Gelcoat polish: hoe u de boot weer hoogglanzend kunt maken

0
58
Gelcoat
© GettyImages / GBPhotoBarrie

Als de verf van de boot eraf is, ziet dit er niet alleen lelijk uit, maar brengt dit ook de duurzaamheid en waarde van het vaartuig in gevaar. Dit geldt zowel voor gelcoatings als voor topcoatings. Een gelcoat polish kan worden gebruikt om het uiterlijk van de boot te herstellen en de waarde ervan te verhogen. In deze blog leest u wat gelcoat is, welke voordelen een gelbeschermlaag heeft en hoe u een gelbeschermlaag verzorgt, onderhoudt en vernieuwt.

Gelcoat kort uitgelegd

Boten kunnen worden gecoat met gelt. Gelcoat is een gemodificeerde polyesterhars die de boot een glanzend oppervlak geeft. Om een onderdeel van een boot een visueel aantrekkelijke buitenhuid te geven, wordt de gelbescherming meestal dekkend gekleurd. Gelcoat is verkrijgbaar in verschillende kleuren: wit, groen, blauw, rood en geel. Het kan ook worden gemaakt met effecten zoals glitter en parels, maar ook in metallic kleuren. De kleur hangt niet alleen af ​​van de smaak van de booteigenaar, maar ook van de omgevingsomstandigheden en het type toepassing. Hoe donkerder de gelbescherming is, hoe meer warmte de verf absorbeert. In de zomer kan het op blote voeten lopen behoorlijk warm worden.

De coating sluit af en beschermt tegen UV-blootstelling, omgevingsinvloeden en hydrolyse. Deze laag kan zich aanpassen aan de vorm van de scheepsromp en daarom is het materiaal erg populair onder botenbouwers.

Op het gebied van de botenbouw wordt de gelcoat op polyesterbasis als eerste laag in de negatieve mal gebracht. Door het uitsluiten van lucht hardt de gelcoat aan de malzijde uit tot een hoge glans en is kleefvrij. Het naar binnen gerichte oppervlak blijft echter plakkerig. Op deze manier is een laminaatstructuur met glasvezelversterkingen en polyesterhars mogelijk zonder schuren.

Voordelen van gelcoating

Gelcoat heeft veel voordelen, waaronder de weerstand tegen slijtage en omgevingsinvloeden. Bovendien beschermt gelcoat het onderliggende GVK tegen spanen en scheuren, waardoor de levensduur van het vaartuig wordt verlengd. Ook de hoge bestendigheid tegen talrijke chemicaliën en de bescherming tegen het binnendringen van vocht en water in het GVK maken gelcoat zo populair bij botenbouwers. Omdat de gelbescherming ook in verschillende kleuren verkrijgbaar is, kunnen booteigenaren hun boot naar eigen smaak aanpassen. Daarnaast kan de gelbescherming ook gecombineerd worden met andere coatings, b.v.  aangroeiwerende coatings, kunnen worden gecombineerd om het onderhoud te vereenvoudigen en de prestaties van de boot te verbeteren. Een polish voor gelcoat verlengt de beschermende eigenschappen.

Gelcoat verzorgen en onderhouden

Gelcoat moet regelmatig worden gereinigd en onderhouden om het glanzende oppervlak en de beschermende eigenschappen ervan te behouden. Een gelcoatlak helpt bij de verzorging.

Een veilige bergplaats helpt ook de waarde van de boot te behouden. Als de boot wordt beschermd tegen UV-straling door deze in de schaduw of onder een zeildoek aan te meren, gaat de gelcoatlaag langer mee. Als de gelcoat-coating beschadigd is, moeten de beschermende eigenschappen onmiddellijk worden hersteld – voordat water het onderliggende GVK kan binnendringen.

Gelbescherming vernieuwen – stap voor stap

Een duidelijk teken dat de gelcoat niet langer zijn beschermende eigenschappen vervult, is een gebarsten of kalkachtig oppervlak. Bij een osmose-aanval dient de gelbeschermingaltijd verwijderd te worden. Om eventuele schade vast te stellen, moet het oppervlak worden gereinigd en moeten alle coatings worden verwijderd.

Er zijn drie mogelijkheden om de gelcoat te verwijderen:

  • Frezen met elektrische schaafmachines met hardmetalen freeskop
  • Schuren met fiberschijven (korrel 16 bij 2.000-3.000 tpm)
  • Zandstralen
  1. Omdat de gelbescherming vaak in meerdere lagen wordt aangebracht, wordt de ondergrond bij het verwijderen oneffen. Als het draaglaminaat intact is, wordt het oppervlak met vezelversterkte lijmhars en het lamineren van textielglas met een impregneerhars weer vlak gemaakt, gevolgd door grofkorrelig schuren.
  2.  Na het schuren wordt het oppervlak stofvrij gemaakt met een stofzuiger, schone bezem of door blazen met perslucht.
  3.  De gelcoat is gekleurd volgens de instructies van de fabrikant. Vervolgens wordt de gekleurde gelbescherming aangebracht met een rol of kwast in lagen van 500my tot een dikte van ca. 1.000 tot 1.500mx is bereikt.
  4.  Na minimaal 48 uur drogen wordt de paraffine van het oppervlak verwijderd en wordt een harde waslaag aangebracht ter bescherming tegen wateropname en vuil.

In de onlineshop van Motointegrator vindt u de juiste gelcoatlak tegen een redelijke prijs. Overtuig jezelf.