Een defect contactslot herkennen: een overzicht van reparaties en kosten

0
12624
Contactslot
© GettyImages / Birdlkportfolio

Hoe onopvallend het onderdeel ook lijkt: niets werkt in uw auto zonder contactslot! Draait de sleutel niet meer of start de motor niet? Dan moet u het defecte slot vervangen. In dit artikel leest u hoe u een kapot contactslot repareert en wat de kosten zijn.

Welke functies vervult een contactslot?

Het bestaat uit de slotcilinder, die perfect is afgestemd op de bijpassende sleutel. Het tweede onderdeel is de contactschakelaar. Deze schakelaar geeft energie vrij zodra u de sleutel naar een bepaalde stand draait. Het contactslot heeft vier posities:

positieaanduidingfunctie
0SLOTIn de uitgangspositie wordt de auto niet aangedreven. Het stuurslot van de auto is actief.
1ACCDe startaccu maakt elektriciteit vrij om de eerste energieverbruikers te voorzien. U kunt dus naar de radio luisteren zonder dat de motor draait. Men spreekt van een ingeschakeld contact.
2AANDit is de standaard sleutelpositie wanneer de motor draait. De accu geeft de nodige spanning af voor de ontsteking en de motor. Bij dieselvoertuigen komt deze toewijzing van het contactslot overeen met de voorverwarmstand.
3STARTIn deze stand zet u de starter in beweging en start de motor. De sleutel springt dan terug naar positie 2.

Symptomen: Hoe herkent u een defect contactslot?

U herkent een defect aan verschillende tekens:

– De autosleutel kan niet worden gedraaid, het contactslot zit vast of klemt.
– De sleutel draait “leeg”, er lijkt bij wijze van spreken geen weerstand te zijn.
– De contactsleutel is afgebroken.
– Het contact of de motor start niet na het omdraaien van de contactsleutel.

Helaas heeft een defect contactslot meerdere vervelende gevolgen. Het ergste van alles: u kunt het voertuig niet meer starten en kunt dus niet naar de garage rijden. U moet hem (laten) slepen. Noch het stuurslot, noch de startonderbreker kunt u ontgrendelen. Hierdoor is de diefstalbeveiliging beperkt.

De oorzaken van de defecten

Veelvoorkomende oorzaken van een defect slot zijn een geblokkeerd stuurslot of vastgelopen onderdelen in het slot. In beide gevallen kunt u de contactsleutel niet draaien. In het ergste geval breekt de sleutel zelfs af. Als het afgebroken uiteinde vastzit in het slot, kunt u de auto niet meer starten. Het gebrek aan smering van het contactslot bevordert deze ontwikkeling. Vorstschade aan het contactslot komt minder vaak voor. Deze ontstaan ​​wanneer condens in het slot doordringt en bevriest bij temperaturen onder het vriespunt.

In veel gevallen moet u het contactslot vervangen. Als de binnenkant van het slot is vastgelopen, is het oneconomisch om losse onderdelen te vervangen. Een uitzondering is de startschakelaar van het contact. Als dit het probleem veroorzaakt, is de enige optie om de schakelaar te vervangen. Is de sleutel gewoon afgebroken? In sommige gevallen is het mogelijk om de resten uit het slot te verwijderen. Dan hoeft u hem niet te vervangen.

Zo werkt de vervanging

Het vervangen van de contactschakelaar is in de meeste gevallen een klus voor gekwalificeerde monteurs. Bij veel voertuigen moet hiervoor de airbag worden verwijderd. Hobbymonteurs zonder de juiste opleiding mogen niet aan dit veiligheidsrelevante onderdeel werken. Want in het ergste geval werkt de airbag niet meer naar behoren. Als u het per ongeluk activeert, is er een groot risico op letsel.

Het exacte reparatieproces is afhankelijk van het voertuig. In principe volgt het verwijderen van het contactslot deze stappen:

  1. Koppel de accu los
  2. Verwijder alle componenten die nodig zijn om toegang te krijgen tot de stuurkolom en het contactslot (bijv. stuurwiel, airbag, stuurkolomschakelaar, panelen)
  3. Koppel de startonderbrekersensor los en draai aan het contactslot om te verwijderen
  4. Als het contact sleutel is afgebroken, de behuizing uitboren
  5. Nieuw contactslot plaatsen en alle aansluitingen herstellen
  6. Alle gedemonteerde onderdelen terugplaatsen

Als alleen de startschakelaar van het contact moet worden gewijzigd, kunt u zelf een handje helpen. Verwijder na het loskoppelen van de accu de afdekkap van de stuurkolom. Koppel de schakelaarconnector en, indien nodig, de bevestiging los. Nu kunt u hem vervangen.

Nieuw contactslot: een overzicht van kosten en werkdruk

Voor een eenvoudig contactslot met sleutels en een vervangbare cilinder betaalt u tussen de 50 en 150 euro*. Het wordt aanzienlijk duurder als het contactslot slechts met één regeleenheid communiceert. Kosten tot 1.000 euro zijn geen uitzondering. De reparatietijd bedraagt ​​ongeveer één tot drie uur, in gecompliceerde gevallen tot vijf uur. Met een gemiddeld uurtarief van 80 euro moet u voor 80 tot 400 euro plannen. Al met al kost een nieuw contactslot 130 tot 1.400 euro – afhankelijk van het voertuig.

U betaalt beduidend minder als de monteur de resten van de sleutel uit het contactslot weet te halen. Dan staat op de factuur alleen de werktijd van één tot twee uur, dus 80 tot 160 euro.

Tip: Bespaar geld en bestel voordelige contactsloten van bekende fabrikanten zoals RMS, VICMA of Simson bij Motointegrator. Of het nu voor uw Golf 5, Twingo 2 of scooter is: de juiste onderdelen voor uw contactslot worden binnen enkele dagen bij u geleverd.

  • kosten berekend op basis marktprijzen per 15-12-2021