Injectiesystemen: hoe u de levensduur kunt verlengen

0
111
Injectiesystemen
© GettyImages / Maksim Safaniuk

Injectiesystemen zijn essentiële onderdelen van een auto. Zonder hun nauwkeurige dosering van de benodigde benzine zou de motor niet goed kunnen werken. Omgekeerd betekent dit ook: een niet goed werkend injectiesysteem kan leiden tot schade aan de motoreenheid. Ontdek hier hoe een injectiesysteem werkt, hoe u een defect kunt herkennen en hoe u deze op de juiste manier kunt onderhouden.

Functie van een voertuiginjectiesysteem

Het injectiesysteem transporteert de benzine of diesel van de tank naar de motor. Hun taak is niet alleen het transporteren, maar ook het leveren van de juiste hoeveelheid brandstof, onder de vereiste druk en op het juiste moment. Het injectiesysteem bestaat uit een systeem voor het genereren van druk met behulp van injectiepompen, een brandstoffilter en de injectiekleppen.

De injectiepompen nemen de taak op zich om de exacte hoeveelheid brandstof te doseren en de vereiste druk te produceren. Moderne injectiesystemen houden rekening met het toerental en de bedrijfstemperatuur van de motor om de optimale hoeveelheid brandstof te identificeren. Via de injectiekleppen bereikt de brandstof uiteindelijk de verbrandingskamers van de verschillende cilinders. Afhankelijk van het ontwerp van de motor kunnen ze hydraulisch of elektronisch worden aangestuurd.

Onderhoud van injectiesystemen

Het injectiesysteem is in principe een zeer onderhoudsarm apparaat. Het bevat een filter dat vuildeeltjes of roest uit de brandstof filtert. Het beschermt het gevoelige injectiesysteem tegen schade door metaalsplinters of vuil en neemt zo een aanzienlijk deel van de benodigde zorg op zich.

Het zonder gebreken demonteren van het injectiesysteem, bijvoorbeeld om het schoon te maken, wordt voor leken niet aanbevolen. Het risico op schade is te groot. Als u toch iets goeds wilt doen voor uw injectiesysteem, kunt u injectiesysteemreinigers van speciaalzaken gebruiken. Deze worden bij het tanken aan de brandstof toegevoegd. Dit betekent dat het verzorgingsproduct over de brandstofleidingen naar het injectiesysteem wordt verdeeld en zo de injectiekleppen en inlaatkleppen onderhoudt. Hierdoor worden afzettingen verwijderd om de levensduur van de kleppen te verlengen en schade te voorkomen. Bovendien heeft het voertuiginjectiesysteem geen verdere verzorging nodig.

Defecte injectiesystemen: U kunt ze herkennen aan deze symptomen

Als er een probleem is met injectiesystemen, kan dit zich uiten in verschillende symptomen:

  • prestatiedalingen die moeilijk te detecteren zijn
  • negatieve ontwikkeling van de emissiewaarden
  • problemen met het starten van de auto
  • verhoogd brandstofverbruik
  • ruw stationair draaien
  • het controlelampje gaat branden
  • kloppende loop van de motor
  • mislukkingen

Als de injectoren defect zijn, verloopt het verbrandingsproces niet meer correct. In het ergste geval komt onverbrande brandstof in gevoelige onderdelen zoals de katalysator of het roetfilter terecht en veroorzaakt onherstelbare schade. Zelfs een vastgelopen zuiger en daarmee de gevreesde motorschade behoren tot de mogelijkheden.

Professionele inspectie en reiniging van moderne injectiesystemen

Als u een dergelijk defect wilt voorkomen, laat het injectiesysteem dan controleren bij een voertuigwerkplaats. Met speciale tests onderzoeken de experts of er sprake is van eerdere schade. Ook het uitlezen van het storingsgeheugen kan informatie opleveren over de toestand van het injectiesysteem.

Voor de zekerheid kunt u ook de injectoren laten reinigen. Hiervoor worden de injectiesproeiers door een specialist verwijderd, met speciale reinigingsmiddelen van aanslag en vuil ontdaan en vervolgens weer teruggeplaatst. Hoe hoog de kosten zijn, hangt af van het type injectoren. Ze variëren in moeilijkheidsgraad om te verwijderen en te installeren en vereisen daarom verschillende hoeveelheden inspanning. Vijf tot zeven uur tellen echter al snel op. Ook zijn er kosten voor het schoonmaakmiddel en eventueel het vervangen van vastzittende sproeiers die niet geheel demonteerbaar zijn.

Heeft u reserveonderdelen nodig voor uw injectiesysteem? Motointegrator biedt u hoogwaardige merkkwaliteit van topfabrikanten. 

FAQs: De meest gestelde vragen over injectiesystemen

Welke soorten injectiesystemen zijn er?

Er worden verschillende soorten injectiesystemen gebruikt in verbrandingsmotoren. De meest voorkomende zijn het mechanische injectiesysteem, het elektronische injectiesysteem en het common rail injectiesysteem. Elk van deze systemen heeft zijn eigen functionaliteit en toepassingen.

Wat is het doel van een injectiesysteem?

De belangrijkste taak van een injectiesysteem in een verbrandingsmotor is het injecteren van brandstof in de verbrandingskamer van de motor, waar deze wordt gemengd met lucht en vervolgens wordt ontstoken. Dit proces genereert de energie die nodig is om de motor aan te drijven. De juiste dosering en verdeling van brandstof is cruciaal voor de prestaties, het brandstofverbruik en de uitstoot van de motor.

Welke injectieprocessen zijn er voor diesel?

Er zijn twee belangrijke injectiemethoden voor diesel: directe injectie (ook bekend als “directe dieselinjectie”) en common rail-injectie. Bij het directe injectieproces wordt de brandstof rechtstreeks in de verbrandingskamer geïnjecteerd, terwijl het common rail-injectieproces een moderne technologie is waarbij de brandstof wordt opgeslagen in een gemeenschappelijke hogedrukrail en vervolgens in de afzonderlijke cilinders wordt geïnjecteerd. Beide processen hebben hun eigen voor- en nadelen op het gebied van prestaties, efficiëntie en emissiebeheersing.