Osmose in een boot: correct identificeren en behandelen

0
75
Osmose in een boot
© GettyImages / convertor

Shockdiagnose: osmose. Voor booteigenaren is dit de ultieme nachtmerrie. In het ergste geval kan osmose verwoestende gevolgen hebben voor uw boot, inclusief totaal verlies. Ontdek in deze blog hoe u osmose in een boot kunt herkennen, behandelen en voorkomen.

Wat is osmose in boten?

Osmose is een ernstig defect aan het onderwaterschip van boten. Indien deze niet optimaal beschermd is tegen vocht zal deze in de gelcoat dringen. Er zijn kleine holtes tussen de gelcoat en het laminaat waar water zich verzamelt. Als gevolg hiervan kan de hars in het laminaat ontleden. Er ontstaat een zuur. Hierdoor wordt meer vocht van buitenaf in de spouw getrokken.

De resulterende toenemende druk zorgt ervoor dat de gelcoat naar buiten uitstulpt. In het gevorderde stadium wordt dit van buitenaf zichtbaar door zichtbare belletjes. In het ergste geval barsten ze en kan er meer water binnendringen. Als osmose lange tijd onopgemerkt blijft op de boot, kan het laminaat volledig oplossen. Uiteindelijk verliezen de glasvezels van het materiaal hun samenhang.

Veelvoorkomende oorzaken van osmose in boten

Eén van de meest voorkomende oorzaken van osmose in boten is voortdurend contact met water. Als de boot in de winter in het water blijft liggen of tijdens een langere tocht over blauw water of een rondvaart geen gelegenheid krijgt om te drogen, kan dit het proces van osmose bevorderen.

Andere veel voorkomende oorzaken van osmose op de boot zijn:

  • Osmose op de boot komt in zoet water vaker voor dan in zout water.
  • Hoge temperaturen vergroten ook de kans op het optreden van osmose.
  • Voor de constructie van het laminaat zijn ongeschikte materialen gebruikt (bijvoorbeeld polyesterharsen, die niet geschikt zijn voor constante blootstelling aan water).
  • Door onprofessioneel werk bij het monteren van het laminaat zijn kleine luchtbelletjes ontstaan.
  • De gelcoat is te dun en biedt onvoldoende bescherming.
  • De glasvezels waren niet volledig bevochtigd met de hars.

Osmose herkennen in een boot: een overzicht van de verschillende testen

Beginnende osmose is niet zo gemakkelijk te herkennen zonder een specialist te raadplegen. Zelfs als er al belletjes zichtbaar zijn, zijn ze meestal verborgen onder meerdere lagen. Er zijn echter verschillende manieren om osmose op de boot te detecteren:

  • Visuele controle: Er kunnen beschadigingen aanwezig zijn die de vorming van osmose in het laminaat bevorderen.
  • Schuurtest: Verwijder met schuurpapier alle lagen tot aan de gelcoat op een klein oppervlak. Als er belletjes aanwezig zijn, worden deze geopend en zijn ze zichtbaar als stippen op het oppervlak. Als alternatief kunt u de lagen ook oplossen met oplosmiddel.
  • Vochtigheidsmetingen: Speciale meetapparatuur kan de vochtigheidsgraad in het onderwaterschip bepalen.
  • Zaklamptest: Verlicht het onderwaterschip met een zaklamp. Als er uitstulpingen zijn, zijn deze te herkennen aan de vorming van schaduwen.
  • UV-lichttest: Stel de gelcoat bloot en verlicht deze met een sterk UV-licht. Het maakt door het zuur aangetaste plekken zichtbaar als donkere vlekken.

Behandel osmose in een boot: zo gaat u te werk

Als u de osmose aan de boot wilt herstellen, kunt u het beste een specialist raadplegen. Als het u niet lukt om ze volledig te verwijderen, gaat het proces door en in het ergste geval raakt u uw boot kwijt. De deskundige gaat als volgt te werk:

  • Verwijdering van alle lagen en het aangetaste laminaat totdat de gelcoat zichtbaar is
  • Het drogen van het onderwaterschip
  • Lamineren van een nieuwe vochtbarrière om de romp te versterken (meestal gemaakt van hydrolysebestendige vinylesterhars)
  • Het opvullen van gaatjes in de coating van het onderwaterschip en het creëren van een glad oppervlak
  • Het in meerdere lagen aanbrengen van de gelcoat
  • Extra beschermende coating in meerdere spuitlagen
  • Aanbrengen van een nieuwe antifouling coating

Indien u deze werkzaamheden zelf wilt uitvoeren, dient u rekening te houden met enkele dagen werktijd. Daarnaast zijn er soms hoge kosten voor de benodigde materialen en gereedschappen. In ieder geval dient een deskundige eerst na te gaan hoe ver de osmose op de boot is. Alleen dan dienen de te nemen stappen met de grootste zorgvuldigheid te worden bepaald en uitgevoerd.

Heeft u accessoires nodig om osmose op uw boot te elimineren? Geschikt gereedschap en materialen ontdek je online bij Motointegrator.

FAQs: De meest gestelde vragen over osmose in boten

Wat te doen bij osmose in de boot?

Als er op een boot osmose wordt gedetecteerd, moeten de volgende stappen worden genomen: Eerst moet een professionele inspectie worden uitgevoerd om het osmoseniveau en de getroffen gebieden te bepalen. Reparatie kan dan worden overwogen, wat meestal inhoudt dat de aangetaste gelcoat wordt verwijderd, het laminaat wordt gedroogd en een geschikte barrièrecoating wordt aangebracht. Dit is een taak die het beste kan worden uitgevoerd door ervaren botenbouwers of professionals.

Hoe herken ik osmose in de boot?

Osmose op de boot kan worden geïdentificeerd door het verschijnen van luchtbellen, scheuren of loslaten in het gelcoatoppervlak. Deze blaren kunnen gevuld zijn met vocht en kunnen zacht aanvoelen. Een grondige inspectie van het rompoppervlak, vooral onder de waterlijn, is belangrijk. Een vochtmeter kan ook worden gebruikt om het vochtgehalte in het laminaat te controleren. Een verhoogd vochtgehalte kan wijzen op osmose.

Wanneer krijgt een boot osmose?

Boten kunnen osmose ontwikkelen als ze langere tijd in het water liggen, vooral in zoet of brak water. Osmose treedt op wanneer water het gelcoatoppervlak binnendringt en in het onderliggende laminaat diffundeert. Dit kan worden veroorzaakt door microscheurtjes, schade aan het gelcoatoppervlak of onvoldoende beschermlagen van de gelcoat. Boten die vaak in het water liggen of in warme, vochtige omgevingen varen, zijn gevoeliger voor osmose. Regelmatig onderhoud, rompreiniging en inspectie van het gelcoatoppervlak kunnen helpen osmose vroegtijdig te detecteren en te voorkomen.