Hoe gevaarlijk zijn elektrisch bedienbare ramen?

0
882
Elektrisch bedienbare ramen
© Shutterstock / Sergey Novikov

In de meeste auto’s zijn nu elektrisch bedienbare ramen ingebouwd. De dagen dat u de ramen met de hand omhoog en omlaag moest draaien zijn voorbij – tegenwoordig is dat veel handiger met een druk op de knop. Moderne elektronica houdt echter ook gevaren in, namelijk wanneer een hand of zelfs de hals tussen het raam en het kozijn beklemd raakt.

Elektrisch bedienbare ramen: Enorme sluitkracht

In een testte men de kracht van conventionele elektrische autoruiten. Met behulp van een speciaal meetapparaat werd bij geselecteerde voertuigen de sluitkracht van de ramen bepaald. Het resultaat: veel autoruiten bewegen omhoog met een kracht van wel 300 Newton. Genoeg om bijvoorbeeld een radijs of een komkommer zonder problemen te snijden. Deze testresultaten zijn des te alarmerender als men bedenkt dat ook kinderhanden of andere lichaamsdelen gemakkelijk bekneld kunnen raken. Vooral kinderen spelen immers graag met de elektronica van het raam op de achterbank – en het is hier dat veel auto’s geen antivalvoorziening hebben die erger zou kunnen voorkomen.

Veel fabrikanten hebben geen anti-valsysteem

In ongeveer 20 procent van de voertuigen zijn niet alle ruiten voorzien van een antivalbeveiliging – ook dit is bij de tests vastgesteld. Hoewel het nauwelijks iets kost om een dergelijke bescherming aan te brengen, geven veel fabrikanten er de voorkeur aan het zonder te doen en hebben ze het in sommige gevallen zelfs afgeschaft. Tot dusver is de antivalbeveiliging alleen verplicht voor raamregelaars met een automatische antivalfunctie; voor het overige is de beslissing aan de fabrikant.

Tips voor meer veiligheid in de auto

Vooral als er kinderen meereizen, moet u letten op auto’s met elektrische ramen en een paar veiligheidsmaatregelen nemen. In de eerste plaats is het belangrijk te weten of de raamregelaars al dan niet over een antivalbeveiliging beschikken. De beste manier om daar achter te komen is een voorwerp – bijvoorbeeld een tennisbal – tussen het raam en het kozijn te houden en het raam te sluiten. Als de bal wordt samengedrukt, is bijzondere voorzichtigheid geboden. Natuurlijk: kinderen mag u nooit zonder toezicht in het voertuig achterlaten. Als u het zekere voor het onzekere wilt nemen, kunt u, indien mogelijk, de werking van de achterruitregelaars uitschakelen. Bij het verlaten van de auto dient men de contactsleutel te verwijderen, zodat het openen en sluiten van de ramen niet meer mogelijk is. Tenslotte mag u een afstandsbediening alleen gebruiken om ramen te sluiten wanneer er visueel contact is.

Bron:

http://www.autobild.de/