Tolschrik op vakantie

0
955
Tol
© Shutterstock / Grisha Bruev

Hoe werkt het tol betalen?

De heffing van tol in Europa is berucht bij veel automobilisten en worden vaak gezien als geldklopperij. Het feit alleen al dat Oostenrijk vignetten voor 10 dagen aanbiedt, maar niet voor 14 dagen, is een goed bewijs. Het is immers algemeen bekend dat de meeste vakantiegangers twee weken plannen. Maar alsof dat nog niet genoeg is, gaat de digitalisering van de tolheffing met rasse schreden vooruit. Wat op het eerste gezicht een opluchting lijkt, maakt de tolheffing in heel Europa in feite nog ingewikkelder.

Waarom betaalt men tol?

Dat tolheffing een heet hangijzer is, weten we al sinds de Duitse pogingen om tol te heffen van eigenaars van buiten Duitsland geregistreerde voertuigen. Bovendien weten de meeste Duitse automobilisten ook dat in veel Europese landen tol moet worden betaald, in sommige gevallen al vele tientallen jaren. Dit heeft goed gewerkt in vele landen, zoals Italië. Maar daar komt steeds meer een eind aan. De tolbeambten worden steeds meer gerationaliseerd door automatische betaalsystemen en toltransponders. Niet alleen ligt er een aanzienlijke extra uitgave op de loer voor de vakantie, maar de verscheidenheid aan systemen maakt het er ook niet echt overzichtelijker op.

Hoeveel moet u betalen in Europese landen?

Tol in Oostenrijk

In Oostenrijk heeft u de keuze tussen een vignet voor 10 dagen, een vignet voor 2 maanden of een jaarvignet. Voor een auto of een camper bedragen de kosten 8,70 euro voor het vignet voor 10 dagen, 25,30 euro voor het vignet voor 2 maanden en 84,40 euro voor het jaarvignet. Er is geen extra vignetplicht voor aanhangwagens. Als u met de motor reist, moet u 5,00 euro betalen voor de 10-daagse tolvignet, 12,70 euro voor de 2-maandelijkse tolvignet en 33,60 euro voor de jaarlijkse tolvignet.

Tolheffing in Zwitserland

Een Zwitsers vignet is geldig van 1 december voorafgaand aan het jaar dat erop is gedrukt tot 31 januari van het daaropvolgende jaar. Het kost 40 Zwitserse franken. Er zijn geen dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse vignetten.

Tolheffing in Frankrijk

In Frankrijk wordt op veel snelwegen de zogenaamde péage geheven voor alle voertuigen. De prijs is afhankelijk van de afstand en het type voertuig. Gemiddeld kost de tol voor een personenauto ongeveer zeven cent per kilometer.

Tol in Italië

In Italië wordt de pedaggio ook aangerekend voor de meeste, maar niet alle, autosnelwegen. Wegen met een snelwegbord met een groene achtergrond zijn meestal tolplichtig, terwijl wegen met een blauwe achtergrond gratis zijn. Voor een personenauto betaalt u gemiddeld ongeveer 0,07 euro tol per kilometer.

Tol in Slovenië

In Slovenië wordt op alle autosnelwegen tol geheven. Bovendien wordt tol geheven in de Karavanke-tunnel, die niet in de prijs van het vignet is inbegrepen. Voor personenauto’s kost het weekvignet 15 euro, het maandvignet 30 euro en het jaarvignet 110 euro. De zes maanden durende tolsticker voor een motorfiets kost 30 euro.

Tol in Hongarije

In Hongarije is er het zogenaamde E-Matrica of E-Vignet. Deze is verkrijgbaar bij de meeste benzinestations. Vaak worden de gegevens verkeerd ingevoerd. Controleer ze onmiddellijk voor u tekent, want latere wijzigingen kosten vijf euro. Bovendien kost een e-vignet met onjuiste gegevens (verdraaide nummerplaat) u 50 euro. Het vignet kan online worden gekocht via automobielclubs zoals in Duitsland (ADAC) of Oostenrijk (ÖAMTC). Er zij op gewezen dat via internet een toeslag van 100 forint wordt aangerekend. Bij niet-betaling lopen de kosten op tot 200 euro. Vanaf een toelaatbaar totaalgewicht van 3,5 ton is een tolheffing per transponder (HU-GO) vereist. Campers en touringcars zijn vrijgesteld. Voor andere voertuigen moet u er navraag naar doen.

Tol in het buitenland
© Shutterstock / Joseph Sohm

Tol in Kroatië

Op sommige wegen in Kroatië is ook tol verschuldigd. Vakantiegangers moeten rekenen op kosten van ongeveer 6,00 euro per 100 kilometer. Daarnaast moet u tol betalen voor de Ucka-tunnel (3,90 euro), het Mirna-viaduct (2,00 euro) en de Krk-brug (4,70 euro voor een retourtje).

Tolheffing in Portugal

Portugal heeft ook een tolsysteem dat werkt via nummerplaatherkenning of transponder. In het geval van nummerplaatherkenning moet u de rekening 48 uur na de laatste tolrit betalen. Dit is iets om in gedachten te houden op uw terugreis. Omdat de afstand zo groot is, vliegen de meeste vakantiegangers eerst en gebruiken dan een huurauto, zodat u moet aandringen op een voertuig met een transponder.

Tolheffing in Polen

Polen gebruikt nu ook transpondertechnologie. Pas op! Veel chauffeurs zijn van mening dat tol via transponders alleen voor vrachtwagens is weggelegd. Dit is echter maar de halve waarheid. Zelfs voor caravans met een toegestaan totaalgewicht van meer dan 3,5 ton moet u tol betalen! De tol geldt niet alleen voor autosnelwegen, maar ook voor autowegen en federale wegen. Alsof dat nog niet genoeg is, moet je ook nog voorzichtig zijn.

Gekoppelde voertuigen zijn typisch, vooral bij bestelwagens en caravans. Als de caravan op de camping blijft staan en u met uw bestelwagen of camper de omgeving verkent, moet u de transponder vooraf uit het voertuig verwijderen. Dit komt doordat het systeem niet herkent of u zonder of met een aanhangwagen rijdt en vervolgens de tol betaalt. U zou dan zelf moeten betalen voor de weggedeelten waarvoor geen tol verschuldigd is voor voertuigen van minder dan 3,5 ton.

Tol in Spanje

In Spanje moet u op een deel van de snelwegen tol betalen. Ook in dit vakantieland heft men tol afhankelijk van de afgelegde afstand. U kunt bij de desbetreffende tolstations (via personeel of automaten) contant of met alle internationale creditcards betalen. Voor de route van Barcelona naar Madrid, bijvoorbeeld, betaalt u €29,75.

Bron: http://www.traveda.de/