Bereken de remweg – zo eenvoudig is het

0
2162
Remweg auto
© GettyImages / Toa55

Hoe lang de remweg is bij welke snelheid, berekent u eenvoudig zelf. Wij laten u zien hoe u de remweg kunt berekenen en welke invloed de snelheid heeft.

Bereken remweg voor normaal remmen

Bij normaal remmen trapt u niet uit alle macht het rempedaal in, maar remt u zodat u bijvoorbeeld voor een rood stoplicht tot stilstand komt. De remweg berekent u eenvoudig door de rijsnelheid te delen door 10 en deze ervaring met zichzelf te vermenigvuldigen. De formule is:

(Snelheid / 10) x (snelheid / 10)

Als u met uw auto door de stad rijdt met 50 km/u is de remweg volgens deze formule

(50 km/u/10) x (50 km/u/10) = 5 x 5 = 25 m

Deze sterk vereenvoudigde formule gaat ervan uit dat u op een vlakke, horizontale route rijdt. De remweg is kortern een helling op en langer een helling af. Andere factoren die hierop van invloed zijn, zijn de prestaties van de remmen, de kracht waarmee u remt en de toestand van het wegdek.

Bereken remweg
© GettyImages / subjob
 

Kortere remweg bij noodstop

 

Bij een noodstop, bijvoorbeeld voor een plotseling verschijnend obstakel, of als de voorligger plotseling remt, wordt de reactieweg verkort. Bij een noodstop wordt het rempedaal in de regel veel krachtiger ingetrapt. Hierdoor is de druk in het remsysteem hoger en worden de remblokken harder tegen de remschijven geduwd. Hierdoor neemt de remwerking toe en wordt de remweg korter. Als vuistregel geldt dat de remweg bij een noodstop ongeveer wordt gehalveerd. Voor het hierboven gegeven voorbeeld zou dit betekenen dat de remweg bij een noodstop en een snelheid van 50 km/u ongeveer 12,5 m zou zijn.

Wat is het verschil tussen reactieweg en remweg?

De reactieweg is de som van de remweg en de reactieafstand. Als u ziet dat u moet remmen, duurt het even voordat u reageert en uw voet verandert van het gaspedaal naar het rempedaal. Deze reactietijd ligt gemiddeld rond de 0,8 tot 1,2 seconden. Gedurende deze tijd blijft uw auto rijden zonder te remmen. De weg die u in de reactietijd afgelegt, wordt ook wel het stopafstand genoemd.

Wanneer u op het rempedaal trapt, duurt het nog wat langer voordat de remmen volledig effect hebben. Het duurt dan nog 0,2 seconden voordat u op de rem trapt om volledig effect te hebben. Pas dan begint de eigenlijke remweg. De afstand die uw auto in deze tijd aflegt – de reactietijd plus de tijd tot de remmen ingaan – staat bekend als het reactieweg.

De eenvoudige formule voor het berekenen van de remweg is daarom:

Reactieweg = reactieafstand + remweg

Om het reactieafstand te berekenen, wordt de snelheid gedeeld door 10 en het resultaat vermenigvuldigd met 3. Als u met een snelheid van 100 km/u rijdt, is de reactieafstand ongeveer:

Reactieafstand = 100 km / u / 10 x 3 = 30 m

De remweg bij een snelheid van 100 km/u wordt berekend met de bovenstaande formule:

Remweg: (100 km/u: 10) x (100 km/u: 10) = 100 m

Dit resulteert in een reactieweg van: 30 m + 100 m = 130 m

Verlenging van de reactie- en remweg bij hogere snelheden

Natuurlijk, hoe sneller een auto rijdt, hoe groter de afstand die hij binnen een bepaalde tijd aflegt. Als u 50 km/u rijdt en een seconde nodig hebt om te reageren, dan is uw auto in deze tijd ongeveer 13,5 m verder opgeschoven. Bij een snelheid van 100 km/u is de afgelegde afstand 27 m. En rijdt u 200 km/u, dan bent u na één seconde zo’n 54 m verder. De afgelegde afstand in de reactieafstand neemt dus lineair toe met de snelheid.

Dit is echter fundamenteel anders voor de remweg. De remweg neemt niet lineair toe met de snelheid, maar met de snelheid in het kwadraat. Dat betekent dat als u twee keer zo snel rijdt, uw remweg 4x zo lang is. Bij volledig remmen vanaf 50 km/u is de remweg zoals reeds beschreven ongeveer 12,5 m. Bij volledig remmen bij 100 km/u neemt de remweg toe tot ongeveer 50 m. En dit feit is van bijzonder belang in het dagelijks leven.

Stel, u rijdt in een 30-zone. Links en rechts staan ​​auto’s geparkeerd. Dan komt er, 3 voertuiglengtes of 15 m voor u, ineens een kind tussen twee auto’s de straat op. Als u 30 km/u rijdt, stopt uw auto na ongeveer 13 meter als u moet remmen. Er zou niets met het kind gebeuren. Maar als u 50 km/u rijdt, wat niet heel veel sneller is, begint het remmen vanwege de reactietijd pas na ongeveer 13,5 m. Daarnaast is de remweg van 12,5 meter. U stopt pas na in totaal bijna 26 meter, dus ongeveer 11 meter achter het kind.

Welke factoren beïnvloeden de remweg?

Bij een noodstop is de beslissende factor voor de lengte van de reactieweg hoe snel en hoe hard u op het rempedaal trapt. Hoe harder u op het rempedaal trapt, hoe hoger de druk in het remsysteem en dus op de remmen. Dit betekent dat u bij een noodstop zo hard mogelijk moet remmen. Andere beïnvloedende factoren die ook de normale reactieweg beïnvloeden zijn:

Wegconditie

Staat van de remmen

Lucht- en wateraansluitingen in het remsysteem

verouderde remvloeistof

Staat van de banden

Hoe gladder het wegdek, bijvoorbeeld door vocht, natte bladeren of sneeuw en ijs, hoe langer de remweg. Als de remblokken en/of de remschijven versleten zijn, kan dit ook leiden tot een langere remweg. Lucht- en waterinsluitingen in het remsysteem voorkomen dat de volledige rempedaaldruk op de remmen wordt overgebracht. Ook een verouderde remvloeistof kan dit effect hebben. Last but not least speelt ook de staat van de banden een rol, hoe lang de remweg is. Een geringe profieldiepte en een verkeerde luchtdruk leiden meestal tot een verlenging van de remweg.

Remweg
© GettyImages / ollo

Waarom is de remweg korter bij auto’s met ABS?

Het antiblokkeersysteem (ABS) voorkomt dat de wielen blokkeren tijdens het remmen. Ze blijven rollen, zelfs als de remmen hard zijn. Dit is belangrijk omdat de statische wrijving wanneer een band over de weg rolt sterker is dan de glijdende wrijving wanneer de band over de weg glijdt. Dit betekent dat wanneer een band over de weg rolt, er grotere krachten kunnen worden overgebracht en de auto sneller kan worden geremd. Hierdoor is de remweg korter in een auto met ABS. Een ander voordeel is dat de auto nog steeds bestuurbaar is. Zo kunt u bij een noodstop om een ​​obstakel heen rijden. Dit is niet mogelijk bij een noodstop met gierende banden die over de weg glijden.