Het beroep van automonteur – Interview

0
1553
Automonteur
© Shutterstock / Syda Productions

Vandaag beantwoordt André de belangrijkste vragen over de baan van automonteur. Ontdek interessante loopbaanperspectieven, glimlach over de wensen van de klant en lees interessante feiten over de situatie op de arbeidsmarkt.

“André, dank je dat je weer de tijd neemt voor onze lezers. Hallo.”

“Hallo. Graag.”

“Vandaag gaan we meer te weten komen over het beroep van automonteur. André, ben je een automonteur of een autotechnicus?”

“Het beroep van automonteur zoals het was, bestaat niet meer. Maar het is ook niet uitgestorven, het is veranderd. De reden hiervoor dat auto’s niet langer zuiver mechanisch zijn, maar ook veel kennis van elektrische systemen vereisen. “

“Ja, storingen worden uitgelezen en niet meer alleen op de goede oude manier gediagnosticeerd. Waar liep je toen stage? Ik geloof dat je ooit zei dat iedereen die leert in een groot bedrijf een bekwame knop-drukker is, – weet je nog?”

“Doe ik dat? (zichtbaar blozend en betrapt voelend) Nou, dat moet eruit zijn geglipt. Ik heb het zelf geleerd in een onafhankelijke garage en zou het zo opnieuw en opnieuw doen.”

“Waarom een onafhankelijke garage als opleidingscentrum?”

“Zo leerde ik vele merken kennen en fabrikanten rechtstreeks kennen. Ik moest echt leren de auto zelf te begrijpen en niet alleen de rages van één producent onthouden. Dat helpt me nu nog steeds. Natuurlijk kon mijn mentor mij ook meer vertellen dan iemand die zijn hele leven maar met één merk had gewerkt.”

Automonteur
© Shutterstock / Syda Productions

“Maar heeft dat niet ook nadelen? Bijvoorbeeld, het is veilig want je wordt altijd aangenomen?”

“Ja, zeker! Als je stage loopt in een grote garage, word je altijd aangenomen – zo ging dat toen tenminste. Maar helaas zijn er twee kanten aan de medaille. Zoals ik al zei, mensen die leren op knoppen te drukken in plaats van dingen te schroeven, zijn vaak niet erg populair als werknemers in garages. Terwijl iemand die in een garage bij een fabrikant heeft leren werken, eigenlijk snel zich kan oriënteren in een andere omgeving.”

“Dank je voor de eerlijke inzichten. Ik neem heroriëntatie als sleutelwoord. Op welke gebieden kan een automonteur worden ingezet?”

“Oh. (Krabt zijn hoofd en kijkt nadenkend.) Zeker niet alleen in de typische reparatiewerkplaats. Er zijn bedrijven die iemand inhuren speciaal voor hun eigen wagenpark. Dat wordt voornamelijk gedaan door energiebedrijven en logistieke bedrijven. Dan zijn er natuurlijk nog de droombanen in de racerij, maar dat is helaas nogal onwaarschijnlijk. …”

“Dus het is gewoon een kinderdroom? Hoe zit het met tuning?”

“Voor de meesten blijft het een kinderdroom. Maar de droom van een eigen tuning-atelier of er als werknemer te werken, kan werkelijkheid worden. En is zeker veel spannender dan constant olie verversen en banden wisselen. (Lacht)….”


“Daar komen we later op terug, André. Je hebt me al een paar anekdotes verteld over de wensen van klanten – waar werkt de automonteur van vandaag nog meer en zijn er nog specialisaties? Misschien zelfs mogelijkheden voor een zijwaartse intrede?”

“Persoonlijk vind ik werken op een schroothoop heel lucratief. Welke man houdt er niet van om in schroot rond te springen? (Verrukt met zijn nonchalante uitdrukking en grijnzend als een kind onder de kerstboom). Sommige van mijn vroegere collega’s werken nu zelfs in de detailhandel en de klantenservice. Werken in magazijnen met auto-onderdelen is denk ik een ander werkterrein. “

“Dat is nogal wat. Kan een automonteur eigenlijk wel iets met vrachtwagens doen? Of kun je met motoren werken?”

Automonteur
© Shutterstock / S.Bachstroem

“Mh. Natuurlijk kan ik dat. Maar het is beter als een professional het doet. Je kunt je specialiseren. Afhankelijk ook van waar je je opleiding volgt, ben je geschoold voor bedrijfsvoertuigen, personenauto’s of in de voertuigcommunicatietechniek. Dat tweewieler gedoe is weer iets anders.”

 

“Is een motor niet gewoon een motor?”

“Ja en nee. Natuurlijk, een verbrandingsmotor is constant in zijn eigenschappen. Maar de opstelling, deels de eisen voor montage en warmte-eigenschappen en zo van de onderdelen variëren. Het vergt speciale kennis om aan motoren te sleutelen. Maar natuurlijk kan ik me er sneller toe opwerken dan iemand met een commercieel beroep. De basiskennis is er. Kijk, voor het rijbewijs is er ook nog een extra theorie en extra rijlessen voor elk voertuig.”

“Dank je, André! Nu het onderhoudende deel dat je ons in het begin beloofde. Wat zijn je ervaringen met de lieve klanten?”

“Zonder klanten, is er geen werk. Allereerst is er de routine, natuurlijk. Vooral met veel inloopklanten komt hetzelfde werk steeds weer binnen, dag in dag uit. En de uitdaging is om altijd aardig te blijven – en net als een dokter, elke klant en zijn auto serieus te nemen! Dan is er vaak nog het kantoorwerk, het schrijven van facturen en soms zelfs het zelf innen van het geld. Dus praten over koetjes en kalfjes is aan de orde van de dag. Je moet ook een zakenman en een verkoper zijn.(…)”

“Dank je, André! Tot gauw.”

“Altijd blij om het weer te doen!”