Wanneer is het tijd om het pollenfilter in uw auto te vervangen? En wat zijn de daaraan verbonden kosten? In deze blog gaan we niet alleen uitgebreid in op deze twee vragen. Ook leggen we de functie en structuur van het cabinefilter in een voertuig uit en maken we duidelijk of u het filter zelf kunt vervangen of dat u dit beter door een gespecialiseerde werkplaats kunt laten vervangen.
Het pollenfilter: functie, structuur en pasvorm
Het pollen- of cabinefilter in uw auto vervult een hele reeks belangrijke taken. Het zorgt er niet alleen voor dat fijne stofdeeltjes, pollen en – afhankelijk van het ontwerp van het filter – verontreinigende stoffen de passagiersruimte niet binnendringen, het zorgt er bovendien voor dat de lucht droog blijft en voorkomt zo dat de ramen beslaan.
Het vervangen van het pollenfilter brengt beheersbare kosten met zich mee, aangezien het stoffilter zelf één van de goedkopere auto-onderdelen is. Er wordt onderscheid gemaakt tussen roetfilters en combinatiefilters (actiefkoolfilters). Hoogwaardige roetfilters (zogenaamde HEPA-filters) houden tot 100% van alle vuildeeltjes en pollen buiten. Filters met actieve kool reinigen ook de binnenkomende lucht van verontreinigende stoffen.
Afhankelijk van het voertuigmodel bevindt het filter zich in de motorruimte of direct in het interieur van de auto. De locatie van het cabinefilter bepaalt ook hoe moeilijk het is om deze te vervangen en hoe hoog de vervangingskosten zijn.
Pollenfilter vervangen: Symptomen van defecte cabinefilters
Een defecte of verzadigd pollenfilter heeft de volgende symptomen: Ten eerste neemt de luchtstroom af als u de airconditioner aanzet. Een ander teken dat een oud pollenfilter vervangen moet worden, zijn onaangename geuren die zich verspreiden als de ventilatie aanstaat. In de winter wordt een defect stoffilter merkbaar wanneer de ruiten van binnenuit beslaan en slechts heel langzaam weer helder worden, zelfs bij directe ventilatie.
Zelf het pollenfilter in de auto vervangen: voor- en nadelen
De kosten voor het vervangen van een pollenfilter zijn beperkt, ook als u dit door een gespecialiseerde werkplaats laat doen. Het wordt aanbevolen om dit tijdens de jaarlijkse inspectie te laten vervangen. Of het zinvol is om het filter zelf te vervangen, hangt af van waar het cabinefilter zich in uw auto bevindt. Bij sommige modellen kan het vervangen van het pollenfilter in slechts enkele stappen worden uitgevoerd. In andere gevallen moeten talloze auto-onderdelen worden gedemonteerd voordat het pollenfilter kan worden vervangen. De autoprofessionals van Motointegrator adviseren over het algemeen om een gespecialiseerde autowerkplaats de opdracht te geven om het pollenfilter te vervangen.
Tip: Als u geld wilt besparen bij het vervangen van het pollenfilter, dan is het de moeite waard om in onze bekroonde online winkel voor auto-onderdelen te winkelen. Bij Motointegrator bieden wij ruim 4.500 verschillende filters aan van topfabrikanten, waarvan de prijzen ruim onder de gebruikelijke werkplaatsvoorwaarden liggen.
Pollenfilters: vervanging & kosten – veelgestelde vragen
Hoeveel kost het vervangen van een pollenfilter?
Het hangt af van waar het cabinefilter zich precies in uw auto bevindt en welk pollenfilter u heeft geïnstalleerd. Als ruwe schatting en afhankelijk van het voertuigmodel kunnen de werkuren tussen de 30 en 100 euro kosten. De prijzen voor nieuwe deze filters in onze onlineshop beginnen bij 90 cent en lopen op tot zo’n 50 euro.
Wat gebeurt er als je het pollenfilter niet vervangt?
De lucht in het interieur wordt slecht of helemaal niet gereinigd. Soms ademt u stuifmeel en verontreinigende stoffen in, wat uw gezondheid in gevaar kan brengen. Bovendien beslaan de ruiten van binnenuit doordat het pollenfilter geen vocht opneemt. Bovendien kan er een onaangename geur in de auto ontstaan.
Hoe vaak moet u het pollenfilter in uw auto vervangen?
Normaal gesproken moet u het stof- en pollenfilter één keer per jaar of elke 20.000 km vervangen. Nog veiliger is het om het filter voor en na het winterseizoen te vervangen, omdat het in deze periode aan de grootste belasting wordt blootgesteld. Als vuistregel geldt dat u altijd de door de voertuigfabrikant aangegeven vervangingsintervallen voor het filter moet volgen.