Repareren van de uitlaat: Alle kosten op een rij

0
960
Uitlaat repareren
© GettyImages / AleksandarGeorgiev

Verbrandingsmotoren produceren hete uitlaatgassen. Deze uitlaatgassen moeten gecontroleerd worden afgevoerd. De uitlaat staat voor verschillende uitdagingen: hij moet bestand zijn tegen hoge temperaturen, trillingen, druk en agressief condensaat. Daarnaast moet het uitlaatsysteem stoffen vasthouden die schadelijk zijn voor de gezondheid en het milieu en geluid dempen. Tegelijkertijd moet de tegendruk van de uitlaat in de uitlaat laag genoeg blijven om de efficiëntie en prestaties van de motor te behouden.

Een uitlaatreparatie heeft meestal betrekking op delen van het uitlaatsysteem. Denk hierbij aan het uitlaatspruitstuk, de katalysator, lambdasondes, roetfilters, eventueel een turbocompressor of de midden- en achterdempers. Als het echter over een uitlaatreparatie gaat, worden meestal de aansluitende uitlaatpijpen bedoeld.

Wanneer is een uitlaat reparatie nodig?

Wanneer een uitlaat stuk is, is corrosie meestal de belangrijkste oorzaak. Corrosie is meestal merkbaar op de geluiddemper. Corrosie tast echter ook de uitlaatdempers en de uitlaatpijpen aan de onderkant van het voertuig aan. Problemen met de bevestiging van de uitlaat zijn ook vaak het gevolg van corrosie. Dan trilt de uitlaat heel sterk tot hij er helemaal afscheurt.

Schade aan de uitlaat ontstaat echter ook als gevolg van een defecte injectie of door andere motorproblemen. Als het inspuitmoment niet goed is afgesteld of als de injectoren niet sluiten, stijgen de uitlaatgastemperaturen boven de tolerantiewaarde. Dit kan leiden tot scheuren in het uitlaatspruitstuk en een verbrande katalysator.

Als de ontkoppeling niet werkt door beschadigde of stijve motorsteunen, kan torsie van de motor de uitlaat beschadigen. Dit gebeurt ook wanneer bij een eerdere reparatie starre verbindingen werden gebruikt in plaats van flexibele slangen.

Is een reparatie mogelijk?

Uiteraard is een uitlaatreparatie mogelijk door de defecte onderdelen te repareren. Dit betekent echter meestal beschadigde leidingen die worden gerepareerd met behulp van pijpklemmen of lassen. Dit is echter geen permanente oplossing. De lasnaden zijn vaak een zwak punt.

Ondertussen wordt de uitlaat als een geheel vervaardigd en op het voertuig aangesloten. Dus als slechts één onderdeel van het uitlaatsysteem defect is, moet dit onderdeel met een doorslijpmachine worden verwijderd. Het reserveonderdeel wordt met pijpklemmen in het bestaande uitlaatsysteem gemonteerd. Er zijn hier geen lasverbindingen. Aan het einde is er een functionele en afdichtingstest.

Wat kost een uitlaat reparatie?

Afhankelijk van het voertuig kost een uitlaatreparatie tussen de 200 euro en 600 euro. Een definitieve opgave van de werkelijke kosten kan niet worden gedaan, aangezien de prijs afhankelijk is van de omvang van de uit te voeren werkzaamheden. Om hoge kosten te voorkomen dient de uitlaat daarom regelmatig te worden gecontroleerd op corrosie en dienen de uitlaatdelen in een vroeg stadium te worden vervangen. Hoe langer de uitlaatreparatie wordt uitgesteld, hoe duurder het wordt.

Goed voor de uitlaat zorgen kan de reparatie ervan vertragen. Corrosie kan bijvoorbeeld worden verminderd door minder korte afstanden te rijden, omdat dit leidt tot meer condensatie op de metalen wanden. Ook het roetfilter kan eronder lijden. Tijdens korte ritten kan het filter verstopt raken. In dit geval moet het filter met hoge kosten worden verwijderd en moet het vuil worden verwijderd.

Ook een verhoging van het motorvermogen, bijvoorbeeld door chiptuning, kan de uitlaat beschadigen. Als de uitlaatgastemperaturen stijgen als gevolg van een onjuiste afstelling, kan de katalysator beschadigd raken.

Als u toch een uitlaatreparatie nodig heeft, kunt u geld besparen door online goedkope vervangingsonderdelen voor het uitlaatsysteem te kopen. In de online winkel van Motointegrator vindt u vervangingsonderdelen voor het uitlaatsysteem van topmerken en premiumfabrikanten in een assortiment van ca. 5 miljoen auto-onderdelen en accessoires. Kijk zelf maar.