Bobine defect – Wat moet u doen als de motor niet start?

0
867
Bobine
©Shutterstock / sima

Benzinemotoren zijn, in tegenstelling tot dieselmotoren, niet zelfontbrandend. Een bougie in elke cilinder is verantwoordelijk voor het ontsteken van het brandstof-luchtmengsel. De energie die de bougies nodig hebben, wordt geleverd door een of meerdere bobines. Eén van de taken van een bobine is om de relatief lage boordspanning van 12 volt om te zetten in de benodigde hogere ontstekingsspanning en de daarin aanwezige elektrische energie over te dragen aan de bougie.
Welke tekenen van een defect typerend zijn, hoe u de bobine vervangt en waar u aan moet denken, leest u in onze blog!

Symptomen die wijzen op een defect

Door de blijvende inwerking van mechanische en thermische krachten op de bobines kan snel een defect optreden. Mogelijke oorzaken zijn interne kortsluitingen door oververhitting van de spoel door veroudering. Een defecte bedrading of een verzwakte accu wordt weerspiegeld in een laagspanningsvoorziening, wat leidt tot voortijdige slijtage of overbelasting. Marterschade of blootstelling aan vocht beschadigen de bobine ook.
Tekenen van defecte bobines zijn onder meer:

  • Een defecte motor
  • Misfires
  • Motor slaat af tijdens het rijden
  • Een verhoogd brandstofverbruik
  • Het oplichten van het controlelampje of een invoer in het foutgeheugen
  • Als de emissietest van de APK niet is gehaald

Als u de auto ondanks een defecte bobine toch gebruikt, bestaat het risico op schade aan de uitlaatkatalysator, bougies, bougiekabels en motorregeling. Omdat dit gepaard kan gaan met aanzienlijke vervolgkosten, is het raadzaam om bij de eerste verdenking een garage te bezoeken.

Kunt u de bobine zelf vervangen?

Wie zelf de overstap durft te maken, bespaart zo een paar euro. Hoewel de uitwisseling vrij eenvoudig en probleemloos lijkt, zijn er een paar belangrijke dingen om te overwegen bij het maken van de vervanging:

  • Koppel bij werkzaamheden aan de elektronica van het voertuig altijd de accu los.
  • Markeer zorgvuldig alle aansluitpunten.
  • Fotografeer de bobine die er nog aan zit met alle kabels aangesloten, zo heeft u altijd overzicht.

Reparatie

Bobines hoeft u niet te vervangen na verloop van tijd of kilometers. Het is alleen nodig om ze te vervangen door een nieuw onderdeel als ze defect zijn.
Als een defecte bobine met zekerheid is vastgesteld, moet u deze vervangen door een nieuw onderdeel. Herstellen is helaas geen optie. Het gebruik van gebruikte onderdelen heeft ook geen zin, aangezien u hun leeftijd en slijtage niet kunt zien. Bobines kunt u ook in een gespecialiseerde garage vervangen, omdat er hoogspanning tot 40.000 V is en de juiste kennis nodig is voor het vervangen.

Hoeveel kost het om de bobine te vervangen?

Het vervangen van een bobine gaat gepaard met heel andere reparatiekosten. Deze zijn afhankelijk van het type bobine en de bijbehorende kosten voor reserveonderdelen, maar ook van de inspanning die nodig is voor een vervanging.
De materiaalkosten voor een nieuwe bobine liggen tussen de 25 en 150 euro*. Bekende fabrikanten van reserveonderdelen zijn onder meer Bosch, NKG en Beru.
Een bobinewissel duurt meestal ongeveer 15 tot 30 minuten. Uitgaande van een uurwerkplaatsloon van 100 euro resulteert dit in arbeidskosten van zo’n 25 tot 50 euro. Volgens deze berekening liggen de totale kosten tussen de 50 en 200 euro.
Als u op zoek bent naar een nieuwe bobine, moet u letten op kwaliteit en prijs. U vindt een grote selectie in de Motointegrator-winkel – neem een ​​kijkje.

*Marktprijzen per 10.05.2022