
Als de turbodruksensor – ook wel MAP-sensor genoemd – defect is, heeft dit directe gevolgen voor de motorprestaties van uw auto. De symptomen van een defecte druksensor zijn relatief snel merkbaar, mits u weet waar u op moet letten. In deze blogpost gaan de automotive-experts van Motointegrator uitgebreid in op dit onderwerp. We belichten de symptomen van een defecte turbodrukklep, leggen uit wat u moet doen bij een defecte MAP-sensor en leggen de kosten van een defecte turbodruksensor uit.
De turbodruksensor in de auto: functie en locatie
De MAP-sensor (Manifold Absolute Pressure Sensor) bevindt zich direct in het inlaatkanaal van de motor, tussen het luchtfilter en het motorblok. De turbodruksensor meet continu de druk in het inlaatkanaal. De verzamelde informatie wordt vervolgens doorgegeven aan de motorregeleenheid. Deze gegevens zijn cruciaal voor de nauwkeurige meting en regeling van het lucht-brandstofmengsel dat in de verbrandingskamer van de motor wordt gevoerd.
Als de MAP-sensor defect is, krijgt de motor te veel of te weinig brandstof. Het is ook mogelijk dat de motorregeleenheid de lucht-brandstofverhouding onjuist meet door een defecte idruksensor. Hoe dan ook, een defecte MAP-sensor heeft een directe impact op de motorprestaties. Hierdoor hopen roetdeeltjes zich op in het motorblok, wat de levensduur verkort.
Turbodruksensor defect – de symptomen
Een defecte druksensor en een defecte turbodrukregelklep in een auto kunnen zich snel openbaren aan de hand van bepaalde symptomen. Het eerste symptoom van een defecte MAP-sensor is waarschijnlijk een brandend motorstoringslampje op het dashboard. Dit kan echter wijzen op diverse problemen in de motorruimte en wijst niet altijd expliciet op een beschadigde turbodruksensor.
Andere symptomen zijn onder meer een verhoogd brandstofverbruik en een merkbaar verlies van motorvermogen. Een defecte turbodruksensor heeft ook invloed op de soepelheid van de motor. Dit is vooral merkbaar bij stationair draaien. Tot slot behoren motorstoringen tot de symptomen van een defecte turbodruksensor en/of wastegate.
Als deze symptomen optreden, moet u uw auto onmiddellijk naar een monteur brengen. Doorrijden met een defecte MAP-sensor kan leiden tot dure motorschade en een kortere levensduur van de motor.
Controleer, reinig of vervang de turbodruksensor volledig
Er zijn verschillende mogelijkheden om de bovengenoemde symptomen toe te schrijven aan een defecte turbodruksensor. De MAP-sensor moet echter eerst worden getest. Dit proces is complex en omvat alles van een visuele inspectie en spanningsmeting tot testen met speciale diagnosegereedaschap. Als de symptomen kunnen worden herleid tot een defecte turbodruksensor, zijn er twee mogelijke oplossingen:
Als de MAP-sensor door vervuiling onjuiste gegevens naar de motorregeleenheid stuurt, kan een zorgvuldige reiniging van de sensor het probleem verhelpen. Bij een defecte MAP-sensor ligt de situatie anders; deze moet sowieso worden vervangen door een nieuwe turbodruksensor.
Belangrijk: Zonder diepgaande kennis van automotive mechatronica mag u de MAP-sensor absoluut niet zelf schoonmaken of vervangen.
MAP-sensor defect: Zo bespaart u geld!
Afhankelijk van het voertuigmodel en de gespecialiseerde werkplaats kan het vervangen van een defecte turbodruksensor enkele honderden euro’s kosten. Zo kunt u de reparatiekosten aanzienlijk verlagen: koop een nieuwe, hoogwaardige turbodruksensor online bij Motointegrator! In onze online onderdelenwinkel vindt u hoogwaardige MAP-sensoren voor alle automodellen tegen betaalbare prijzen. Dankzij onze snelle levertijden ontvangt u uw nieuwe turbodruksensor binnen enkele dagen.