Geometrie van de ophanging

0
889
Geometrie
© GettyImages / Henrik5000

Geometrie van de ophanging – waar moet u rekening mee houden bij het controleren en afstellen?

De geometrie van de ophanging is een reeks parameters die de positie en beweging van het wiel ten opzichte van de grond bepalen. Het bepaalt vooral de stabiliteit van de auto. Geometrische parameters (bijv. de hellingshoek van het wiel) kunnen – meestal bij sportwagens die zijn ontworpen om te driften – op een niet-gestandaardiseerde manier worden aangepast. Daardoor kan de auto zich onder bepaalde omstandigheden op een meer wenselijke manier gedragen. Voor civiele voertuigen moet het echter worden ingesteld volgens de normen die door de voertuigfabrikant zijn vastgesteld.

Ophangingsgeometrie – wat is het belangrijkst?

De belangrijkste parameter van geometrie is convergentie. Het bepaalt de uitlijning van de wielen op een as. De eenvoudigste manier om dit te illustreren, is door van bovenaf naar de auto te kijken. In tegenstelling tot wat het geval lijkt te zijn, staan ​​de wielen op de vooras zeer zelden parallel aan elkaar. In feite ligt de hoek tussen +3 en -3 graden. De wielen staan ​​een beetje “naar elkaar toe”. De baan wordt aangepast door middel van een stuurstang, die dienovereenkomstig kan worden verlengd of verkort.

Een andere geometrie-parameter is de hellingshoek van het wiel. Meestal is het enigszins negatief. Dit betekent dat van voren gezien de wielen lichtjes naar elkaar toe hellen en de letter “V” vormen. Bij deze camber-instelling staan ​​bij het ingaan van een bocht de buitenste wielen met de volledige breedte van de band naast de weg. Deze situatie verbetert de grip van de wielen bij het veranderen van richting. In elk geval moeten de normen van de fabrikant worden gevolgd en moet tijdens de fabricage de best mogelijke geometrie voor het voertuig worden bepaald.

Geometrie van de ophanging
© GettyImages / Erdark

Helaas zijn we bij de nieuwste auto’s steeds minder in staat om de hellingshoek aan te passen. Hetzelfde geldt voor de volgende twee parameters, die alleen op de voertuigen kunnen worden gemeten: de hellingshoek en de voortbewegingshoek van de kingpin. In de meeste gevallen kunnen we ook de stuuruitslag van de wielen meten. Fabrikanten geven vaak het verschil in stuurhoek aan wanneer het binnenwiel een vooraf ingestelde hoek wordt gedraaid (bijvoorbeeld 20 of 30 graden). Dit verschil maakt het mogelijk om de toestand van de stuurtrapezium te beoordelen.

Wat gebeurt er als de geometrie van de ophanging verkeerd is ingesteld?

Een verkeerd afgestelde ophangingsgeometrie veroorzaakt veel negatieve verschijnselen. De belangrijkste zijn een verhoogd brandstofverbruik als gevolg van een verhoogde rolweerstand van de wielen, ongelijkmatige bandenslijtage en het verschijnen van extra spanning op de stuur- en ophangingscomponenten. Daardoor versnelt de slijtage. Onderschat daarom geen symptomen die erop kunnen wijzen dat de geometrie niet in orde is. Dit is ook van cruciaal belang voor moderne voertuigen die bijvoorbeeld zijn uitgerust met rijstrookassistentiesystemen. Een ander onderwerp is het verlengen van de remweg. Een auto die zijn symmetrie-as niet volgt, zal veel later stoppen dan zou moeten.

Hoe kunt u de geometrie van de ophanging aanpassen?

Geometrie van de ophanging
© GettyImages / viti

Het oppompen van de wielen

We beginnen met het aanpassen van de geometrie door ervoor te zorgen dat alle wielen met de juiste hoeveelheid lucht zijn opgepompt. Daarna heffen we de auto op en kijken of de vering los zit. Als dat het geval is, heeft het aanpassen van de uitlijning geen zin, omdat de auto de garage verlaat en de geometrie onder belasting verandert in onjuiste parameters.

Toepassing van speciale belasting

Voordat we met het werk beginnen, is het ook nodig om een ​​speciale belasting toe te passen (indien aanbevolen door de fabrikant) en de slingering van de velg te compenseren. De compensatie wordt gebruikt om fouten te verwijderen die het werkelijke beeld van het rotatievlak van het wiel vervormen ten opzichte van wat de meter ziet. De reden voor een dergelijke beperking kan de gebogen rand zijn op het contactpunt met het handvat. Dat veroorzaakt de zogenaamde planimpact. Soortgelijke fouten kunnen ontstaan ​​door een onnauwkeurige hechting aan de rand van de bevestigingselementen van de meetkop. Maar ook door beschadiging van hun bevestiging. In de praktijk is het buitengewoon moeilijk om de axiale slingering volledig te elimineren, daarom laten veel fabrikanten deze 1 mm toe ”.

Wat bevelen fabrikanten aan?

Sommige fabrikanten raden aan om vóór het instellen van de geometrie extra belastingen toe te passen. Die worden dan op bepaalde plaatsen in het voertuig geplaatst. Hiermee wordt het daadwerkelijke gebruik van de auto in het verkeer in kaart gebracht. Elke persoon in de auto is een extra massa die tot op zekere hoogte de krachten beïnvloedt die worden overgedragen op de stuur- en ophangingscomponenten. We beginnen met de geometrie-instelling vanaf de achteras (indien mogelijk), aangezien deze de geometrische as van de rijbaan bepaalt.