
Heeft het zin om een auto te upgraden met geperforeerde remschijven? Dit is slechts een van de vele vragen die de auto-experts in onze online shop voor auto-onderdelen regelmatig krijgen over het onderwerp “geperforeerde remschijven – voor- en nadelen”. En terecht, want geperforeerde remschijven zijn aanzienlijk duurder dan conventionele varianten. Toch bieden geperforeerde remschijven tal van voordelen. In deze blogpost nemen we deze belangrijke veiligheidsrelevante componenten van het remsysteem onder de loep. We leggen uit hoe ze werken en bespreken alle voor- en nadelen van geperforeerde remschijven.
Functie en positie van de remschijf – geperforeerd/gesleufd of normaal…
…maakt geen verschil qua functionaliteit. De remschijf is een essentieel onderdeel van het schijfremsysteem. Hij zit direct op de wielnaaf en draait met dezelfde snelheid als het wiel. Zodra u het rempedaal intrapt, drukt hydraulische druk de remschoenen tegen de remschijf. Dit proces creëert wrijvingsenergie tussen de remschoenen en de remschijf, wat uiteindelijk de auto afremt. Het “bijproduct” van het remmen is warmte. Of beter gezegd, hitte. De remschijven kunnen tijdens een noodstop temperaturen bereiken tot wel 700° Celsius.
Wat betreft remkracht overtreffen alle schijfremmen de inmiddels verouderde en nauwelijks nog gebruikte trommelremmen.
Levensduur van normale en geperforeerde remschijven
Elke remschijf – of deze nu geboord of standaard is – is onderhevig aan constante slijtage. Als vuistregel geldt dat remschijven, afhankelijk van de kwaliteit en het rijgedrag, een levensduur hebben van 50.000 tot 150.000 km, oftewel drie tot zeven jaar. Volg altijd de aanbevelingen van de fabrikant op. Laat in ieder geval alle onderdelen van het remsysteem jaarlijks controleren door een gespecialiseerde werkplaats.
Gegroefde/geboorde remschijf: voor- en nadelen
Gegroefde remschijven bieden verschillende voordelen ten opzichte van conventionele, gladde varianten. De voordelen op een rij:
- Ze voeren warmte beter af.
Dankzij de gaten of sleuven in de remschijf wordt de warmte die ontstaat door wrijvingsenergie sneller afgevoerd. Het risico op oververhitting van het remsysteem wordt verminderd en de remprestaties worden verbeterd.
- Remvervaging wordt verminderd.
Remvervaging is de technische term voor het verlies van remkracht bij extreem hoge temperaturen. Geboorde remschijven hebben een aanzienlijk hogere luchtstroom, wat de opwarming minimaliseert.
- Betere remprestaties bij natte omstandigheden.
Gegroefde remschijven voeren water en vuil veel effectiever en sneller af dan conventionele schijfremmen. Dit verhoogt de remkracht op natte wegen.
- Geperforeerde remschijven wegen minder.
Dankzij het verminderde gewicht van de gesleufde/geboorde remschijven wordt de ongeveerde massa van de auto verminderd, wat merkbaar is in een verbeterde rijdynamiek
Geperforeerde remschijven hebben echter ook een paar nadelen waar u rekening mee moet houden voordat u ze koopt. Ten eerste is er de verhoogde slijtage van de remblokken. Bovendien bestaat bij gegroefde remschijven het risico op scheurvorming in het materiaal door de hoge temperaturen. Geperforeerde remschijven produceren dan ook meer geluid tijdens het remmen. Bovendien zijn geboorde remschijven over het algemeen duurder. Dit kan met een eenvoudige aanpak worden verholpen:
Bestel geperforeerde remschijven online tegen lage prijzen!
Bij Motointegrator – onze bekroonde online winkel voor auto-onderdelen – vindt u een ruime keuze aan gegroefde en geperforeerde remschijven van gerenommeerde fabrikanten. En dat alles tegen prijzen die aanzienlijk lager liggen dan de standaard dealerprijzen. Twijfelt u over uw aankoop en/of heeft u vragen over de remschijven? Onze deskundige experts in reserveonderdelen helpen u graag persoonlijk via onze hotline.
Geperforeerde remschijven – Veelgestelde vragen
Zijn geboorde remschijven beter dan normale remschijven?
In principe wel, omdat deze remschijven een hogere remprestatie hebben (vooral bij natte omstandigheden).
Wat zijn de voordelen van geperforeerde schijfremmen?
Ze warmen aanzienlijk minder op tijdens het remmen, wat de remprestaties verbetert. Ze zijn ook lichter, wat een positief effect kan hebben op de rijdynamiek van de auto.
Zijn geperforeerde remschijven legaal?
Zolang u sleufremschijven monteert die zijn goedgekeurd door een erkende fabrikant, is dit legaal. Het is echter verboden (en potentieel levensgevaarlijk) om zelf gaten in conventionele remschijven te boren.