Na de herfst begint voor boten meestal het winterslaapseizoen. Om schade aan het voertuig te voorkomen, moeten de voorbereidingen voor de winterstalling vóór de eerste vriestemperaturen zijn voltooid. Vooral de materialen en technologie maken de kou – vooral temperaturen onder het vriespunt – een probleem. Wij leggen u uit waar u op moet letten bij het winterklaar maken van uw boot.
Maak de boot winterklaar om hem tegen schade te beschermen
Het winterklaar maken van de boot en diverse elektronische componenten en technologie dient niet alleen om hem te beschermen, maar ook om hem voor te bereiden op het komende seizoen. Bovenal wordt de boot winterklaar gemaakt om hem te beschermen tegen kou en vorst. Vooral bevriezend water vormt een risico voor de materialen, componenten en technologie, omdat het uitzet als het bevriest. Hierdoor kunnen scheuren en lekkages ontstaan, die de werking en veiligheid van het voertuig ernstig kunnen schaden. Het vocht veroorzaakt ook roest. In het ergste geval moet het voertuig uitgebreid worden gerepareerd voordat het weer kan worden gebruikt.
Het winterklaar maken dient tevens om de boot gereed te maken voor het komende seizoen. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan het vervangen van de motorolie en het oliefilter, het reinigen en onderhouden van het watersysteem en/of de boot.
De boot winterklaar maken – de belangrijkste punten
De algemene regel is: overal waar water doorheen stroomt, moet het worden afgevoerd en beschermd met antivries. Maar er moet ook rekening worden gehouden met andere punten:
Motor
Motor klaarmaken voor de winter: Het oliefilter en de motorolie moeten minimaal één keer per jaar worden vervangen. Dit moet vóór het overwinteren worden gedaan, omdat de zuren in gebruikte olie het metaal van de motor zullen aantasten. Als de boot maar weinig wordt verplaatst, is het voldoende om het oliefilter en de motorolie elke twee jaar te vervangen.
De motor moet ook winterklaar worden gemaakt door antivries door de hele motor te verdelen. Dit geldt zowel voor een koelsysteem met één circuit als voor een koelsysteem met twee circuits. Als antivries wordt silicaatvrij antivries aanbevolen, omdat silicaat de rubberen afdichtingen aantast en daarmee de levensduur van de motor verkort.
De waaier moet minimaal elke twee jaar worden vervangen en in de winter worden verwijderd. Bovendien moet het luchtfilter worden gecontroleerd op vervuiling en worden gereinigd. Een blik op de V-riemen garandeert dat deze ook komend seizoen de dynamo en de koelwaterpomp betrouwbaar blijven aandrijven. Tijdens de winterstalling dient de boot ook gevuld te zijn met brandstof. Hierdoor zit er minder lucht in de tank en kan er geen condens ontstaan dat kan bevriezen. Om schimmel te voorkomen moet de bootmotor in de winter goed geventileerd worden.
Watertank
Maak de watertank winterklaar: Vóór de winter moet de watertank leeggemaakt en gereinigd worden om schade door bevriezing van het water te voorkomen. Ook de ketel en de pomp moeten worden afgetapt. Nadat het water is afgetapt, moet de tank worden gevuld met een niet-giftig antivriesmiddel dat speciaal is ontworpen voor drinkwatersystemen. Dit geldt ook voor de vuilwatertank. Deze moet ook geleegd en schoongemaakt worden. Het antivriesmiddel wordt vervolgens in het toilet gegoten.
Anker
Het anker reinigen: Zowel de ankerketting als de ankerbak moeten worden ontdaan van vuil- en zoutresten. Ook is het raadzaam om de draaibeugel, de ketting en de veiligheidslijn te controleren en indien nodig te vervangen.
Bootaccu
Bootaccu’s: Bootaccu’s moeten in warme wintermaanden worden aangesloten op een druppellader. Laat hem in geen geval in de kou staan, omdat dit de levensduur verkort.
Reiniging en onderhoud
Reiniging en onderhoud: Om schade door vorst en schimmel te voorkomen, moet de bilge vóór de winter worden leeggemaakt. Nadat de boot uit het water is gehaald, moeten de lieren worden schoongemaakt en ingevet en moeten de algen en mosselen van het onderwaterschip worden verwijderd.
Afdekken
Afdekken met een zeildoek en verdere stappen: Kussens en matrassen moeten worden opgezet en boeken en tuigage moeten aan wal worden gebracht. Ook de gasfles moet worden verwijderd en opgeborgen. Vervolgens wordt de boot afgedekt met een groot zeil dat groot genoeg is om eronder vastgebonden te worden.
In de onlineshop van Motointegrator vindt u niet alleen dekzeilen voor boten, maar ook de juiste schoonmaakproducten om uw boot winterklaar te maken tegen een betaalbare prijs.
Veelgestelde vragen
- Wat moet er voorbereid worden op de winter op de boot?
De motor, het watersysteem, de accu’s en het anker moeten winterklaar worden gemaakt. Daarnaast is het tijd om de boot goed schoon te maken en te onderhouden.
- Welk dekzeil is geschikt voor de boot?
Het zeildoek moet stevig genoeg zijn om de boot te beschermen tegen wind, zon en kou. Het moet ook groot genoeg zijn zodat het eronder kan worden vastgesjord.
- Welke producten zijn nodig om de boot winterklaar te maken?
Het is belangrijk om te beschikken over een dekzeil, antivriesmiddel, olieaanzuigpomp, GVK-reiniger, oliebinddoeken, antifoulings etc. en schoonmaakaccessoires.