Olie verversen – wanneer is dat noodzakelijk?

0
3466
Olie verversen
© Shutterstock / Christian Lagerek

Dat er bijna niemand over regelmatig olie verversen twijfelt, is een feit. Maar over de versnellingsbakolie lopen de meningen uiteen: onder welke omstandigheden is het eigenlijk zinvol om de olie te verversen?

Olie verversen: waarom versnellingsbakolie langzamer veroudert

De versnellingsbak vervult een belangrijke functie in de krachtoverbrenging; zonder de assen en de tandwielen zou geen efficiënte krachtoverbrenging mogelijk zijn. In feite is er minder smering nodig dan in de motor, maar het is er nog steeds. In de motor zijn het vooral de cilinders en zuigers die elkaar nooit mogen raken door een permanente smeerfilm. De nokkenas, die vaak in hydrodynamische lagers loopt, is ook afhankelijk van voldoende oliedruk. In de versnellingsbak zijn het niet zozeer de tandwielparen die een speciale smering nodig hebben, maar veeleer de lagers van de tandwielassen.

Een voordeel van het ontwerp van de versnellingsbak

Een voordeel van het ontwerp van de versnellingsbak is overigens dat hij in olie kan drijven. Anders dan in de motor is er geen oliepomp nodig om het smeermiddel in voldoende hoeveelheid toe te dienen. Dit feit is problematisch voor de motor, vooral bij een koude start, omdat de olie dan enige tijd nodig heeft om de belangrijke smeerpunten te bereiken. Bovendien komen er geen verbrandingsresten in de versnellingsbakolie terecht omdat er geen verbinding is met de verbrandingskamers. Als de versnellingsbak dicht is, zal er geen vocht bij het smeermiddel komen. Om deze reden zou men kunnen aannemen dat een vervanging van dit smeermiddel eigenlijk nooit nodig zal zijn – hoewel deskundigen dit niet kunnen bevestigen.

Tandwielolie veroudert ook – de smering neemt af

Deze olie ondergaat namelijk ook een soort slijtage, die enerzijds het gevolg is van het natuurlijke verouderingsproces, maar anderzijds ook van de afschuifkrachten die op de tandwielolie inwerken. De in elkaar grijpende tandwielen “verpletteren” in zekere zin de lange-keten oliemoleculen van moderne synthetische smeermiddelen, waardoor de viscositeit van de olie verandert in de richting van een lage viscositeit. De olie verdunt zo, wat de smering onder hoge belasting verslechtert. Dit verhoogt de wrijving en bijgevolg het brandstofverbruik en de slijtage. Bovendien kan deze verminderde smering een negatief effect hebben op de schakelbaarheid; een typisch teken dat een versnellingsbakolieverversing nodig is, is de onwilligheid om de 1e of 2e versnelling in te schakelen.

Op dit punt moeten wij echter vermelden dat een slechte schakelbaarheid ook andere oorzaken kan hebben. Zoals een defect of een onjuiste afstelling van de versnellingspook, waarvoor sommige modellen bekend staan. Het probleem met deze ontwikkeling is echter dat zij geleidelijk plaatsvindt. Daarom wordt de vervanging, die althans voor een handgeschakelde versnellingsbak eigenlijk eenvoudig is, achterwege gelaten, en ook in garages wordt dit werk vaak achterwege gelaten.

Met welke intervallen moet u de olie in de versnellingsbak verversen?

Olie vervangen
© Shutterstock / MR.TEERASAK KHEMNGERN

De vraag is nu natuurlijk met welke intervallen u de versnellingsbakolie moet verversen. Veel fabrikanten geven geen specificaties in dit verband en dan moet de vervanging na maximaal 80.000 km plaatsvinden. Vooral bij nieuwere modellen wordt vaak zogenaamde “levenslange transmissieolie” gebruikt. Zoals de naam al doet vermoeden, hoeft u deze olie gedurende de hele levensduur van het voertuig niet te verversen. In dit verband zij er echter op gewezen dat de fabrikanten uitgaan van een levensduur van de auto van ongeveer 8 tot 12 jaar, afhankelijk van de voertuigcategorie. De meeste auto’s kunnen tegenwoordig echter zonder problemen langer worden gebruikt. Als deze tijd verstreken is en de auto nog steeds in gebruik is, moeten de smeermiddelen in ieder geval worden vervangen. De kosten voor een handgeschakelde versnellingsbak bedragen gewoonlijk vanaf 75 euro.

Het verversen van de olie in een automatische versnellingsbak is duurder

Het verversen van de olie in een automatische transmissie is echter een andere zaak. Aan de ene kant zijn er duidelijke instructies van de fabrikant. Anderzijds is het verversen van de olie in een automatische transmissie gecompliceerder. Want niet alle olie uit de transmissie kunt u verwijderen door eenvoudigweg een aftapplug los te draaien. Om ontwerpredenen is het noodzakelijk de gebruikte olie te verversen met zogenaamde spoelolie – waardoor de kosten van een dergelijke olieverversing oplopen tot ten minste 180-450 euro.