanhangwagen. Andere belangrijke kengetallen, zoals de belasting van de aanhangwagen en de dissel, worden eveneens afgeleid van de afmetingen van het voertuig en de technische uitrusting ervan. In de regel verstrekt de voertuigfabrikant reeds de relevante gegevens voor het model in kwestie.

Merkkoppelingen van hoge kwaliteit

Daarom is het zo belangrijk dat u enkel merkkoppelingen van hoge kwaliteit koopt, zoals die van Steinhof. Bekende fabrikanten zoals Steinhof laten uitvoerige technische procedures uitvoeren die resulteren in een ABE (General Operating Permit). Zo bent u er zeker van dat u daadwerkelijk een aanhangerkoppeling voor uw voertuigmodel mag gebruiken.

Wanneer is het nodig een rijbewijs voor aanhangwagens te hebben?

Niet elk rijbewijs staat u toe elke aanhangwagen te trekken. De laatste jaren hebben zich op dit gebied veel belangrijke veranderingen voorgedaan. Sinds 2013 mag u alleen ongeremde aanhangwagens tot 750 kg trekken met het conventionele rijbewijs voor personenauto’s van categorie B. De totale massa van de combinatie mag echter niet meer bedragen dan 3.500 kg. Met klasse BE mag u aanhangwagens met een massa van maximaal 3.500 kg trekken, maar de massa van de combinatie mag niet meer dan 7 ton bedragen. Met rijbewijzen van vóór 1999 mag u ook vrachtwagens tot 7,49 ton verplaatsen en mag u vervolgens een extra aanhangwagenlading verplaatsen, zodat de combinatie op 12 ton komt. Voordat u een trekhaak koopt, moet u zich ervan vergewissen dat u de beoogde aanhangwagen mag verplaatsen.

Wat is de beste trekhaak?

Men maakt een onderscheid gemaakt tussen vaste, afneembare, opklapbare en wegklapbare trekhaken. Een stijve aanhangwagenkoppeling biedt een opvallend voordeel: er is geen mechanische verbinding tussen de drager van het koppelframe en de haak. Dit voorkomt ook het probleem van verhoogde slijtage. Anderzijds is de koppeling van de aanhangwagen permanent zichtbaar aan de achterzijde van het voertuig. Op sommige voertuigmodellen kan het gebruik van starre aanhangerkoppelingen zelfs verboden zijn. De aanhangwagenkoppeling is door middel van een subframe aan de onderzijde van het voertuig bevestigd. Bij auto’s zonder zelfdragende carrosserie (meestal bestelwagens, terreinwagens en sommige SUV’s) bevinden de bevestigingspunten zich op het ladderframe. Bij zelfdragende carrosserieën is er vaak een subframe aan de achterkant van de onderzijde. Hier moet u veilige bevestigingspunten kiezen, en daarom kan een trekhaak er verschillend uitzien. De aanhangwagenkoppeling kan gemaakt zijn van een lichte legering of een staallegering. Aluminium is natuurlijk lichter, maar ook hoger in aanschafprijs.

U moet hier met verschillende factoren rekening houden. Voor afneembare en draaibare aanhangerkoppelingen dient u producten van gerenommeerde fabrikanten te gebruiken. Fabrikanten zoals Steinhof garanderen een hoogwaardige lakafwerking die beschermt tegen corrosie. De verf wordt dik genoeg aangebracht en is resistent bij gerenommeerde fabrikanten. Bovendien passen de afdichtingspluggen voor de verwijderde AHK perfect, zodat ook de mechanica voor lange tijd behouden blijft.

Aanhangerkoppeling
© Shutterstock / Oleksandr Berezko

Soorten trekhaken

Het komt vaak voor dat uw eigen tweedehands auto geen trekhaak heeft. Gelukkig kunt u bijna altijd achteraf aanpassen. Deskundigen maken onderscheid tussen drie soorten: Starre, afneembare of zwenkbare aanhangwagenkoppeling. De starre aanhangwagenkoppeling is de goedkoopste oplossing, met als nadelen dat zij het brandstofverbruik verhoogt, zelfs wanneer zij niet in gebruik is, door het extra gewicht, interfereert met het laden van de auto en bij ongevallen snel tot extra schade leidt. Deze nadelen kunnen worden vermeden met een afneembare aanhangwagenkoppeling. Ten slotte kan de zwenkbare aanhangwagenkoppeling gewoon onder de nummerplaat worden geschoven wanneer ze niet wordt gebruikt.

Goedkeuring

Bij de keuze van een aanhangerkoppeling voor montage achteraf is het van belang dat deze is goedgekeurd voor de exacte auto. Dit wordt bevestigd door een advies van een deskundige dat bij de retrofitkit en een EG-typegoedkeuring is gevoegd. Met deze papieren is het niet nodig om na het monteren van de aanhangerkoppeling naar de APK te gaan. U moet ook vóór de aankoop weten of uw aanhangwagen een 7-polige of 13-polige contactdoos heeft. De signalen voor de richtingaanwijzers, rem- en mistlichten en, indien nodig, de remmen worden namelijk via deze contactdoos naar de aanhanger doorgegeven. In nieuwere auto’s met complexe elektronica kan het nodig zijn deze functie in te schakelen. Anders is het voor ervaren hobbymonteurs eigenlijk geen probleem om zelf een aanhangerkoppeling achteraf te monteren. Hiervoor moet u twee tot drie uur uittrekken.