De elektrische auto: het meest besproken onderwerp van 2022

0
265
Electric car
© GettyImages / Carlos Sanchez Pereyra

Iedere dag een blog voor u over de gebeurtenissen in de automobielbranche die het herhalen waard zijn. Omdat er veel over gesproken werd of omdat ze apart zijn. Als samenvatting van het jaar 2022. Vandaag een blog over het meestbesproken onderwerp van dit jaar uit de automobielbranche: de elektrische auto.

Elektrisch overal

EV’s zijn zo’n hot item dat je de autotijdschriften maar hoeft open te slaan en er verschijnt een artikel over elektrische auto’s. En dat is prachtig want een elektrische auto is natuurlijk niets anders dan pure winst voor het milieu (wetenschappelijk bewezen) zoals we tussen de regels door in artikelen en eenvoudig weg in de commentaren kunnen lezen. En natuurlijk onze portemonnee. Hier een greep uit de opinies in verschillende artikelen.

Goedkoper

Natuurlijk is een ev duurder in aanschaf dan een Ice. De accu is gewoon duur. Maar voor diegene die veel kilometers maakt, is deze grotere investering er ook zo weer uit te rijden. Tenslotte is de prijs per kilometer maar 30% van de prijs die u betaald voor benzine of diesel (bij thuistanken).

Tot 2024 bent u ook vrij van wegenbelasting.

En als het lot u helemaal goed gezind is, dan scoort u zelfs de overheidssubsidie. Hoewel die pot al in januari voor het hele aankomende jaar, ieder jaar weer, leeg is.

 Groen

Als dan de stroom die u in uw auto tankt ook nog eens uit groene stroom bestaat, dan kunt u u op uw borst kloppen. En een elektrische auto stoot – volgens de ANWB – gemiddeld 35 tot 55 procent minder C02 uit dan een vergelijkbare benzineauto. De productie van een ev is dan wel weer belastender dan de productie van een ice. Maar als de accu’s eenmaal kunnen worden gerecycled, dan gaat de Co2 uitstoot ook weer naar beneden.

Eleketrische auto - groene energie
© GettyImages / gremlin

Actieradius

Een gemiddelde ev rijdt ongeveer 340 km op een volle accu. Dat is voor diegenen die in Nederland wonen in ieder geval tot de grens en er waarschijnlijk ook over. Geen geringe afstand dus en voor woon- werkverkeer naar alle waarschijnlijkheid genoeg.

Grote keuze

Er is bijna geen automerk dat zich niet waagt aan de ev. Er is keus uit kleine stadswagentjes, SUV’s maar ook bedrijfsauto’s. Voor degene die graag een ev zou willen als volgende auto, staat er zeker één te wachten. En bij die groep scharen zich steeds meer mensen.

Stil

Niet schakelen en zonder geluid rijden. Wat een rust onderweg. En daarom is sinds 1 juli 2019 het Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) verplicht. Een geluidssysteem dat van zich laat horen als de auto minder dan 20 km/u rijdt of achteruit rijdt. Voor de veiligheid van voetgangers en fietsers.

Behoort u ook tot de groep van bijna 10% die een ev gaat kopen, of de 45% die ziet dat de ev belangrijk is tegen klimaatverandering, of rijdt u al jaren tot volle tevredenheid in een ev? Laat het ons weten!

Bronnen:

https://www.autoweek.nl/

https://www.autovisie.nl/nieuws/