De aandrijfas en de koppelingsset – onopvallend, maar onmisbaar!

0
615
Askoppeling
© Pises Tungittipokai / Shutterstock

Het bestaan van de aandrijfas en de bijbehorende koppelingsset in het voertuig merkt u meestal pas op wanneer deze een defect vertonen. Want dan, in de meeste gevallen, “beweegt er niets meer”!

De aandrijfas en de koppelingsset zijn zo belangrijk vanwege de taken die zij vervullen in de zogenaamde aandrijflijn van ons voertuig. Dit is een echt staaltje van kracht. Want zonder aandrijfas zou het door de motor opgewekte vermogen de wielen niet eens bereiken. Dit is de reden waarom uw voertuig tot stilstand komt wanneer ofwel de as zelf, ofwel een onderdeel van het koppelingsstel versleten is.

Werkingsprincipe van de aandrijfas – eenvoudig maar efficiënt

De motor wekt de nodige energie op om uw voertuig in beweging te zetten. Het zet dit om in een draaiende beweging met behulp van het vliegwiel. Maar op dit punt is er nog steeds geen verbinding met de wielen die ons motorvoertuig voortbewegen. Daarvoor hebben wij eerst de versnellingsbak nodig, die wij met behulp van de koppeling en de versnellingspook kunnen instellen op verschillende overbrengingsverhoudingen (d.w.z. verschillende krachtoverbrenging). De aandrijfas is verbonden met de versnellingsbak en neemt zo de draaiende beweging over. Dit wordt op zijn beurt overgebracht op de aangedreven wielen, waardoor het voertuig in beweging wordt gezet.

Gewrichten maken sturen mogelijk en vangen axiale krachten op

Een aandrijfas is gewoonlijk verbonden met verschillende koppelingen die hem in staat stellen op de gewenste manier te werken. Deze afzonderlijke gewrichten noemt men ook wel het gewrichtenpakket. Aan de wielzijde moet het scharnier van de aandrijfas ervoor zorgen dat het vermogen ook tijdens een stuurbeweging via de aandrijfas van de versnellingsbak naar de wielen kan worden overgebracht. Aan de kant van de transmissie is een scharnier nodig om de axiale bewegingen te absorberen en te compenseren die worden veroorzaakt door de veeruitslag van het voertuig – bijvoorbeeld wanneer het voertuig over een oneffen ondergrond rijdt. Deze koppeling compenseert dus lengteveranderingen, terwijl de koppeling aan de wielzijde van de aandrijfas een vaste koppeling is die alleen hoekveranderingen compenseert. Indien een van de scharnieren van het scharnierstel defect is, wordt de krachtoverbrenging naar het aangedreven wiel onderbroken. Het voertuig zal niet meer voor- of achteruit rijden.

Askoppeling
https://www.motointegrator.nl/producten/319914-askoppeling-pascal-g10002pc

Hoe schade aan de aandrijfas kan ontstaan

Een aandrijfas zou eigenlijk de hele levensduur van het voertuig moeten meegaan – maar in veel gevallen is dat niet het geval. Dit is meestal te wijten aan onjuist of onregelmatig onderhoud. Dit komt doordat de gewrichten van de aandrijfas beschermd zijn door zogenaamde moffen. Deze bestaan uit een speciaal duurzaam rubbermengsel. Zij zorgen ervoor dat er geen vuil in de voegen kan binnendringen. Als de moffen beschadigd zijn, kunnen binnendringend water en vuildeeltjes zich vermengen met het vet. Dat vet is bedoeld om de verbinding te smeren. Hierdoor kunnen de glijvlakken corroderen of eroderen.

Inspectie van de aandrijfasmoffen

Daarom is een regelmatige, grondige inspectie van de aandrijfasmoffen door de fabrikant verplicht in het onderhoudsschema van bijna elk modern voertuig. Defecte moffen van de koppelingsset moet u zo spoedig mogelijk laten vervangen. Krakende geluiden kunnen tekenen zijn van een defect in de koppeling of de aandrijfas dat snel zal volgen. Die geluiden zijn vooral te horen bij verandering van belasting (sturen in tegengestelde richting).