Rijden op LPG of CNG – Dit zijn de voor- en nadelen

0
9413
Gas
© TijanaM / Shutterstock

Ongeveer 100.000 voertuigen op gas rijden momenteel op de Nederlandse wegen. Veel autobezitters zouden nu moeten overwegen om te schakelen, omdat LPG en aardgas worden beschouwd als goedkope en milieuvriendelijke alternatieven voor benzinemotoren. Of een conversie werkelijk de moeite waard is en of het eerder LPG of aardgas moet zijn, hangt af van een aantal criteria.

CNG of LPG – wat is het verschil?

Beide zijn gas, maar niet hetzelfde: Aardgas bestaat hoofdzakelijk uit gasvormig, gecomprimeerd aardgas (CNG); LPG daarentegen is vloeibaar en bestaat uit zogenaamd vloeibaar petroleumgas (LPG).


Beide soorten gastanks kunnen achteraf in benzinemotoren worden ingebouwd, maar LPG-tanks zijn gemakkelijker in te bouwen: ze zijn kleiner en lichter en kunnen meestal in de uitsparing van het reservewiel worden geïnstalleerd. Als u een aardgas- of autogastank achteraf inbouwt, hoeft u de oude benzinetank niet noodzakelijk te verwijderen. Als u het erin laat, kunt u in noodgevallen benzine gebruiken – wat praktisch kan zijn als er geen benzinestation in de buurt is.

Gas is niet voor snelle of onregelmatige bestuurders

Omschakelen naar een gastank kan de moeite lonen, want gas is veel goedkoper dan benzine. Met aardgas besparen automobilisten ongeveer de helft; LPG is daarentegen ongeveer 35 procent duurder dan aardgas. Toch is een gastank niet voor iedereen zinvol. Bestuurders die hoofdzakelijk op autosnelwegen rijden, doen er minder goed aan gas te gebruiken omdat het gasverbruik exponentieel toeneemt bij hogere snelheden. Ook voor onregelmatige bestuurders zal een ombouw waarschijnlijk niet de moeite waard zijn.

De voordelen van het rijden op CNG en/of groen gas

Vijftien procent minder CO2-uitstoot dan benzine en dat is zelfs 72 procent minder als u voor groen gas kiest. Bovendien zo’n 85 procent minder stikstofoxiden dan diesel. Door de lage CO2-uitstoot betalen kopers minder BPM en is de aanschafprijs vergelijkbaar met een benzineauto.

Benzine is per liter circa 50 procent duurder dan een kilo CNG; diesel is per liter circa 30 procent duurder. Het verbruik is vergelijkbaar met een dieselmotor (1 op 20).

Rendabel vanaf 12.000-13.000 kilometer per jaar.

Zakelijke kopers komen vaak in aanmerking voor lokale subsidiemogelijkheden en de nationale Milieu Investerings Aftrek (MIA) biedt belastingvoordeel.

In Nederland zijn inmiddels 1300 tankstations en daarmee is het netwerk nog niet landelijk dekkend. In Duitsland en Italië is dat wel al het geval.

Voordelen van het rijden op LPG

De CO2-uitstoot is 15 procent lager dan benzine en 5 procent lager dan diesel

Een liter LPG kost rond de 0,85 euro per liter. Het verbruik is vergelijkbaar met een benzineauto.

Veel meer pompstations dan CNG in Nederland (1300 tankstations) en de rest van Europa. Landen als Frankrijk, Duitsland en Italië hebben een landelijk dekkend LPG-netwerk.

Bougie NGK LPG 4 1511
NGK logo
Bougie NGK LPG 4 1511

Lees meer…
Vloeistoffase filterelement CERTOOLS LPG CI-203-P/10
Cetools logo
Vloeistoffase filterelement CERTOOLS LPG CI-203-P/10 Lees meer…
Brandstofleiding FAGUMIT LPG 137-352-416-535 X10
logo fagumit
Brandstofleiding FAGUMIT LPG 137-352-416-535 X10
Lees meer…

Extra kosten van gas

Tijdens de inspectie kunnen ook extra kosten ontstaan, namelijk voor de controle van speciale bougies en klepspeling, alsmede voor additieven die moeten worden bijgevuld.

Op gas rijden – ja of nee?

Als u overweegt uw auto om te bouwen naar gas, moet u de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen: Zijn er genoeg tankstations in de buurt? Past rijden op gas bij uw eigen rijgewoonten? Worden de iets hogere onderhoudskosten gecompenseerd door de brandstofbesparing? U moet er ook rekening mee houden dat de ombouw zelf niet goedkoop is. Een ombouw naar LPG kost ongeveer 1500 tot 3000 euro; met aardgas kan dat oplopen tot 3300 euro.

Bronnen:

http://www.autozeitung.de/

https://www.ad.nl/auto/rijden-op-gas-dit-zijn-de-plussen-en-minnen~a1d32129/